gardeshban.ir

جوارم نام روستایی است که در شهرستان سوادکوه استان مازندران در بخش مرکزی دهستان سرخ کلا قرار دارد اما معروفیت جوارم بیشتر به خاطر پارک جنگلی جوارم است.
کد خبر: ۵۰۷۲۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
جوارم نام روستایی است که در شهرستان سوادکوه استان مازندران در بخش مرکزی دهستان سرخ کلا قرار دارد اما معروفیت جوارم بیشتر به خاطر پارک جنگلی جوارم است که که در ۳ کیلومتری ضلع شرقی روستا قرار دارد که با گذر از جاده فیروزکوه که به آن جاده سوادکوه هم می‌گویند، می‌توان به جنگل رسید. 

جوارم؛ روستای سرسبز و دیدنی مازندران+عکس

جوارم در حد فاصل زیرآب(سوادکوه مرکزی) و شیرگاه(سوادکوه شمالی) واقع شده است که تابلوی: "پارک جنگلی جوارم، منطقه نمونه گردشگری” راهنمای مسافران است و خوش‌آمد گویی می‌کند.

جوارم کجاست؟

پارک جنگلی جوارم سوادکوه مازندران قسمتی از جنگل‌های هیرکانی است.

جوارم؛ روستای سرسبز و دیدنی مازندران+عکس

پارک جنگلی جوارم سوادکوه مازندران قسمتی از جنگل‌های هیرکانی است که ۳۶۵ هکتار مساحت دارد و مسیر داخلی جنگل آسفالته است. کمپ‌های سه گانه جوارم پذیرای مسافران است. پیک نیک یا کمپ اول دارای کلبه‌های جنگلی، قهوه خانه سنتی، رستوران، سوپر مارکت، آلاچیق، سرویس بهداشتی و ساختمان نگهبانی است. 

اگر تمایلی به رزرو اقامتگاه جنگلی در دل کوه ندارید و به کسب هیجان بیشتر می‌اندیشید به کمپ دوم بروید که می‌توان در آن‌جا چادر زد. آلاچیق، سرویس بهداشتی و زیپ لاین ناتمام در این محدوده قرار دارد. زمین بازی کودکان، اتاق بازی‌های کامپیوتری و نمازخانه از امکانات دیگر پارک جنگلی جوارم است. رزرو کلبه‌های چوبی جنگل جوارم به صورت اینترنتی است و برای رزرو آلاچیق‌ها باید به نگهبان پارک مراجعه کنید. اکنون که می‌دانید جنگل جوارم کجاست اجازه دهید کلبه‌های جنگلی سوادکوه در جوارم را به طور مختصر با هم بررسی کنیم.

کلبه‌ های جنگلی سوادکوه در جوارم

کلبه‌ های جنگلی به ۲ صورت بدون سرویس بهداشتی و با سرویس بهداشتی با ظرفیت ۲ نفر در مساحت‌های ۱۲ و ۱۸ متر قابل اجاره است. سایر اقامتگاه‌های پارک جنگلی جوارم از ۲۴ تا ۷۰ متر است که همه امکانات را در بر گرفته‌اند. برای رسیدن به درون سازه‌های ساخته شده در جنگل که از قبل رزرو کرده‌اید باید ماشین خود را در پارکینگ رایگان مجموعه پارک کنید و مسافتی کوتاه را پیاده روی کنید. دید اتاق‌ها به طرف نمای جنگل است.

جوارم؛ روستای سرسبز و دیدنی مازندران+عکس

کی به جنگل جوارم برویم؟

جنگل جوارم در پاییز به خصوص در اواخر پاییز که برگ‌ها هزار رنگ می‌شوند بسیار دیدنی است. جنگل جوارم در زمستان خلوت‌تر است اما باز هم از زیبایی بی‌نظیری به خصوص هنگام سپیدپوش شدن زمین برخوردار است. پارک جنگلی جوارم در فصل بهار و تابستان هم به دلیل مطبوع شدن هوا و تعطیلی مدارس بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. زوج‌های جوان بسیاری به عنوان ماه عسل به پارک چنگلی جوارم می‌آیند و با انداختن تعدادی عکس جنگل جوارم را در گنجینه یادگاری‌های خود ثبت می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل جوارم

پوشش گیاهی، درختان زیبا و سر به فلک کشیده جوارم شامل بلوط، انجیر، افرا، توسکا، گردو، لرگ، ممرز و … هستند. خرگوش، سگ، شغال، شوکا (آهو)، جوجه تیغی، فاخته، قرقاول و … از جانورانی هستند که در جنگل جوارم زیست می‌کنند. در منطقه نمونه گردشگری جوارم هرگونه شکار ممنوع است.

جوارم؛ روستای سرسبز و دیدنی مازندران+عکس

جوارم کجاست؟

پوشش گیاهی جوارم شامل بلوط، انجیر، افرا، توسکا، گردو، لرگ، ممرز و… هستند.

چگونه به جوارم برویم؟

فاصله تهران تا جنگل جوارم حدود ۲۰۰ کیلومتر است که تقریبا با ۳ ساعت رانندگی می‌توان به جوارم رسید. از تهران با گذر از جاده ۷۹ که جاده فیروزکوه نامیده می‌شود، پل سفید (سوادکوه جنوبی) را رد کنید تا به زیر آب برسید. حدود ۱ کیلومتر بعد از سد لفور (سد البرز)، در سمت راست جاده پارک جنگلی لفور قرار دارد. اگر از سمت ساری یا قائمشهر راهی جوارم هستید، تقریبا ۱۰ کیلومتر بعد از شیرگاه به سمت جنوب در سمت چپ جاده به پارک جنگلی جوارم می‌رسید.

دانستید که جوارم کجاست؟ در مسیر جاده شمال می‌توانید با بازدید از پل ورسک، دریاچه شورمست، برج لاجیم، آبشار گزو و پلنگ دره سفر خود را پر بارتر کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار