gardeshban.ir

بانوان مشهدی معمولا در مراسم عزاداری دسر خوشمزه‌ای را به نام دیگچه درست می‌کنند که خاص این شهر است.
کد خبر: ۵۹۲۰۳
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 07
گردشبان (gardeshban.ir) :



بانوان مشهدی معمولا در مراسم عزاداری دسر خوشمزه‌ای را به نام دیگچه درست می‌کنند که خاص این شهر است.

با طرز تهیه دسر مشهدی‌ها در ایام عزاداری آشنا شویدبرای تهیه دسر دیگچه مشهدی باید برنج را شسته و به مدت یک ساعت خیس کنید. 

وقتی آب برنج تبخیر شد شیر را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا شیر به خورد برنج برود. به ترتیب شکر را اضافه کرده و هم بزنید و سپس هل را اضافه کنید باید آنقدر مواد بجوشد تا سفت شود در آخر گلاب و بعد از چند دقیقه کره را اضافه کنید. 

دیگچه مشهدی آماده برای دم کردن است. وقتی دسر دیگچه به این مرحله رسید زعفران دم کرده را در گوشه‌ای از قابلمه بریزید و هم بزنید تا نیمی از آن زرد رنگ شود. دسر دیگچه را مثل برنج به مدت نیم ساعت دم کنید توجه داشته باشید که حرارت خیلی کم باشد. 

بعد در قابلمه را برداشته بگذارید تا خوب خنک شود و بعد در دیس دسر دیگچه مشهدی بر گردانید و با خلال پسته و زعفران برای سرو تزیین کنید.

برای برگرداندن دسر دیگچه قابلمه پخت باید نچسب باشد.میتوانید از قالب مخصوص دسر استفاده کنید باید ته قالب را کمی با کره چرب کنید بعد از خنک شدن به راحتی از قابلمه و یا قالب جدا می‌شود.

بعضی از بانوان مشهدی دیگچه را در سه رنگ درست می‌کنند معمولا برای این کار قبل از افزودن زعفران، دیگچه در سه قابلمه تقسیم می‌شود. به یکی از ظرف ها، زعفران به دیگری کاکائو و ظرف دیگر بدون افزودنی و با همان شیر درست می‌شود. 

در پایان بعد از سرد شدن دیگچه آن را به شکل لوزی برش می‌دهند و در یک ظرف از هر سه رنگ دیگچه می‌گذارند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار