gardeshban.ir

آیین جهانی نوروز ۱۴۰۱ با رویکرد "نوروز در مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران" یا "نوروز در مسیر گردشگری غرب کشور" توسط کمیسیون ملی یونسکو در همدان برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۹۷۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
امروز ۲۴ اسفندماه آئین "نوروز در مسیر گردشگری غرب کشور" از همدان کلید خورد. گفتنی است در تعریف مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران، اقوام ایرانی از شهرهای مختلف کشور از تهران به سه جهانشهر ایران یعنی همدان، کرمانشاه و سنندج حرکت می‌کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در این مراسم اظهار کرد: جایزه اخلاق علم یکی از جایزه‌هایی است که یونسکو پذیرفته و امروز پرچم علم و اخلاق به نام بوعلی سینا برافراشته شده است.

حجت‌الله ایوبی با اشاره به اینکه تاریخ خریدنی نیست و تاریخ همدان موجب فخر و غرور است، اظهار کرد: همدان دروازه مسیر بهشتی و تاریخی است و مسیر کوتاه آن تا پایتخت می‌تواند بهانه‌ای برای سفر به این شهر تاریخی باشد.

وی با بیان اینکه حضور در شهر همدان در اعیاد شعبانیه و نوروز باستانی افتخار بزرگی است، افزود: همچنین خلق صحنه‌های زیبا در آیین جهانی نوروز در مسیر گردشگری غرب کشور نماد همبستگی ایران است.  

به گفته دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو این مسیر توسط گروه‌های مختلف از کشور رونمایی می‌شود تا زیبایی ایران و نوروز به تصویر کشیده شود.

ایوبی در رابطه با ثبت جهانی "پرونده منظر شهری‌ تاریخی همدان تا هگمتانه" نیز گفت: این پرونده برای ارسال به یونسکو فعال است و یک ماه دیگر تعیین تکلیف می‌شود.  

استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه استان همدان دارای ۱۸۰۰جاذبه تاریخی و طبیعی است، مطرح کرد: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، دارای عمق و ریشه فرهنگی مردمانی متمدن و اصیل است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه همدان دروازه مسیر تاریخی گردشگری برای جهانشهرهای غرب کشور است، افزود: این موضوع عمق فرهنگ، تمدن و ریشه تاریخی دیار الوند را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه رویداد جهانی نوروز نقش مهمی در معرفی تاریخ و تمدن همدان و منطقه غرب کشور دارد، تصریح کرد: همدان نوروز ۱۴۰۱ را متفاوت از سال‌های گذشته تجربه خواهد کرد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه همدان آمادگی کامل برای میزبانی از میهمانان در جشن نوروز جهان شهرهای ایرانی را دارد، عنوان کرد: این استان ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارد و با همت دولت سیزدهم، شرایط لازم برای حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت گردشگری استان فراهم شده است.

استاندار همدان اظهار کرد: هر چند پیگیری پرونده ثبت جهانی هگمتانه در دوره‌های گذشته با تاخیر انجام شده است اما در حال حاضر ثبت‌ این اثر ارزشمند تاریخی به صورت جدی در حال پیگیری است به نحوی که اقدامات قابل توجه در این زمینه برای تحقق این مهم انجام شده است.

وی اضافه کرد: دبیرکل کمسیون ملی یونسکو در ایران برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند قول مساعد داده است چراکه ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان، می‌تواند آوازه پایتخت تاریخ و تمدن ایران را بیش از پیش در دنیا پخش کند.

قاسمی‌فرزاد ضمن دعوت از عموم مردم برای سفر به استان همدان، بیان کرد: سفرهای نوروزی باید با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی بر اساس ابلاغیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود.

شهردار همدان نیز در این برنامه با اشاره به اینکه استان همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی است، اظهار کرد: همدان در مسیر جهانشهرهای ایران قرار دارد و دروازه گردشگری غرب کشور است.

سیدمسعود حسینی با بیان اینکه همدان از شهرهای مطرح در صنعت گردشگری است، افزود: جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مانند آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، کتیبه‌های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری گواه بر این ادعا هستند.

وی با اشاره به اینکه همدان در محور غرب کشور با کرمانشاه، سنندج، ایلام، لرستان و مرکزی مجاور است و به عنوان نگینی در غرب کشور می‌درخشد، اضافه کرد: در نوروز ۱۴۰۱ میزبانی شایسته‌ای از گردشگران نوروزی خواهیم داشت.

حسینی در پایان گفت: مردم همدان استقامت را از الوند، علم و ادب را از بوعلی و ادبیات را از باباطاهر و فرهنگ و تمدن را از هگمتانه به ارث برده‌اند.

امروز همزمان با آغاز آیین جهانی"نوروز در مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران" در کهن‌شهر همدان، علاوه بر برگزاری برنامه‌های متنوع، نشان نوروز ۱۴۰۱ همدان از سوی استاندار به حجت‌الله ایوبی؛ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اهدا شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار