gardeshban.ir

چهره سرسبز استان مازندران نتوانسته است باعث رنگ پریدگی چهره آثار تاریخی استان شود ، در سالهای اخیر تلاش ها برای مرمت و بهسازی این بناها سرعت گرفته و رخت نو بر تن آنها پوشانده شده است.
کد خبر: ۶۰۰۶۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲-1402 July 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
مرمت آثار تاریخی مازندران؛ نیاز امروز، پشتوانه فردا


در میان هیجان مسافران وگردشگران برای دیدن جنگل های سر سبز و آبی خیره کننده دریا در استان مازندران، آثارباستانی و تاریخی جلوه ای دیگر از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می روند و مجموعه های تاریخی و گردشگری، غارهای باستانی، قلعه ها، کاخ ها، عمارت ها، مکان های زیارتی، مازندران را علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی جنگل و دریا برخوردار از مناطق جذاب و دیدنی تاریخی کرده است.

در کنار تمامی زیبایی های طبیعی جنگل و دریا در مازندران، جاذبه های تاریخی و باستانی این استان در نوع خود بی نظیر هستند و ظرفیت دیگری برای حضور و جذب بیشتر مسافران و گردشگران به شمار می روند.

آن دسته از مسافران و گردشگرانی که مازندران را بعنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کرده اند می توانند با بازدید از آثار تاریخی و باستانی جلوه ای دیگر از فضای گردشگری در این استان را مشاهده کنند.

هر چند در طول سال بیشترین بازدید و حضور مسافران و گدشگران در مناطق جنگلی و سواحل دریا در مازندران خلاصه می شود اما هستند بناهای تاریخی که در نوع خود بی نظیر هستند و گشت و گذار در آنها می تواند انگیزه و هدف سفر به این استان را تغییر دهد.

بقایای شهر تاریخی فرح آباد به وسعت ۳۰تا ۴۰ هکتار، در فاصله تقریبی ۲۸کیلومتری راه اصلی ساری – فرح آباد در فاصله ۲ کیلومتری ساحل دریای مازندران از جمله این بناهای تاریخی باقی مانده از گذشته است که منظر تاریخی آن قادر است هر گردشگری را به خود جلب کند.
یا مجموعه تاریخی عباس آباد که در فاصله ۹ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر و در میان ارتفاعات سلسله جبال البرز و در جنگل‌های نیمه انبوه منطقه قرار دارد نیز از دیگر بناهای تاریخی مازندران که با بناهای تاریخی کشور همتراز است.

این مجموعه از جمله بناهای شگفت انگیز دوره شاه عباس صفوی درمازندران است وشامل کوشک داخل آب بندان، حمام، برج آجی، محوطه گلباغ و جاده سنگفرش بوده که در سال ۱۰۲۱ قمری به دستور شاه عباس اول ساخته شد.

کوشک داخل آب بندان در زمان احداث دارای بخش تحتانی به صورت چهار طاقی بوده و بر بالای آن بنایی با مصالح چوبی برای استراحت شاهان صفوی ساخته شده بود.

درک درست و بجا از ظرفیت های تاریخی مازندران به همراه سوق دادن نظر گردشگران به سمت بناهای تاریخی با نونوار کردن آنها قوت گرفته است به طوریکه در مدت یکسال اخیر با اعتبارات دولتی تعدادی از بناهای تاریخی استان ترمیم شده است.

از سوی دیگر مرمت و بازسازی بخشی از سازه مسجد جامع بابل یکی از تاریخی‌ترین مساجد مازندران با همت دولت سیزدهم جهت پیشگیری از تخریب آغاز شد.

مسجد جامع بابل که مربوط به دوران قاجار است در بابل حد فاصل چهار راه شهدا و سه راه فرهنگ در شهر بابل واقع شده است که این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ۴۱۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع بابل که دارای ۲ سر در شرق و غرب مسجد است هر کدام به یک هشتی متصل می‌شوند و بالای آنها آیات و عباراتی بر خشت‌های کاشی به تاریخ ۱۲۳۰ هجری قمری نوشته شده است.




این اثر یکی از بناهای تاریخی مازندران است که طبق تاریخ طبرستان قدمت آن به سال ۱۶۰ هجری قمری باز می‌گردد و دوره‌های مختلف به خصوص عصر صفوی مورد بازسازی قرار گرفت. این بنا در دوره فتحعلی شاه بر اثر زلزله تخریب و دوباره احداث شد.

در فضای داخل مسجد نیز دو محراب با کاشی‌کاری جدیدو یک محراب قدیمی به چشم می‌خورد. شبستان اصلی مسجد در ضلع جنوبی به ابعاد ۳۲ در ۱۲ متر قرار دارد و با کمک گنبدهای بزرگ و کوچک، جرزها و ستون‌های پوشش یافته است.

در میانه شبستان رو به صحن دیوانی است که امروز دهنه آن با پنجره فلزی مسدود شده است. بازسازی و مرمت این بنای تاریخی که در بخشی هایی از دیوار شکاف های ریز ایجاد شد در دستور کار قرار گرفته و فاز نخست مرمت با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال آغاز شد که بر این اساس مرمت این بنای تاریخی در چند مرحله انجام می‌شود تا از تخریب این اثر فاخر پیشگیری شود

مرمت مرحله به مرحله

معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: مسجد جامع بابل یک بناهای ارزشمند تاریخی در مازندران است که مرمت آن با استفاده از تمامی ظرفیت‌های استانی و شهرستانی آغاز شد.

محسن باستانی با بیان این که، مرمت این مسجد به صورت فنی و کارشناسی انجام می شود، بیان داشت: مرمت مرحله به مرحله انجام می‌شود.

وی گفت: در مراحل بعدی باسازی سر در ورودی مسجد جامع در دستور کار قرار می گیرد.

وی با بیان این که فاز نخست مرمت این بنا با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال آغاز شد؛ بیان داشت: در مراحل بعدی مرمت بر مبلغ اعتبار افزوده می شود.




بهره مندی از ظرفیت خیرین

در این پیوند فرماندار بابل گفت: از محل اعتبار کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ۹ میلیارد ریال برای مرمت مسجد جامع بابل در نظر گرفته شد.

قاسم عزیززاده گرجی با بیان این که علاوه بر اعتبار دولتی تلاش می‌کنیم از ظرفیت خیرین هم بهره‌مند شویم، افزود: مسجد جامع بابل یک بنای فاخر در شهرستان است که مرمت و پیشگیری از تخریب این بنا یک ضرورت بوده است.

این مقام مسوول بیان کرد: همه تلاشمان بر آن است تا با استفاده از تمامی امکانات موجود از بناهای میراثی شهرستان محافظت کنیم.

بابل شهر دارالمومنین" شهر بابل که در گذشته با نام های مختلفی مطرح بود مامطیر، بارفروش، بارفروش ده و بابل چهار نام اخیر این شهر می باشد که در پهلوی اول بخاطر عبور رودخانه بابلرود از وسط این شهر نام آن به بابل تغییر یافته است اما آنچه که پیشینه این شهر را در بین پژوهشگران مطرح می کند بعد تجارت و فعالیت حوزه های علمیه مختلف در ادوار تاریخی می باشد.

در این شهر که در مقطعی از تاریخ ۳۰ حوزه علمیه با ۷۰ مجتهد این شهر را به پایگاهی از علم فقاهت و مرجعیت در سده های گذشته تبدیل کرده بود. از جمله عالمانی که در مقطعی از تاریخ جزء سرآمدان مرجعیت در کشور بودند می توان به ملا نصیرای مازندرانی، ملا محمد شفیع مازندرانی، شیخ زین العابدین مازندرانی، سعیدالعلماء و شیخ کبیر اشاره کرد.

همچنین این شهر از گذشته دور محل تجمع تجار مازندران برای خرید و فروش کالا بوده و از سویی دیگر بازرگانان روسی در راستای رونق تجارت با این شهر در ارتباط بودند.

وجود این پیشینه به همراه ظرفیت های فعلی شهرستان بابل که دارای ۵۴۰ هزار نفر جمعیت که در هفت شهر و شش بخش ساکن هستند بابل را بعنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان مازندران و دومین در شمال کشور بعد از رشت مطرح کرده است.




درزمان حاضر شهرستان بابل دارای ۱۷ مرکز دانشگاهی است، تنها دانشگاه صنعتی دولتی شمال کشور به نام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم پزشکی بابل از جمله این دانشگاهها است.

در این شهر نزدیک به ۴۰ هزار دانشجو در رشته های مختلف از سراسر کشور و ۳۰۰ دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند.

از طرف دیگر این شهرستان دارای ۹۰ هزار دانش آموز است که در بیش از ۶۰۰ مدرسه در حال تحصیل هستند. بابلی ها با تاسی از خیر شهیر شهر خود سید حسین فلاح نوشیروانی اقدامات خیر خواهانه زیادی انجام می دهند تا جایی که خیرین بابلی فقط در بخش مدرسه سازی یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می کنند.

بابل دارای ۲ هزار و ۳۰۰ موقوفه است که از این حیث در مازندران رتبه اول را دارد. همچنین ۵۴ هزار رقبه هم در این شهرستان موجود است.

از طرف دیگر فعالیت هفت مرکز درمانی و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل سبب شد که بیماران از سراسر استان و حتی تعدادی خارج از استان برای درمان به این شهر مراجعه کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار