gardeshban.ir

حدود یک سال پیش رصدخانه معروف آرسیبو در پورتوریکو که زمانی قدرتمندترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می شد، دچار آسیب دیدگی شده و فرو ریخت. به تازگی این تاسیسات غول پیکر، به عنوان یک جاذبه توریستی شروع به فعالیت کرده است.
کد خبر: ۵۱۹۵۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 28
گردشبان (gardeshban.ir) :



حدود یک سال پیش رصدخانه معروف آرسیبو در پورتوریکو که زمانی قدرتمندترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می شد، دچار آسیب دیدگی شده و فرو ریخت. به تازگی این تاسیسات غول پیکر، به عنوان یک جاذبه توریستی شروع به فعالیت کرده است.

در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان در چین قرار دارد ولی تا قبل ساخت این تلسکوپ چینی، عنوان بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان در اختیار رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو بود که سال گذشته بخشی از صفحه بشقابی آن فرو ریخت.

در پی وقوع این حادثه، مرکز نجومی فوق تعطیل شده و دیگر امکان استفاده مطالعاتی از ان وجود نداشت. به گزارش سیناپرس، به تازگی این مرکز درهای خود را به عنوان یک جاذبه توریستی روی گردشگران کنجکاو گشوده است و افراد علاقه مند می توانند از عرشه بیرونی، دره و بخش بازتابنده باقی ‌مانده  این تلسکوپ بازدید کنند.

ریکاردو کوریا، مدیر ارتباطات این مرکز درباره تغییر کاربری تسکوپ آرسیبو گفت: به محض اعلام بازگشایی این مرکز با هدف جذب گردشگر، افراد و تورهای زیادی برای بازدید از این محل ثبت نام کردند. مردم فکر می‌ کردند که این مجموعه برای همیشه تعطیل شده است زیرا صفحه بشقابی بزرگ این مجموعه فروریخته بود اما اکنون آن ها می توانند در این محل با بخشی از تاریخ نجوم آشنا شده و با نحوه کار تلسکوپ های رادیویی آشنا شوند.

گفتنی است در این مجموعه علاوه بر ابزارهای نجومی فوق، بخش های فعال دیگری مانند تلسکوپ ۱۲ متری و تأسیسات LIDAR دارد که می‌تواند با پرتاب پرتوهای لیزر بخش های بالای جو را مطالعه کند. به گزارش سیناپرس، کوریا  در این رابطه گفت، دانشمندان در این رصدخانه همچنین از رایانه ‌های هوش مصنوعی برای غربال کردن داده‌های رصدی دهه‌ ها فعالیت این تلسکوپ که به دهه ۱۹۶۰ میلادی بازمی‌گردد، استفاده می‌کنند تا ببینند آیا چیزی وجود دارد که ممکن است از قلم افتاده باشد یا خیر.

به گزارش سیناپرس، این مرکز ۵۹ ساله در طول سال ها میزبان دانشمندان برنده جایزه نوبل و فیلم های پرفروش هالیوود بوده است. پل معلق این مرکز با ظاهری جذاب و گنبد بزرگ آن زمانی در فیلم هایی مانند تماس در سال ۱۹۹۷ با بازی جودی فاستر و فیلم چشم طلایی جیمز باند در سال ۱۹۹۵ به نمایش درآمده است.

بر اساس اظهارات مدیران این مرکز، در راستای افزایش جاذبه های گردشگری، یک نمایشگاه جدید در فضای باز نیز با مصنوعات به دست آمده از تلسکوپ و سکوی آن در نزدیکی این محل اضافه شده است.به گزارش سیناپرس، بنیاد ملی علوم ایالات متحده آمریکا مالک این مرکز است که در حال حاضر توسط دانشگاه مرکزی فلوریدا و کنسرسیومی از سازمان ها و مشاغل موجود در جزیره مدیریت می شود.

این رصدخانه در حدود ۹۰ کیلومتری غرب مرکز پورتوریکو، سان خوان، در داخل منطقه ای کوهستانی قرار دارد. این تلسکوپ ابتدا طی طوفان ماریا در سال ۲۰۱۷ آسیب دیده و در اوایل سال ۲۰۲۰ توسط یک زمین لرزه تخریب درآمد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار