gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان کاشان را شهر آثار ناملموس فرهنگی دانست و گفت: ۴۲ اثر ناملموس تاکنون از کاشان به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۵۹۳۵۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاشان شهر آثار ناملموس فرهنگی/ ۴۲ اثر ناملموس در کاشان به ثبت رسیده است


احمد دانایی‌نیا صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تاکنون 42 اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: در تازه‌ترین مورد سه موضوع میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با بیان اینکه آداب و رسوم اسفندی روستای آزران، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی و مهارت پخت باقلوای کاشان سه اثر ثبت شده هستند، ابراز کرد: این آثار پس از بررسی در شورای ثبت استان اصفهان و پس از بررسی در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با بیان اینکه ثبت موضوعات میراث ناملموس عامل مهمی در انسجام فرهنگی و تقویت جغرافیای تاریخی-اجتماعی منطقه کاشان است، افزود: برخی از عناصر فرهنگی دیگر کاشان نیز در حال مطالعه و تدوین نهایی برای ثبت در فهرست میراث ملی هستند.

وی گفت: از آن جمله عناصر در حال مطالعه باید به مهارت پخت قطاب، آداب و رسوم عروسی برزک، آیین کرده به کوه روستای ورکان، آیین ذوالجناح گردانی و مهارت سفره‌بافی از شهر کامو، آیین شاه حسینی شهر جوشقان قالی، مراسم طفلان مسلم و نخل‌گردانی روستای ویدوجا اشاره کرد.

مسئول ثبت پرونده‌های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان نیز در این جمع با اشاره به آثاری که به تازگی به ثبت ملی رسیده‌اند، گفت: آداب و رسوم اسفندی یک از آیین‌های کهن و باستانی منطقه‌ کاشان است. مردم روستای آزران یک ماه مانده به عید با آداب و رسوم ماه اسفند، به پیشواز نوروز می‌روند.

عباس ترا‌ب‌زاده گفت: پخت غذای‌های خاص شب اسفند، پیشکش اسفندی برای نوعروس ها، حرکت کودکان در کوچه و محل، حضور جلوی درب خانه‌ها در شب اسفند و خواندن اشعار اسفندی و گرفتن تنقلات محلی از صاحب خانه‌ها از جمله آداب شب اسفند است.

وی با تأکید بر اینکه سوهان میرزاحسینی یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی در کنار کلوچه و پشمک، اصلی‌ترین و شاخص‌ترین شیرینی مراسم دید و بازدیدهای نوروزی است، بیان کرد: در واقع سوهان میرزاحسینی شیرینی مخصوص سفره‌ نوروزی است و بنابراین سنت دیرپای، مقارن با عید نوروز، فعالیت قنادی‌ها برای پخت سوهان دوچندان می‌شود.

کارشناس مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در مورد مهارت پخت باقلوای کاشان نیز بیان داشت: باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی منطقه کاشان است که امروزه به عنوان سوغات کاشان شناخته می‌شود.

وی در بیان کاربرد این شیرینی در شهرستان کاشان افزود: کاربرد این شیرینی بیشتر در مجالس جشن و سرور و نیز مجالس یادبود مرسوم است و در واقع نوعی شیرینی آیینی به شمار می‌آید.

تراب‌زاده گفت: امیدواریم تا با ثبت مجموعه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و میراث معماری غنی منطقه کاشان، علاوه بر صیانت از این ذخایر فرهنگی، گام مهمی در راستای تنویر افکار عمومی و تداوم سنت‌های غنی منطقه برداشته شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار