gardeshban.ir

آش‌ترش گیلانی یک عصرانه یا شام جذاب است که شما می‌توانید به همراه کمی نان آن را نوش‌جان کنید.
کد خبر: ۶۰۲۳۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲-1402 August 03
گردشبان (gardeshban.ir) :



آش ترش، یکی از آش‌های بسیار خوشمزه و محبوبی است که اغلب برای زنان باردار تهیه می‌شود، همان‌طور که از نام این آش مشخص است طعم و مزه اصلی آن به سمت ترشی می‌رود. 

آش‌ترش گیلانی یک عصرانه یا شام جذاب است که شما می‌توانید به همراه کمی نان آن را نوش‌جان کنید.

اصالت این آش به شهر‌های شمالی کشور برمی‌گردد، اما امروزه در اکثر شهر‌ها نیز به روش‌های مختلفی این آش را تهیه و سرو می‌کنند.

مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی می‌توانید مقدار مواد را افزایش دهید و در حجم بیشتری آن را تهیه کنید.

درجه سختی تهیه آش ترش گیلانی در دسته بندی آسان قرار دارد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه آش ترش گیلانی:

سبزی آش ۲۵۰ گرم
برنج نیم دانه ۱ پیمانه
سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ به مقدار دلخواه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
باقالی سبز ۱۲۰ گرم
آب ۲-۳ پیمانه
نخود ۵۰ گرم
آبغوره ۱ پیمانه
لوبیا چیتی ۱۲۰ گرم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه:

مرحله اول، خیساندن حبوبات

در اولین مرحله به سراغ خیساندن حبوبات روید. لوبیا چیتی، نخود، باقالی و برنج را تمیز کنید و با کمی آب سرد بشویید. هر کدام را به صورت جداگانه با مقداری آب بخیسانید. بهتر است برای گرفتن نفخ حبوبات هر چند ساعت یک بار آب روی نخود و لوبیاچیتی را بریزید و آب تازه به آن بیفزایید.

مرحله دوم، خرد کردن سبزیجات تازه

در دومین مرحله به سراغ سبزیجات روید. سبزی‌های پلاسیده و زرد را جدا کنید، برگ‌های تازه و جوان سبزی را از ساقه‌های ضخیم جدا کرده و آن‌ها را درون ظرف مناسبی بریزید. مقداری آب سرد به آن بیفزایید، ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید تا سبزی‌ها در آب سرد بمانند سپس آن‌ها را از آب خارج کنید و درون آبکش بریزید.

کمی زمان دهید تا آب اضافی سبزی‌ها گرفته شود سپس با کمک چاقوی تیز یا خرد کن سبزی‌ها را خرد کنید. سبزی آش شامل مقدار مساوی از تره، جعفری، گشنیز، نعنا و اسفناج است.

مرحله سوم، پختن حبوبات

درون قابلمه مناسبی لوبیاچیتی، نخود و باقالی را با مقدار مناسبی آب بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا حبوبات بپزند.

مرحله چهارم، پختن برنج

در چهارمین مرحله درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. مقداری زردچوبه و فلفل به آن بیفزایید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله برنج‌های از قبل خیسانده شده را با مقداری نمک و سبزیجات ساطوری شده به قابلمه بیفزایید.

همه مواد را بهم زنید تا با هم ترکیب شوند. به مقدار مناسب آب به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید. درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا برنج به خوبی بپزد و بافت خود را از دست دهد.

مرحله پنجم، اضافه کردن حبوبات

پس از پخته شدن برنج، حبوبات پخته شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. همه مواد را بهم زنید تا به خوبی ترکیب شوند. حرارت را کم کنید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا همه مواد به خوبی باهم بپزند.

مرحله ششم، تفت دادن سیر و نعنا

در ششمین مرحله به سراغ یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌های آش روید. درون تابه کوچکی کمی روغن بریزید. سیر را له کنید و در روغن تفت دهید تا عطر آن آزاد شود.

در همین مرحله مقداری نعنا به محتوای درون تابه بیفزاید ومجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر نعنا نیز آزاد شود. حرارت را خاموش کنید و محتوای تهیه شده را به قابلمه آش اضافه کنید.

مرحله هفتم، اضافه کردن آبغوره

در هفتمین مرحله، زمانی که از پخته شدن کامل حبوبات و محتویات آش اطمینان حاصل کردید آبغوره و نمک را به آش اضافه کنید و کمی بهم زنید. آش ترش گیلانی خوشمزه شما آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و با مقداری پیازداغ تزیین و نوش جان کنید.

نکته: برخی در پخت این آش خوشمزه از مقداری رب انار یا آلوچه استفاده می‌کنند که علاوه بر تیره‌تر شدن رنگ نهایی آش در طعم و مزه آن تغییراتی حاصل می‌شود.

اگر شما نیز طرفدار رب انار یا آلوچه هستید می‌توانید در این آش از آن‌ها استفاده کنید و چاشنی آش را مطابق با ذائقه و سلیقه خود تنظیم کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار