gardeshban.ir

عزت‌الله ضرغامی در دیدار با رییس سازمان گردشگری تاجیکستان، لغو روادید بین دو کشور را پیشنهاد کرد که با استقبال مواجه شد.
کد خبر: ۶۰۱۶۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲-1402 July 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
پیشنهاد ایران به تاجیکستان برای لغو روادید


وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که برای شرکت در اجلاس سازمان جهانی گردشگری به ازبکستان سفر کرده است، با کمال‌الدین مومن‌زاد ـ رئیس سازمان گردشگری جمهوری تاجیکستان ـ دیدار کرد.

ضرغامی با اشاره به ملاقات خود با مقامات تاجیکستان در گذشته، اظهار کرد: به مقامات تاجیکستان پیش‌تر پیشنهاد داده بودم گردشگری ارزان‌قیمت را بین ایران و تاجیکستان برقرار کنیم. این پیشنهاد مورد استقبال مسئولان عالی رتبه تاجیکستان قرار گرفته بود و در دیدار با آقای رئیسی ـ رئیس‌جمهوری ایران ـ نیز مقامات تاجیکستانی این موضوع را مطرح کرده بودند. اعتقاد دارم راه مردم ایران و تاجیکستان باید راهی روان و ارزان‌قیمت باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: اعتقاد من این است که سطح گردشگری بین دو کشور باید بیش از آنچه الان است، باشد تا با توجه به اشتراکات فرهنگی و زبانی بین ایران و تاجیکستان شاهد سفر مردم دو کشور باشیم.

ضرغامی افزود: یکی از موضوعاتی که باید انجام داد لغو روادید است. درباره موضوع لغو روادید در ایران کارهای خوبی را انجام داده‌ایم. قطعا یکی از راه‌های توسعه گردشگری لغو روادید است و امیدواریم به‌زودی لغو روادید با تاجیکستان انجام شود. تاجیکستان نیز این لغو روادید را متقابلا انجام دهد. لغو روادید بین ما و شما یک کار بزرگ است و سعی می‌کنیم در ملاقات بعدی با شما این کار را قطعی کرده باشیم.

تاجیکستان آماده لغو روادید با ایران است

کمال الدین مومن‌زاد ـ رئیس سازمان گردشگری تاجیکستان ـ‌ نیز در این دیدار گفت: ما با مردم ایران هم‌زبان و هم‌فرهنگ هستیم و این یک مزیت مهم به حساب می‌آید. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و این برای ما مهم است.

او افزود: در سال ۲۰۲۱ یک یادداشت تفاهم بین ایران و تاجیکستان امضا شد و یک کمیته مشترک نیز تشکیل شد و خوشبختانه تا امروز سه جلسه مشترک برگزار شده است و جلسه چهارم آن در تهران برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان گردشگری تاجیکستان همچنین با اشاره به پیشنهاد لغو روادید از سوی ضرغامی، اظهار کرد: سفر زمینی گردشگران دو کشور نیز که از سوی شما مطرح شد، پیشنهاد خوبی است و ما در این باره آمادگی داریم. ایران و تاجیکستان در حوزه‌های مختلف گردشگری دارای ظرفیت هستند و باید از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد.

رئیس سازمان گردشگری تاجیکستان افزود: برای رشد دادن صنعت گردشگری و رونق آن باید تلاش بیشتری کرد و ما در این‌باره آماده هستیم تا با برنامه خوب بتوانیم این را عملی کنیم.

مومن زاد در ادامه گفت: برای مردم کشور دوست و برادر یعنی جمهوری اسلامی ایران همواره موفقیت و پیشرفت را آرزو داریم و هر کاری که برای رشد و تقویت گردشگری بین ایران و تاجیکستان باشد کوتاهی نخواهیم کرد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی برای شرکت در بیست‌وپنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری به ازبکستان رفته است که در حاشیه آن دیدارهایی با مقام گردشگری ازبکستان و عربستان نیز داشته و لغو روادید را با هر دو کشور پیشنهاد کرده است. او پیش‌تر از ارائه طرح لغو یکطرفه روادید ایران با بیش از ۶۰ کشور خبر داده و گفته بود در این طرح، لغو روادید با کشورهای همسایه، مجاور، حوزه تمدنی، مسلمان، پیشمان شانگهای و بریکس، پیشنهاد شده است.

سال گذشته نیز، معاون گردشگری کشورمان در دیدار با مقام گردشگری این کشور، درباره لغو دو طرفه روادید و تسهیل در فت‌وآمد جاده‌ای و ریلی به انگیزه رشد گردشگری بین دو کشور، مذاکره کرده بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار