gardeshban.ir

فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود و ۲۰ درصد از مردم نیز از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند. خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای کاهش فشار خون بدون مراجعه مستقیم به داروهای تجویزی وجود دارد.
کد خبر: ۵۹۸۴۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 30
گردشبان (gardeshban.ir) :



فشار خون نیرویی است که خون شما به دیواره رگ های خونی وارد می کند. اگر خون شما بسیار قوی و مداوم به رگ ها فشار آورد، شما دچار فشار خون بالا هستید و با گذشت زمان، چنین نیروهای بالایی به بافت شریانی آسیب می رساند. به طور کلی، فشار خون بالا به میزان ۱۳۰/۸۰ میلی متر جیوه یا بالاتر اشاره دارد. خوشبختانه در کنار استفاده از دارو، اقدامات زیادی برای کنترل فشار خون بالا و کاهش آن وجود دارد که در این گزارش به بررسی راهکارهای رژیمی مبارزه با فشار خون می پردازیم:

مصرف نمک را محدود کنید

مصرف زیاد نمک ، می تواند باعث فشار خون بالا شود. نمک همراه با سایر الکترولیت ها، یعنی پتاسیم و منیزیم، کار می کند و عاملی حیاتی برای بدن به شمار می رود اما مصرف زیاد آن خطرناک است.  غذاهای فرآوری شده مانند چیپس و کراکر و همچنین فست فودها معمولاً سرشار از سدیم هستند و ساده ترین راه برای کاهش مصرف نمک این است که کمتر از این غذاها بخورید. از سوی دیگر هیچ گاه نمکدان را سر میز غذایتان نگذارید و از عادت اضافه کردن نمک به غذا دست بردارید.

پتاسیم بیشتری بخورید

پتاسیم اثرات نمک را کاهش می دهد. این ماده به بدن شما کمک می کند تا به طور موثرتری از شر نمک خلاص شود و به همین دلیل توصیه می شود که مصرف پتاسیم را به ۴۷۰۰ میلی گرم در روز برسانید. غذاهای غنی از پتاسیم شامل لوبیا، سیب زمینی، آووکادو، آب نارگیل و هندوانه هستند.

منیزیم بیشتری دریافت کنید

 منیزیم هم سطح نمک و هم سطح پتاسیم را تنظیم می ‌کند و اگر می ‌خواهید فشار خون خود را کاهش دهید، از این ماده استفاده کنید. علاوه بر این، مطالعات نشان می ‌دهد که منیزیم با افزایش اتساع عروق در کاهش فشار خون بالا مؤثر است. اتساع عروقی گشاد شدن رگ های خونی را توصیف می کند که به طور مستقیم با کاهش فشار خون مرتبط است. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از: سبزیجات با برگ های تیره، آووکادو و شکلات تلخ.

اگر می خواهید تا حد ممکن منیزیم را حفظ کنید، سبزیجات خود را زیاد نپزید. تمام سبزیجات با برگ تیره حاوی کلروفیل هستند که منیزیم بخش مرکزی آن است. پختن بیش از حد سبزیجات تا حدی که دیگر رنگ سبز روشن ندارند به این معنی است که منیزیم آن حذف شده است. همچنین دریافت منیزیم از غذا ممکن است دشوار باشد، بنابراین  استفاده از مکمل را فراموش نکنید.

استرس کمتری داشته باشید

 استرس مزمن می تواند نقش باورنکردنی بر فشار خون داشته باشد. با این حال، رهایی از استرس ممکن است گاهی غیرممکن به نظر برسد. ما همیشه نمی‌توانیم بدون استرس باشیم، اما سعی کنید تمرکز بیشتری را تمرین کنید و چیزهایی را که تحت کنترل شما نیستند کنار بگذارید. تا جایی که می توانید در فعالیت های سرگرم کننده تری شرکت کنید و فقط زمان بیشتری را برای لذت بردن از چیزهایی که دوست دارید اختصاص دهید. چه خواندن، پیاده روی یا تماشای برنامه مورد علاقه خود، همه اینها کمک می کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار