gardeshban.ir

پره‌سر شهر ساحلی زیبایی است که در کرانه دریای خزر قرار دارد. این شهر زیبا در استان گیلان و همسایگی رضوانشهر قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۰۰۸۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲-1402 July 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
پره‌سر شهر ساحلی زیبایی است که در کرانه دریای خزر قرار دارد. این شهر زیبا در استان گیلان و همسایگی رضوانشهر قرار گرفته است. شاید برایتان جالب باشد که «پره‌سر» در زبان تالشی به معنای محل ماهیگیری است. شهر پره‌سر به دلیل موقعیت مکانی خاصش یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان به شمار می‌رود. جنگل‌های خزری، کوه‌های سرسبز و رودهای متعدد بخشی از زیبایی‌های پره‌سر هستند. با سفر به پره‌سر چندروزی را دور از زندگی شلوغ شهری سپری کرده و در آرامش بی‌پایان این شهر انرژی مجددی برای زندگی خواهید یافت. در این مقاله، زیباترین جاهای دیدنی پره‌سر را معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی پره‌ سر


پارک جنگلی دکتر درستکار

پارک جنگلی دکتر درستکار یکی از پارک‌های جنگلی معروف گیلان است که در جاده انزلی آستارا قرار دارد. پارک جنگلی درستکار در ۱۳ کیلومتری مرکز پره‌سر قرار گرفته و از جاذبه‌های معروف این شهر به شمار می‌رود. این پارک جنگلی در حقیقت قسمتی از جنگل گیسوم است که با تلاش‌های دکتر درستکار تحت عنوان پارک جنگلی پذیرای گردشگران و خریداران بلیط هواپیما از سراسر نقاط جهان شده است. گونه‌های گیاهی متنوعی در این جنگل زیبا وجود دارند و از جمله محیط‌های جذاب برای علاقه‌مندان محیط زیست به شمار می‌رود. امکانات متنوع موجود در پارک جنگلی دکتر درستکار آن را به گزینه خوبی برای پیک‌نیک و گردش خانواده‌ها تبدیل کرده است. رستوران، قهوه‌خانه، پارک، مسجد، پارکینگ، آلاچیق و سرویس بهداشتی از جمله امکانات موجود در این پارک جنگلی زیبا هستند. پارک جنگلی درستکار در هر فصلی از سال زیبایی خاصی را به گردشگران ارائه می‌کند.

جنگل گیسوم، جاذبه‌ای چهار فصل

جنگل گیسوم از معروف‌ترین جنگل‌های ایران است و در جنوب تالش قرار دارد. جنگل گیسوم با مساحتی ۷۰ هکتاری جلوه‌ای بی‌نظیر از آفرینش بر روی زمین است. نکته جالب در مورد این جنگل خاص این است که به دریا ختم می‌شود. این جنگل باوجود گونه‌های گیاهی و حیوانی متنوع یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود. امکانات تفریحی متنوعی در این جنگل برای گردشگران فراهم شده است. طی اقامتتان در جنگل گیسوم می‌توانید به تفریحاتی نظیر دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، پاراگلایدر، جت اسکی و قایق‌سواری بپردازید. برای رفاه گردشگران امکاناتی نظیر رستوران، پارکینگ، سرویس بهداشتی آلاچیق و سکوهای چادر فراهم شده است.

جاهای دیدنی پره‌ سر


رودی به نام دیناچال

رودخانه دیناچال جاذبه‌ای شاخص در پره‌سر است که میان کوه‌های تالش و دریای خزر قرار گرفته است. آب این رودخانه از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری پر پیچ‌وخم به دریا می‌ریزد. این رودخانه که از روستاهای متعددی می‌گذرد، محیط زیبایی برای گردش ایجاد کرده است. فضای سرسبز اطراف رودخانه منطقه زیبایی برای پیک‌نیک دارد.

سلطان برزکوه، کوه بلند

برزکوه در زبان محلی به معنای کوه بلند است. کوه زیبای برزکوه از جاذبه‌های معروف پره‌سر به شمار می‌رود. در قله این کوه ۲۳۰۰ متری مقبره‌ سلطان برزکوه قرار دارد. مقبره سیدجلال‌الدین که به نام سلطان برزکوه شناخته می‌شود بنای ساده و کوچکی است. این بنا از سه اتاق ساده و کوچک و یک حیاط کوچک تشکیل شده است. گفته می‌شود این بنا در دوران صفوی ساخته شده است. اگر علاقه‌مند به کوهنوردی هستید، حتما بازدید از سلطان برزکوه را در برنامه خود قرار دهید.

ساحل پره‌سر

همان‌طور که گفته شد شهر زیبای پره‌سر در کنار دریای خزر قرار گرفته و به همین دلیل دارای ساحل زیبایی است. ساحل پره‌سر از جاهای دیدنی معروف استان گیلان و پره‌سر به شمار می‌رود. با سفر به پره‌سر می‌توانید از این ساحل زیبا بازدید کرده و در آرامش بی‌پایان دریا غرق شوید. دریا با زیبایی وصف‌ناپذیرش توجه سلیقه‌های متفاوت را جلب می‌کند. با قدم زدن در ساحل پره‌سر برای دقایقی از شلوغی زندگی غافل خواهید شد. ساحل رودکنار در ۹ کیلومتری مرکز پره‌سر قرار گرفته و انتخابی عالی برای گردش است.

آبشار ویسادار، بهشتی در دل کوه

آبشار ویسادار یکی از زیباترین جاهای دیدنی پره‌سر و استان گیلان است. این آبشار ۱۵ متری در دل جنگلی سرسبز قرار گرفته است و با ساختار لایه‌لایه‌اش توجه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. ویسادار که در زبان محلی به معنای سایه درخت بید است سومین آبشار مرتفع استان گیلان به شمار می‌رود. برای بازدید از آبشار ویسادار مسیر زیبایی از جنگل و رودخانه را طی خواهید کرد؛ در صورت خستگی می‌توانید زیر سایه درختان استراحت کنید. آبشار ویسادار گزینه‌ای عالی برای علاقه‌مندان طبیعت‌گردی است. در نزدیکی آبشار ویسادار، قهوه‌خانه و فروشگاه خرید سوغاتی قرار دارد. فضای سرسبز اطراف آبشار محیط دنجی برای پیک‌نیک ایجاد کرده و به همین دلیل یکی از گردشگاه‌های معروف پره‌سر به شمار می‌رود. صدای شرشر آب، نوای زیبای پرندگان، منظره زیبایی از آبشار و جنگل، ترکیبی عالی تشکیل داده‌اند که توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کنند.

جاهای دیدنی پره‌ سر


بازار هفتگی پره‌ سر، میراثی قدیمی

بازارهای محلی گیلان که با نام بازارهای هفتگی شناخته می‌شوند یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های ایران هستند که خوشبختانه هنوز پابرجا مانده‌اند. بازار هفتگی پره‌سر در روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شوند و به سه‌شنبه بازار معروف هستند. بازارهای هفتگی به دلیل قیمت پایین اجناس مکان مناسبی برای خرید هستند و هر آنچه که فکرش را بکنید در این بازارها پیدا می‌شود. اگر هوس خوراکی یا سوغاتی خاصی کرده‌اید، حتما به این بازار سر بزنید. علاوه بر خرید با بازدید از سه‌شنبه بازار با فرهنگ و سنت غنی این شهر آشنا خواهید شد. توصیه می‌کنیم حتی اگر قصد خرید ندارید سری به بازار پره‌سر بزنید و در شوق و هیجان این بازار غرق شوید.

ییلاق‌ پره‌ سر

ییلاق‌های پره‌سر مناطقی زیبا برای شناخت بیشتر طبیعت گیلان هستند. شهر پره‌سر ییلاق‌های زیبایی دارد که گزینه‌های خوبی برای گشت‌و‌گذار و گذراندن اوقات فراغت هستند. یکی از زیباترین ییلاق‌های این منطقه، روستایی به نام ارده است که در دره‌ای سرسبز قرار گرفته و در فصل بهار و تابستان جلوه بی‌نظیری پیدا می‌کند. آبشار ویسادار نیز در این منطقه زیبا قرار گرفته است.

اسپیه مزگت یا مسجد سفید

اسپیه مزگت یا همان مسجد سفید خودمان، بنایی تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان است. این مسجد در دهستان دیناچال پره‌سر قرار دارد و در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گفته می‌شود این بنا در ابتدا آتشکده بوده و بعدها به مسجد تبدیل شده است. با توجه به کاوش‌های انجام شده مساحت این مسجد و محوطه اطرافش ۶ هکتار برآورد شده است. متأسفانه در حال حاضر فقط قسمتی از بنا سالم مانده و باقی قسمت‌ها تخریب شده است.

جاهای دیدنی پره‌ سر


پل معلق پره‌ سر، تنها پل معلق گیلان

شاید برایتان جالب باشد که تنها پل معلق استان گیلان در شهر پره‌سر ساخته شده است. این پل معلق در دهکده گردشگری و اقامتی پاسارگاد قرار دارد و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر پره‌سر به شمار می‌رود. پل معلق پره‌سر در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده و ۷۰ متر طول دارد. پس از طی کردن ۴۰ پله به ورودی پل معلق خواهید رسید. چشم‌انداز زیبایی از شالیزارهای اطراف از روی پل دیده می‌شود. پل معلق پره‌سر نورپردازی شده و شب‌ها جلوه زیبایی پیدا می‌کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار