gardeshban.ir

دریاچه چشمه دیو آسیاب در ارتفاعات شمالی دشت لار واقع است. این آبگیر کوچک دایره ای شکل قطری در حدود ۲۰ متر دارد و آب از ۲ دهانه در زیر آبگیر به بیرون میجوشد.
کد خبر: ۵۲۹۷۳
تاریخ انتشار : جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
دریاچه چشمه دیو آسیاب در ارتفاعات شمالی دشت لار واقع است. این آبگیر کوچک دایره ای شکل قطری در حدود ۲۰ متر دارد و آب از ۲ دهانه در زیر آبگیر به بیرون میجوشد. 

جوشش آب از دو دهانه چشمه در سطح آب کاملا مشخص است.آبگیر بر روی تپه ای آهکی به ارتفاع ۱۰ متر از کف رودخانه مجاور آن قرار گرفته است و از جاده پایین دست چشمه دید ندارد. 

این تپه از انباشت مواد معدنی موجود در آب چشمه و رسوب آنها در طی سالیان طولانی تشکیل شده است . این چشمه در ارتفاع ۳۰۱۴ متری از سطح دریا واقع شده و مشتمل بر دو آبگیر کوچک و بزرگ است که در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند.

وجود املاح بی کربنات فراوان در آب دریاچه باعث ایجاد تپه بستر این چشمه شده است. اینکه این املاح تا کنون دهانه های آب چشمه را مسدود نکرده اند تنها به دلیل فشار زیاد آبی است که از بستر کف آبگیر می جوشد. رنگ آب، آبی فیروزه ای است و دارای طعم ترش و بوی نامطبوع گوگرد است. دمای آب بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد متغیر است. 

احتمالآ دهانه این چشمه در آغاز پیدایش کوچکتر (شاید کمتر از یک متر ) بوده است و سپس بر اثر انحلال دوباره فراورده های تراوتن بر اثر آمیزش با آب محتوی اسید کربنیک دوردهانه خورده شده و قطر آن رفته رفته افزایش یافته است. 

به سبب آب دهی زیاد در گذشته و نیز مقدار زیاد املاح بی کربنتات کلسیم آب این چشمه مانندچشمه های دیگر فرصت پدید آوردن مخروط نیافته و سکوئی تخت و صاف از نهشته های تراورتن ساخته که حدود ۱۰متر بالاتر از کف دره جای گرفته است.

بهترین زمان سفر به چشمه دیو آسیاب

در هر فصلی از سال که به سمت چشمه دیو آسیاب بروید، می‌توانید زیبایی‌های خاصی از این منطقه را ببینید و لذت ببرید. اگر دوست دارید تصاویری از دشت‌های پر از شقایق قرمز یا گل‌های وحشی زرد رنگ را در مقابل چشمان خود داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. دشت لار در فصل بهار در شگفت‌انگیزترین حالت خود قرار دارد.

تابستان فصل مناسبی برای سفر به چشمه دیو نیست. توجه داشته باشید که برای رسیدن به چشمه باید پیاده‌روی و کوهنوردی کنید که این کار در گرمای تابستان بسیار خسته‌کننده و طاقت‌فرساست. علاوه بر این، هیچ درخت و سایه‌ای در این منطقه وجود ندارد و شما باید در زیر تابش نور مستقیم خورشید به تماشای دریاچه بنشینید. از این رو، توصیه می‌کنیم فصل تابستان را برای سفر انتخاب نکنید.

نکات مهم در بازدید از چشمه دیو آسیاب

آب آشامیدنی و خوراکی به مقدار کافی به همراه داشته باشید.

منطقه لار و اطراف چشمه دیو، آنتن‌دهی تلفن همراه بسیار ضعیف است. از این رو، بهتر است قبل از ورود به منطقه با خانواده خود تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.
همان‌طور که گفتیم، در اطراف دریاچه هیچ درخت یا سایه‌ای وجود ندارد و آفتاب به صورت مستقیم بر روی شما می‌تابد. بنابراین، کلاه آفتابی، عینک و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.

در این منطقه جانوران زیادی زندگی می‌کنند که یکی از آن‌ها مار است. در هنگام پیاده‌روی احتیاط کنید و مراقب مارهای اطرافتان باشید.

اگر قصد دارید شب را در این منطقه بگذرانید، چادر و وسایل موردنیاز برای کمپینگ را به همراه داشته باشید.

این روزها شاهد استفاده نامناسب از طبیعت و از بین رفتن بخش بزرگی از آن هستیم. به یاد داشته باشید که باید از این مناطق خوب محافظت کنید تا فرصت لذت بردن از آن را از دست ندهید. بنابراین، نظافت را فراموش نکنید و این نکته را به همراهان خود نیز گوشزد کنید.

نحوه دسترسی به دریاچه چشمه دیو آسیاب

برای دسترسی به این دریاچه، ابتدا باید مسیر جاده هزار را در پیش بگیرید و وارد جاده فرعی پلور شوید. از آن‌جا مسیر را به سمت سد لار دنبال کنید. در طول راه یک جاده فرعی می‌بینید که شما را به طرف پارک ملی لار هدایت می‌کند.

پس از عبور از پاسگاه محیط‌بانی منطقه، ۲۰ کیلومتر را طی کنید تا به محل سکونت عشایر آرو برسید. ماشین خود را در این منطقه پارک کنید و از این‌جا تا چشمه، پیاده‌روی کنید. دقت داشته باشید که بردن اتومبیل تا کنار چشمه، آسیب بسیاری را به منطقه وارد می‌کند. بنابراین، نهایت تلاش خود را برای حفظ این دریاچه طبیعی زیبا به کار گیرید و از بردن اتومبیل جدا خودداری نمایید.

آدرس : تهران، شهرستان دماوند، جاده هراز، جاده فرعی پلور به سمت سد لار، در امتداد مسیر رودخانه لار به سمت شمال








مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار