gardeshban.ir

یونان امیدوار است با استفاده از یک قطعه سنگ مرمر 2 هزار و 500 ساله بتواند به حل یکی از مناقشات میراث فرهنگی جهان کمک کند و از این طریق بریتانیا را وادار کند که مجسمه باستانی این کشور را بازگرداند.
کد خبر: ۵۰۹۳۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
این مجسمه باستانی به اندازه یک جعبه کفش است که با پای شکسته یک الهه یونان باستان حک شده است. حال یونان امید دارد قطعه سنگ مرمر 2 هزار و 500 ساله که در 10 ژانویه سال جاری میلادی به‌صورت امانت از یک موزه ایتالیایی به دست آمد، به حل یکی از مناقشات میراث فرهنگی جهان کمک کند و منجربه اتحاد مجدد تمام مجسمه‌های پارتنون در آتن که در موزه بریتانیا هستند، شود.

میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان گفت که ژست موزه سیسیلی، به اعتقاد من راه را برای موزه‌های دیگر باز می‌کند تا بتوانند در مسیر مشابهی حرکت کنند. او با ابراز قدردانی از ایتالیا برای این وام، افزود: البته مهم‌تر از همه، موزه بریتانیا است که اکنون باید متوجه شود زمان آن فرا رسیده تا مرمرهای پارتنون به خانه واقعی و اصلی خود بازگردند.

این قطعه باستانی قسمتی از یک فریز به طول 160 متر بود که در اطراف دیوارهای بیرونی معبد پارتنون در آکروپولیس قرار داشت که به آتنا، الهه خرد اختصاص یافته بود. در بمباران قرن هفدهم میلادی، چیزهای زیادی از دست رفت و حدود نیمی از آثار باقیمانده در اوایل قرن نوزدهم میلادی توسط یک دیپلمات بریتانیایی به نام لرد الگین حذف شد. این در حالی است که موزه بریتانیا بارها درخواست یونانی‌ها برای بازگشت آن‌ها را رد کرده است.

به طور رسمی، موزه باستان‌شناسی A. Salinas سیسیل تنها برای حداکثر 8 سال پای آرتمیس، الهه شکار، را به یونان قرض می‌دهد. اما مقامات ایتالیایی و یونانی می‌گویند که هدف نهایی «بازگشت نامعلوم» آن به آتن است. البته یادآور می‌شود که در ازای آن، یونان آثار باستانی قابل‌توجهی را به ایتالیا قرض می‌دهد.

لازم به ذکر است که دولت‌های یونان طی سال‌های متوالی برای بازگرداندن سهم موزه بریتانیا از آثار مربوطه، که شامل مجسمه‌هایی از سنگ‌فرش‌های پارتنون، شیروانی‌های ساختمان تماما مرمری است، لابی کرده‌اند. البته که موزه بریتانیا این موضع را رد می‌کند و علی‌رغم نشانه‌هایی مبنی بر اینکه افکار عمومی در بریتانیا به نفع یونانی‌ها است، اما قصدی برای بازگرداندن دائمی آثار ندارد.

خاطر نشان می‌گردد، قطعه ایتالیایی که ابعاد آن 31 در 35 سانتی‌متر (12 در 14 اینچ) است، تحت شرایط نامعلومی توسط کنسول بریتانیا در قرن نوزدهم در سیسیل رابرت فاگان به‌دست آمد و بیوه وی آن را به پیشرو موزه سیسیل فروخت.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار