gardeshban.ir

دیار کریمان بزرگترین میهمانخانه ایران پس از ۲ سال محدودیت پذیرای مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی شد.
کد خبر: ۵۲۹۹۰
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 03
گردشبان (gardeshban.ir) :



وجود هشت اثر ثبت جهانی، بیش از ۷۰۰ اثر ثبت ملی در کنار هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی و البته وجود تربت پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، موقعیت ممتازی به استان کرمان در حوزه گردشگری بخشیده و این خطه را به یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی بدل کرده است.  

با توجه به پیش بینی مناسب شدن شرایط کرونایی و احتمال افزایش سفرهای نوروزی، ستاد خدمات سفر استان کرمان از حدود یک ماه قبل کار خود را آغاز کرد و کارگروه های مختلف برای ساماندهی و نظارت بر سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ تشکیل شد.

بنا به اظهار مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان موج نخست گردشگران و مسافران نوروزی به این استان زودتر از زمان معمول و چند روز قبل از آغاز سال نو آغاز شد که همین‌ موضوع تمام دستگاه های ذیربط را در آماده باش کامل قرار داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با اشاره به رشد ورود گردشگران به این استان گفت: حدود یک میلیون مسافر نوروزی از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا روز پنج فروردین ۱۴۰۱ وارد کرمان شده اند که این آمار نسبت به سال ۹۸، بیش از ۲۸ درصد افزایش داشته است.

فریدون فعالی در رابطه با فراهم کردن شرایط اسکان مسافران نوروزی گفت: ۴۹۲ مرکز اقامتی با ۱۱ هزار و ۹۶۵ تخت و سه هزار و ۷۸۲ اتاق، ایام نوروز ۱۴۰۱ به گردشگران و مسافران نوروزی این استان خدمات ارائه می‌کنند.

وی همچنین از آمادگی ۳۳ هتل، ۹ هتل آپارتمان، ۳۸ خانه مسافر، ۳۳۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۲۵ مهمان‌پذیر، هفت اقامتگاه سنتی، سه زائرسرا، ۹۶ رستوران بین راهی، ۳۰ سفره‌خانه سنتی، ۳۷ مجتمع گردشگری برای خدمات رسانی در  ایام نوروز ۱۴۰۱ در استان کرمان خبر داد.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان نیز در رابطه با تامین و تجهیز اماکن برای اقامت مسافران در تعطیلات عید نوروز گفت: ۱۷ پایگاه اسکان مسافران نوروزی در قالب ۲۴۰ مدرسه و ۲ هزار و ۱۱۴ کلاس درس در این استان آماده شده است.

رضا رضایی تصریح کرد: خانه های معلم، اردو گاه های دانش آموزی و کلینیک های پزشکی فرهنگیان استان نیز به مهمانان نوروزی در ایام نوروز ارائه خدمات دارند.

وی افزود: تعدادی از مدارس تجهیز شده‌ به‌منظور میزبانی از زائران شهید سلیمانی و راهیان مکتب وی در اختیار سپاه ثارالله استان کرمان قرار می‌گیرد؛ معرفی زائر از سوی سپاه انجام می شود، دریافت هزینه‌ها هم با تعرفه‌ فرهنگیان برای زائران محاسبه می‌شود و زائران ۲۴ ساعت می‌توانند در محل اسکان اقامت داشته باشند.

سایر دستگاه های خدمات رسان استان کرمان شامل استانداری، هلال احمر، اورژانس، پلیس، راهداری نیز در قالب ستاد تسهیلات خدمات سفر نیز تمهیدات ویژه ای برای پذیرایی و خدمت به میهمانان و گردشگران نوروزی فراهم کردند.

غلامرضا محسنی شهروند اهل استان فارس که به شهر کرمان سفر کرده است با اشاره به زیبایی جاذبه های گردشگری استان کرمان گفت: ۲ روز است که در شهر کرمان سکونت داریم و هتل مناسبی را برای اقامت انتخاب کرده که برای هر شب اقامت در اتاق ۲ تخته ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم و امکانات هتل در حد مناسب است.

وی افزود: از مجموعه بازار کرمان و بناهای تاریخی و مزار شهید سلیمانی بازدید کردیم که در مجموع مشکل مهمی وجود نداشت، البته جای پارک در شهر و مناطق شلوغ کمی سخت پیدا می شد.

این گردشگر بیان کرد: اطلاع رسانی اماکن گردشگری را ابتدای ورود به شهر از غرفه مربوطه دریافت کردیم و اطلاعات تکمیلی هم از طریق اینترنت به دست آوردیم، شاید شلوغی بعضی از اماکن مثل حمام گنجعلیخان بازدید را مشکل می کرد که مسئولان باید برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

محسنی با اشاره به خدمات رسانی امکان فروش مواد غذایی و رستوران ها تصریح کرد: سعی کردیم با تحقیق از مکان هایی که مورد تایید میراث فرهنگی و گردشگری بود استفاده کنیم و از این بابت به مشکلی برخورد نکردیم.

وی ادامه داد: تصمیم داریم طی روزهای آینده از باغ شاهزاده و ارگ بم هم بازدید کنیم و فعلا اسکان در این شهرها را پیگیری می کنیم که ظاهرا مسئولان مشکلی برای مسافران اعلام نکرده اند.

محسنی همچنین به برنامه های جنبی و نمایشگاه فروش سوغات و صنایع دستی کرمان نیز اشاره و تصریح کرد: قیمت صنایع دستی بالا بود و اغلب هم کیفیت بالایی نداشتند.

کوروش ارزانی از شمال کشور و بندر انزلی برای سفر به چابهار در استان سیستان و بلوچستان وارد استان کرمان شده است، وی گفت: شاید مشکل بزرگ گردشگری کرمان جاده های طولانی و کافی نبودن مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی است که برای مسافرانی که مسافت های طولانی را طی می کنند، بسیار سخت است.

ارزانی با بیان اینکه برای اقامت در کرمان از مهمانسرای یکی از سازمان ها استفاده کرده ام افزود: روز گذشته برای دیدن مجموعه گنجعلیخان به این محل رفتم، وجود بچه های تبعه بیگانه و افراد فالگیر و متکدی در این بخش شهر چشمگیر بود که چشم انداز خوبی برای گردشگری شهر کرمان ندارد.

این شهروند گردشگر تاکید کرد: مناسب بودن قیمت های بازدید اماکن گردشگری و رستوران ها نسبت به سایر شهرهای گردشگری نقطه مثبت شهر کرمان است و به طور کلی کرمان مردم میهمان نوازی دارد.

وی بیان کرد: کمبود امکانات اولیه مثل سرویس های بهداشتی و خدمت رسانی عمده ترین مشکل اکثریت اماکن گردشگری کشور و کرمان است که باید فکر اساسی برای حل مشکل شود.

بازرسی و نظارتی بر اماکن گردشگری از مهمترین موضوعاتی است که در ایام نوروز برای آن برنامه ریزی ویژه ای تدارک دیده شده است تا مسافران نوروزی خدمات استاندارد و مناسبی دریافت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه تیم‌های بازرسی میراث‌فرهنگی بر عملکرد تاسیسات گردشگری در ایام نوروز نظارت خواهند داشت بیان کرد: تیم‌های نظارتی و رسیدگی به شکایات در این ایام به صورت ۲۴ ساعته بر نحوه خدمات‌رسانی واحدهای اقامتی، تفریحی و گردشگری نظارت دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع حدود چهار هزار نیروی آموزش دیده در تمامی تاسیسات گردشگری تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۱ خدمت‌رسانی خواهند کرد.

فعالی تاکید کرد: اکیپ‌های بازرسی ستاد خدمات سفر این استان در قالب ۱۰ گروه بر نحوه ارائه خدمات مطلوب از سوی تاسیسات گردشگری نظارت می‌کنند.

وی اظهار داشت: نظارت بر مراکز ارائه خدمات به مسافران، کنترل پروانه بهره‌برداری واحدها، نرخنامه‌ها، واکسیناسیون مدیران و پرسنل واحدها، دریافت و درج کیو آر کد در محل تاسیسات در راستای اجرای طرح هوشمند مدیریت بیماری کرونا و اطمینان‌بخشی به هموطنان و شهروندان از وظایف اصلی اکیپ‌های بازرسی است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی خدمات سفر کرمان گفت: خوشبختانه اقامت در تاسیسات گردشگری این استان نسبت به دوران قبل از کرونا ۲۰ رشد داشته است و با پیش بینی های انجام شده تا امروز هیچ مشکلی بابت اقامت میهمانان نوروزی به ستاد گزارش نشده است.

محمدمهدی افضلی تاکید کرد: افراد سودجو در دوران پیک سفر و مسافر با انجام تبلیغات غیرواقعی اقدام به اخذ وجه بدون ارائه خدمات مناسب می کنند و گردشگران باید صرفا از مراکز دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خدمات گردشگری دریافت کنند.

وی افزود: مسافران می‌توانند برای کسب اطلاع از اعتبار مراکز ارائه خدمات اقامتی و گردشگری با شماره تلفن ۰۹۶۲۹ تماس بگیرند و یا به سایت www.۰۹۶۲۹.ir  مراجعه کنند.

افضلی بیان کرد: در روزهای اخیر برخی اماکن گردشگری شهر کرمان شاهد حضور اتباع بیگانه و متفرقه و دستفروشان غیرمجاز بودیم که با پیگیری نیروی انتظامی و شهرداری مشکل تا حد زیادی برطرف شده است، هر چند باید نهادهای دیروز برنامه ریزی اساسی برای حل مشکل داشته باشند.

وی حضور راهنمایان گردشگری در اماکن مهم گردشگری استان را پر رنگ دانست و اظهار داشت: اغلب امکان مهم تاریخی استان برای مسافران شناخته شده هستند، اما ستاد خدمات سفر استان اطلاع رسانی کامل را در دستور کار قرار داده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی خدمات سفر کرمان افزود: در رابطه با کمبود مجتمع های بین راهی در مسیرهای استان انتقادات وارد است و باید دستگاه های دیروز به کمک بخش گردشگری آمده و شرایط را برای سرمایه گذاری در این زمینه فراهم کنند.در حالی که تعطیلات نوروزی نیمه نخست خود را پشت سر گذاشته، حوزه گردشگری استان کرمان کارنامه قابل قبولی را از خود نشان داده است، اما باید برای رفع نواقص طبق نظرسنجی ها و اعلام مشکلات گردشگران، مسائل این حوزه حل شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار