gardeshban.ir

تنگه زیبای تخت‌چو (تخت چان) یکی از جاذبه‌های دیدنی و از بکرترین نواحی استان لرستان است که در شرق شهرستان پلدختر قرار دارد.
کد خبر: ۵۲۹۸۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 03
گردشبان (gardeshban.ir) :



تخت‌چو یا تخت‌چان منطقه‌ای در شهرستان پلدختر، یکی از شهرهای تاریخی استان لرستان است که سرزمینی بکر و دیدنی است. پلدختر در زمان امپراطوری ساسانیان، به‌واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش یکی از شهرهای مهم و استراتژیک بود. در این شهر پل‌های ارتباطی زیادی وجود دارد که اکثر آنها متعلق به همین دوران است.

نام شهر پلدختر نیز یکی از بزرگ‌ترین پل های آن زمان یعنی پلدختر گرفته شده که در حال حاضر تنها چند پایه ستون از این پل تاریخی باقی‌مانده است.

آوای رستاخیز طبیعت در بهشت لرستان؛ "سلسله" مأمن سراب های دلکش و خانه‌ها ی تاریخی+ تصاویر

به گفته کارشناسان، بالاگریوه تختگاه و جایگاه شاهان هخامنشی بوده که برگرفته از همین نام است. تخت‌چو دارای دره‌هایی بسیار عمیق است که همچون کرانه‌ای زیبا آغوش خود را بر همه باز گشود تا از آبشارهایش، تنگه هایش، درختانش، سایه سارهایش و تمام زیبایی‌های چشم‌نوازش به‌طرز صحیح استفاده کنند و زمانی که در آن زمانی را بگذرانند به آرامشی بی‌انتها دست یابند.

در روزهای بارانی سال، آبشارهای عظیمی با فوران شدید در منطقه تخت‌چان پلدختر شکل می‌گیرد که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد، مسیر دسترسی به این منطقه بسیار صعب العبور است  و جاده ماشین‌رو ندارد، به‌همین دلیل هنور پای تخریب‌گران طبیعت به آنجا نرسیده است.

هم از طرف پلدختر و هم از طرف خرم‌آباد می‌توان به این منطقه سفر کرد، اما از لحاظ جغرافیایی جزو شهرستان پلدختر محسوب می‌شود، این ناحیه توریستی بدون تردید جزو زیباترین نقاط ایران است که بسیاری از جغرافی‌دانان از نظر ظاهری آن را با آمازون و طبیعت قاره آمریکا مقایسه می‌کنند.

تخت‌چو از مسیر آزادراه خرم‌آباد – پل زال، بعد از عوارضی یک جاده فرعی وجود دارد که تا پنج کیلومتر با ماشین قابل تردد است، از آنجا باید حدود هفت الی هشت ساعت پیاده‌روی کرد تا به دره‌های رؤیایی تخت‌چو رسید و از تماشای آبشارهای پلکانی تخت‌چو لذت برد و شاهد شکوه این منطقه بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار