gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: در جلسه شورای تعیین حریم وزارت میراث فرهنگی، عرصه و حریم چهار اثر تاریخی استان همدان مشخص و مصوب شد.
کد خبر: ۵۸۳۲۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
اتابک صفری با اعلام این خبر اظهار کرد: عرصه و حریم بناهای تاریخی عمارت نظری و بنای کنسولگری انگلیس به صورت مشترک، دستکند ارزانفود و بازنگری کاروانسرای تاج آباد مصوب شد.

وی با بیان اینکه محدوده عرصه و حریم این آثار تاریخی پس از بررسی‌های کارشناسی و میدانی در کمیته‌های تخصصی مصوب شده است، گفت: تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی، تضمینی برای حفاظت هر چه بهتر از این آثار است.

صفری افزود: این مصوبه با هدف پیشگیری از تهدیدات احتمالی و جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف‌ در محدوده آثار تاریخی و توان بازدارندگی حقوقی مدنظر قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: محدوده و حریم آثار تاریخی تحت حفاظت و نظارت این اداره کل خواهد بود و هرگونه دخل و تصرف در حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی تعیین شده، برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و متخلف مشمول مجازات‌های قانونی می‌شود.

به گزارش ایسنا، باغ عمارت نظری در اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ی پهلوی ساخته شده‌است. این باغ عمارت در ابتدا محل کنسولگری انگلیسی‌ها بوده که از سال ۱۳۱۵ تا سال ۱۳۲۹ خورشیدی در آن ساکن بودند. سپس یک شاهزاده‌ی قاجاری در آن ساکن می‌شود. بعد از این‌ها این باغ عمارت به مزایده گذاشته شد و فتحعلی خان نظری آن را خریداری کرد و خاندان نظری تا مدت‌ها در این باغ عمارت ساکن بوده‌اند. سپس این خانه در سال ۱۳۷۷ با موافقت خانواده‌ی نظری ثبت ملی شد.

این باغ عمارت، مدتی کاربری آموزشی داشته و دانشکده‌ معماری وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در آن مشغول به کار بوده‌است. در سال ۱۳۸۸ این بنا مرمت شد تا کاربری آن تغییر کند و عمر مفید بنا افزایش یابد.

در سال ۱۳۸۸ به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، در این باغ عمارت یک موزه‌ مردم شناسی با نام نظری افتتاح شد همچنین سازمان میراث فرهنگی همدان در این باغ مستقر است.

همچنین بنای ساختمان قدیمی کنسولگری انگلیس به دوره قاجار می رسد و در طی جنگ جهانی دوم به عنوان محل کنسولگری دولت انگلیس مورد بهره برداری قرار گرفت. بعد از جنگ مدتی منزل مسکونی بوده و از سال ۱۳۵۰ به اداره کل آموزش و پرورش همدان واگذار شد.

دستکند ارزانفود نیز سال ۸۹ کشف و بعد از چند فصل کاوش، ۸۰ اتاق در آن نمایان شد. هرچند برعکس دستکند سامن که اشیای تاریخی مربوط به دوره اشکانی و معاصر در آن کشف شده، در این دستکند هیچ ابزار و اشیایی که متعلق به دوره تاریخی خاصی باشد، پیدا نشده است.

در ۲۵ کیلومتری شهر همدان و در دامنه الوند شرقی، گنج زیرزمینی دستکند ارزانفود به انتظار گردشگرانش نشسته تا دنیایی از تاریخ و تمدن را به آن‌ها نشان دهد و بار دیگر تاریخ کهن همدان را به رخ جهانیان بکشد.

کاروانسرای تاج آباد نیز یکی از کاروانسراهای زیبای عصر صفوی در روستای تاج آباد است که از جاهای دیدنی همدان به شمار می‌رود. این کاروانسرا از معدود کاروان‌سراهای مدور ایران است که در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۷۲ به‌عنوان اثری ملی به ثبت رسید و در فهرست کاروانسراهای ایرانی نامزد ثبت جهانی در یونسکو قرار دارد.

انتهای پیام 
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار