gardeshban.ir

تب دنگی، مشکل عمده بهداشتی حال حاضر محسوب شده چراکه با توجه به طغیان بیماری در جده و مدینه امکان انتقال از سوی حجاج وجود دارد.
کد خبر: ۵۸۷۹۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۲-1402 April 05
گردشبان (gardeshban.ir) :



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه خطر استقرار ویروس تب دنگی در استان باید جدی گرفته شود، گفت: تنها درمان بیماری تب دنگی که یکی از بیماری‌های ناشی از پشه آئدس است، مصرف آب و مایعات است.

مجید شایسته اظهار کرد: خراسان جنوبی از معدود استان‌هایی است که نوعی از پشه آئدس در آن مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه شرایط استقرار و تکثیر پشه فراهم شده و بیماری‌هایی را ایجاد می‌کند، افزود: این بیماری در ۱۲۹ کشور شیوع داشته و در کشورهایی همچون افغانستان ۴۰ طغیان تب دنگی روی داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  با بیان اینکه این بیماری می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: تب دنگی، مشکل عمده بهداشتی حال حاضر محسوب شده چراکه با توجه به طغیان بیماری در جده و مدینه امکان انتقال از سوی حجاج وجود دارد.

وی بیان کرد: اگر پشه آئدس فرد مبتلا به ویروس را نیش بزند ناقل بیماری محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه افغانستان و پاکستان اپیدمی وحشتناکی از تب دنگی را تجربه کرده‌اند، افزود: این بیماری مرگ و میر شدیدی دارد.

شایسته با اشاره به علائم این بیماری، ادامه داد: اگرچه علائم آن در مراحل اول شدید نیست و شبه آنفلوآنزا بوده اما در مراحل با ایجاد دردهای استخوانی که به بیماری تب استخوان‌شکن معروف است می تواند باعث بیماری شدید و در آخر هم موجب خونریزی شود.

وی با بیان اینکه تنها راه تشخیص این بیماری نمونه‌گیری آزمایشگاهی است و درمان اختصاصی نیز ندارد، گفت: پشه آئدس در هر جایی که آب جمع شود، قادر به تخم‌ریزی است.

شایسته با بیان اینکه لازم است زیستگاه پشه از بین برود و در این زمینه شهرداری‌ها و گمرک مسئولیت بزرگی دارند، تصریح کرد: کنترل عبور و مرور کامیون‌ها، آموزش نیروی انسانی که با گردشگران در ارتباط هستند و دفع بهداشتی فاضلاب از اقدامات پیشگیرانه در برابر پشه آئدس است.

وی با تاکید بر مراقبت بیماری و بیماریابی به ویژه در بین مسافران خارج از کشور و درمان به‌موقع، ادامه داد: طول دوره کومون بیماری یک تا هفته بوده و کسانی که مسافرت خارج از کشور دارند باید دو هفته تحت مراقبت قرار بگیرند و علائم بالینی این بیماری در آنها پایش شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار