gardeshban.ir

یک مطالعه تازه حاکی است تغییرات کوچک در عادات خواب میان روزهای کاری و استراحت می‌تواند به تغییرات ناسالم در باکتری‌های معده منجر شود.
کد خبر: ۵۹۲۶۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
ارتباط تغییرات عادات خواب با سلامت معده

متخصصان انگلیسی دریافتند که این می‌تواند تا حدودی نتیجه افت کیفیت رژیم غذایی در اثر پدیده به اصطلاح «جت لگ اجتماعی» باشد، یعنی زمانی که ساعات رفتن به خواب در طول هفته تغییر می‌کند.

از قبل معلوم بود اختلال شدید در ساعات خواب به خصوص به علت شیفت‌های متفاوت کاری، تاثیری منفی بر سلامتی دارد. ثابت نگه داشتن ساعت رفتن به رختخواب و بیداری و داشتن یک رژیم غذایی متوازن ممکن است خطر بیماری را کاهش دهد.

مطالعه به روی تقریبا ۱۰۰۰ بزرگسال توسط متخصصان در «کینگز کالج» لندن دریافت که حتی تفاوتی ۹۰ دقیقه‌ای نسبت به میانگین زمان رفتن به خواب شبانه در طول یک هفته عادی می‌تواند بر نوع باکتری‌های معده ما اثر بگذارد.

داشتن طیف وسیعی از گونه‌های متفاوت باکتری در دستگاه گوارشی خیلی مهم است. برخی باکتری‌ها بهتر از دیگران هستند اما داشتن ترکیب درست، نقشی مهم در جلوگیری از رشته‌ای از بیماری‌ها دارد.

«کِیت برمینگام»، نویسنده این مطالعه و محقق ارشد تغذیه در شرکت علم بهداشت «زوئی» گفت نوسان در ساعات خواب می‌تواند رشد باکتری‌هایی را تشویق کند که رابطه خوبی با سلامتی ما ندارند.

به خواب رفتن و بیدار شدن در ساعات خیلی متفاوت در طول هفته در مقایسه با آخر هفته به «جت لگ اجتماعی» معروف است. براساس این مطالعه تصور می‌شود که در انگلیس بیش از ۴۰ درصد جمعیت دچار آن باشند که بیشتر در میان نوجوانان و جوانان دیده می‌شود اما با افزایش سن کاهش می‌یابد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه از نظر ساعات خواب تحت نظر قرار گرفتند، خون و مدفوع آنها آزمایش شد و همه غذاهای مصرفی آنها طی یک پرسشنامه ثبت شد. احتمال مصرف یک رژیم حاوی مقدار زیادی سیب‌زمینی از جمله چیپس و سیب‌زمینی سرخ کرده، به علاوه نوشیدنی‌های شیرین و میوه و مغزدانه‌های کمتر در افرادی که «جت لگ اجتماعی» داشتند ۱۶ درصد بیشتر بود.

مطالعات قبلی نشان می‌داد که نوسان در ساعات خواب با مصرف کمتر فیبر غذایی همراه است. سایر مطالعات نشان داده بود که جت لگ اجتماعی به افزایش وزن، بیماری و خستگی ذهنی مرتبط است.

دکتر برمینگام گفت: کیفیت بد خواب روی انتخاب‌های ما اثر می‌گذارد و باعث می‌شود به غذاهای دارای نشاسته و شکر بالا گرایش پیدا کنیم.

یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند بر میزان باکتری‌های مشخص در معده اثر بگذارد. متخصصان دریافتند که سه عدد از شش گونه باکتری‌های فراوانتر در معده افراد دارای جت لگ اجتماعی به تغذیه بدتر، چاقی و میزان بالاتر تورم و سکته مغزی مرتبط است.

نتایج این مطالعه در نشریه اروپایی تغذیه (European Journal of Nutrition) چاپ شده است.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار