gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی استان کردستان از گمانه‌زنی و کاوش تپه «توبره‌ریز» در کامیاران، ثبت ملی «زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌ تفی» و آغاز مرمت چند بنای تاریخی خبر داد.
کد خبر: ۵۹۴۵۳
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
زیستگاه لک‌لک‌ها در کردستان ثبت شد

گلان فرزامی درباره کاوش باستان‌شناسی تپه «توبره‌ریز» به ایسنا گفت: گمانه‌زنی و کاوش تپه «توبره‌ریز» در کامیاران به منظور تعیین حریم و عرصه آن انجام شده است؛ چرا که این تپه در ناحیه منفصل شهری و در معرض تهدید قرار دارد. همچنین ساخت‌وسازهای غیرمجازی اطراف آن صورت گرفته و برای حفاظت از آن گمانه‌زنی‌هایی برای تعیین عرصه و حریم آن انجام دادیم که گزارش‌های آن آماده ارسال به پژوهشگاه میراث فرهنگی است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. 

او افزود: عملیات ژئوفیزیکی تپه گورستان زاگرس در سنندج نیز انجام شده است. 

معاون میراث فرهنگی کردستان درباره وضعیت پروژه‌های مرمتی این استان نیز توضیح داد: براساس بودجه تخصیص داده‌شدۀ امسال پروژه‌های مرمت و بازسازی پل و قلعه تاریخی «صلْوات‌آباد» در شهرستان بیجار، پل تاریخی «فرهادآباد» در قروه، مسجد تاریخی «کاشمر» در محور فرهنگی ـ تاریخی کامیاران به پالنگان، کلیسای سنندج، مسجد دو مناره، حمام حاج صالح در سقز و حمام بانه در حال انجام است. 

فرزامی ادامه داد: ساماندهی محور فرهنگی ـ تاریخی «مشیر دیوان» در حال انجام است که جداره و کف معبر آن بازسازی شد و کف معبر را مانند گذشته سنگ‌فرش کردیم. این نوع بازسازی باعث شده تردد ماشین‌های عبوری کمتر شود که موجب رضایت و خوشحالی ساکنان این منطقه شده است. همچنین با این اقدام یک محور پیاده‌روی بین «موزه خانه کرد» و «سردر شجاع لشکر» و «عمارت مشیر دیوان» (فاز دوم موزه خانه کرد) ایجاد شده است و همزمان جداره خیابان امام خمینی (ره)، که خانه کرد یا عمارت آصف دیوان از آن شروع می‌شود، در حال بازسازی است و سیمان‌کاری‌هایی را که از قبل شده بود، برداشتیم و برای ساماندهی برق و تلفن به شرکت‌های خدماتی مربوطه درخواست دادیم که همزمان اقدامات ساماندهی برق و تلفن را انجام دهند. 

او اظهار کرد: مطالعات طراحی داخلی و محتوایی سه موزه «خانه کرد»، «باستان‌شناسی» و کاخ موزه «خسروآباد» آغاز و  ساماندهی اموال فرهنگی ـ تاریخی موزه‌ها نیز انجام شده است. مطالعات بافت تاریخی بیجار و منظر فرهنگی بافت تاریخی اورامانات نیز به منظور تهیه ضوابط اختصاصی بافت در حال انجام است. 

معاون میراث فرهنگی کردستان درباره وضعیت ثبت آثار تاریخی این استان نیز بیان کرد: یک فهرست از آثار تاریخی واجد ارزش و آثار ثبتی را آماده کردیم که در جلسه بعدی شورای ثبت ارائه می‌شوند. همچنین آثار ناملموس «میکُد» و «قرآن خواندن» و «زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌ تفی» به عنوان اثر طبیعی در دو هفته گذشته به نام استان کردستان ثبت ملی شده‌اند.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار