gardeshban.ir

شهرستان فارسان مهمترین کانون شهری در قلمرو سردسیر عشایر هفت لنگ بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است.
کد خبر: ۵۱۹۶۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهرستان فارسان مهمترین کانون شهری در قلمرو سردسیر عشایر هفت لنگ بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است. منطقه فارسان عمدتاً ییلاق عشایر بختیاری ومرکز حکومت خوانین آل بویه بوده است، ازاین رو قلعه هایی به نشانه اقتدار وسلطه خوانین درمنطقه ساخته اند.در ادامه مطلب همراه تاپ توریست باشید تا درباره جاهای دیدنی فارسان بیشتر بدانید.

غار سراب امیدآباد

غار سراب امید‌آباد یکی از بکرترین غارهای آهکی ایران است که شگفتی‌های زیبا و طبیعی بسیاری در خود نهفته دارد و یکی از دیدنی‌ترین مناطق طبیعی شهرستان فارسان است. وجه تسمیه نام غار برگرفته از سرچشمه آب در این غار است. این غار با شماره ۳۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



پیرغار فارسان

پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان روستای ده چشمه در استان چهارمحال و بختیاری است. سنگنوشته تاریخ مشروطه واقع در روستای ده چشمه به دستور سردار اسعد بختیاری حک گردید. کتیبه‌های پیرغار بر روی تخته سنگی در کوهپایه‌ای از رشته کوه زاگرس قرار دارد.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی منطقه پیرغار، آبشار زیبای پیرغار است که یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران و استان چهارمحال بختیاری است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های این استان نسبت به استان‌های دیگر مدت زمان بیشتری جاری می‌باشد و این آبشار در محیط طبیعی شگفت انگیزی واقع شده است که آبشار نامش را از غاری آهکی و ناشناخته می‌گیرد که دارای اهمیت تاریخی می‌باشد.



کتیبه های مشروطیت فارسان

این کتیبه از دو قسمت مجزا تشکیل شده ولی متن آنها بهم پیوسته است کتیبه بدستور سردار ظفر بختیاری در محل تفرجگاه پیر غار روستای ده چشمه شهرستان فارسان به فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد ساخته شده است متن آن مجملی از واقعه مشروطیت و نقش سرداران و سواران بختیاری در آن واقعه ملی است کتیبه اول این گونه شروع می شود: حاجی خسرو خان سردار ظفر که در سنه ۱۳۲۴ آزادی خواهان ایرانی از مقام سلطنت تقاضای مشروطه نمودندمظفرالدین قاجار طاب اله ثراه حکم مشروطیت را دست خط و بعد از اندک زمانی به رحمت ایزدی پیوست.



دریاچه لاغرک

بین دو کوه کلک و زرآب برفچال بزرگی قرار دارد و کمی پایین تر دریاچۀ بسیار زیبای لاغرک که از ذوب برف به وجود آمده در منتهای وسعت به رنگ آبی یکدست دیده می شود.تکه های بزرگی از برف در دو طرف آب دریاچه هنوز موجود است و تا پایان اردیبهشت و خرداد ماه باقی خواهد ماند و به دریاچۀ زیبای لاغرک جلال خواهد ماند و به دریاچۀ زیبای لاغرک جلال خواهد بخشید. این دریاچه که به صورت مستطیل کشیده ای در چاله ای بزرگ قرار گرفته است و اطراف آن را سینه کشهایی با سراشیبی ملایم پوشانده، از سمت جنوب به قله سالدران می پیوندد.



روستای راستاب

روستای زیبا و بختیاری نشین راستاب با قدمتی دیرینه یکی از روستاهای استان چهار محال بختیاری از توابع شهرستان فارسان می باشد که فاصله آن با مرکز شهرستان (فارسان) ۱۲ کیلومتر می باشد بیشتر مردم روستای راستاب از ایل غیور بختیاری می باشند.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار