gardeshban.ir

پرسیاوشون و تیکاب های فراوان از ویژگی های گیاهی این منطقه می‌باشند. برای رسیدن به تنگه جیز می باید با پای پیاده از میان سنگلاخ ها و تنگه های باریکی عبور نمود.
کد خبر: ۵۰۹۷۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 26
گردشبان (gardeshban.ir) :


نرگس‌زار کازرون نام دشتی وسیع به وسعت ۶۵ هکتار در شهرستان کازرون است. بخش اعظم نرگس‌زارهای این شهرستان در مناطق جره، بلبک، سرمشهد و فامور قرار دارد که همگی در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون واقع شده‌اند. گل‌های نرگس این شهرستان از طراوت و مرغوبیت خاصی برخوردار بوده و شامل گونه‌های متعددی همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولی می‌باشند که از میان آن‌ها، نرگس شهلا به جهت داشتن زیبایی و بوی ویژه، مشهور است. ماه‌های دی و بهمن موسم به گل نشستن گل‌های نرگس است و در این زمان جمعیت بسیاری از علاقمندان و دوستداران طبیعت، به این منطقه مراجعه می‌نمایند.

نرگس‌های شهرستان کازرون به دلیل مرغوبیت زیاد، به شهرهای اصفهان، تهران و حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر می‌شوند.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۲ کیلومتری غرب شیراز قرار گرفته و به لحاظ تاریخی نیز یکی از شهرهای با سابقه و با تمدن فارس به شمار می رود .

نرگس زارهای شهرستان کازرون در منطقه جره و بلبلک واقع شده است که در منطقه جره در مساحتی حدود ۸ هکتار و در منطقه بلبلک در مساحتی حدود ۴ هکتار گل نرگس تولید می‌شود و علاوه بر این در ۶ دشت دیگر منطقه نیز نرگس زارها وجود دارند. گل نرگس یکی از محبوب‌ترین گل‌ها در ایران و بسیاری از نقاط جهان است که علاوه بر رایحه‌ای خوشبو و ظاهری زیبا، فواید پزشکی بسیاری نیز دارد.

نرگس شهلای کازرون از جمله نوع نرگس‌هایی است که از نظر مرغوبیت، شرایط منحصربه‌فردی را داراست که سایر نرگس‌ها ندارند.نرگس زارهای این شهرستان با مساحتی حدود ۶۵ هکتار یکی از جاذبه‌های گردشگری کازرون به شمار می‌رود که در زمان کشت این محصول جلوه خاصی را به شهرستان می‌بخشد.گل نرگس در استان فارس علاوه بر کازرون در منطقه خفر، شیراز و شهرستان فراشبند نیز تولید می‌شود اما عطر نرگس کازرون از سایر مناطق استان فارس منحصربه‌فردتر و بهتر است.

این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر و با گل های ۳ تا ۸ تایی در فصل زمستان به گل می نشیند حدود گل دهی نرگس های کازرون ۴۵ روز یعنی از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه می باشد. نرگس های کازرون به خاطر مرغوبیت زیاد خواهان زیادی دارد و به شهرهای اصفهان ، تهران، حاشیه های جنوبی خلیج فارس و ... صادر می شود.

هر سال جشنواره گل نرگس در این منطقه برگذار میشود.بهترین زمان برای بازدید از نرگس زارهای کازرون ماه های دی و بهمن می باشد
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار