gardeshban.ir

پیرانشهر به خاطر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و همچنین سنگ‌های گرانیتی مرغوبش شهرت دارد.
کد خبر: ۶۰۱۹۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲-1402 July 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
احتمالاً تا به حال تصاویر طبیعت بکر و زیبای ارتفاعات شمال غربی ایران را دیده‌اید. منظره کوه‌های سرسبز و دره‌های پهناوری که شبیه کارت پستال هستند. یکی از مناطقی که دارای طبیعت منحصربه‌فرد و تنوع اکولوژی بالاست شهرستان پیرانشهر است. پیرانشهر به خاطر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و همچنین سنگ‌های گرانیتی مرغوبش شهرت دارد. در این مقاله می‌خواهیم به پیرانشهر سفر کنیم و سری به جاذبه‌های زیبای گردشگری‌اش بزنیم. همراه ما باشید.

جاهای دیدنی پیرانشهر؛ گشتی در طبیعت بکر و کارت پستالی غرب کشور


معرفی پیرانشهر

پیش از آنکه به جاذبه‌های پیرانشهر بپردازیم بهتر است با این شهرستان بیشتر آشنا شویم. پیرانشهر از جمله شهرستان‌های کردنشین در استان آذربایجان غربی است. این شهر در شمال غربی ایران واقع شده و از جهت تقسیم‌بندی جزو مناطق کردنشین ناحیه مکریان است.

مردم پیرانشهر به زبان کردی و لهجه مکریانی صحبت می‌کنند و زبان فارسی زبان دوم آنهاست. طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد، ذخایر سنگ‌ گرانیت متنوع و بازارچه مرزی از جمله دلایل شهرت پیرانشهر است. این شهرستان در مسیر جاده ترانزیت جمهوری اسلامی با عراق و سایر کشورهای حوزه دریای مدیترانه، قرار گرفته و از لحاظ تجارت خارجی اهمیت ویژه دارد. 

طبیعت سرسبز، دریاچه‌های خروشان و کوه‌های مرتفع، طبیعت بی‌نظیری را رقم زده که شما را از خرید بلیط هواپیما و سفر به پیرانشهر پشیمان نخواهد کرد. مراکز اقامتی از جمله مسافرخانه و هتل‌های دو تا چهار ستاره در این شهر میزبان مهمانان هستند. در ادامه معروف‌ترین جاذبه‌های این شهرستان زیبا را به شما معرفی خواهیم کرد.

روستای کهنه لاجان

روستای کهنه لاجان یک روستای قدیمی و تاریخی است که فقط ۴ کیلومتر تا پیرانهشر فاصله دارد. این روستا در موقعیت جنوب غربی شهر پیرانشهر و در دهانه دره حاجی ابراهیم قرار گرفته است. کهنه لاجان به دلیل داشتن رودخانه‌ها و چشمه‌های زلال، نزدیکی به مراتع سرسبز و آب و هوای خوشی که دارد گردشگران بسیاری را در فصل بهار و تابستان به سوی خود فرامی‌خواند. روستای کهنه لاجان اقامتگاه بومگردی هم دارد که می‌توانید برای مدتی در آن اقامت داشته باشید و از محیط این روستای زیبا لذت ببرید.

آبشار خرپاپ

یکی از زیباترین مکان‌هایی که در سفر به پیرانشهر می‌توانید تجربه کنید آبشار خرپاپ است. واژه خرپاپ در زبان کردی به معنای جای قشنگ و زیبا و دارای آب فراوان به کار می‌رود. این آبشار در ۲۲ کیلومتری شهر پیرانشهر و در جنگل‌های سرسبز پردانان واقع شده است. آبشار زیبای خرپاپ در فصل بهار پرآب می‌شود و ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد. تماشای آبشار زیبا در میان انبوه درختان سرسبز منظره زیبایی را رقم زده که گردشگران را از شهرهای اطراف به سمت خود می‌کشاند.

برای رفتن به جنگل‌ پردانان که تا ارتفاعات مرزی عراق و ایران امتداد دارد باید جاده پیرانشهر به سردشت را ادامه دهید و بعد از طی ۲۵ کیلومتر، به جاده روستای گزگسک وارد شوید. سپس مسیر رفتن به سمت آبشار را پیاده طی کنید تا به این جاذبه زیبا برسید.

جاهای دیدنی پیرانشهر؛ گشتی در طبیعت بکر و کارت پستالی غرب کشور


روستای افسانه‌ای خورنج

معروف‌ترین روستای گردشگری در پیرانشهر روستای افسانه‌ای و رمزآلود خورنج است. این روستا در نزدیکی پیرانشهر و بر سر راه پيرانشهر به مهاباد قرار دارد. جاذبه گردشگری این روستا سنگ‌های افسانه و جادویی آن است. تخته سنگ‌های عظیم‌الجثه که به طول دو کیلومتر و به شکل نواری در اطراف روستا قرار دارند. به محض دیدن این سنگ‌ها تصور می‌کنید که یک معمار باسلیقه و ماهر آن‌ها را تراش داده و روی هم جای داده است. 

جالب است بدانید که هر کدام از این سنگ‌ها نام و داستان خاص خود را دارد و روی بعضی از آنها نقش و نگارهای قدیمی حیواناتی مثل مار و پرندگان به چشم می‌خورد. اطراف روستای خورنج چند تپه باستانی مربوط به تاریخ پیش از اسلام، یک کتیبه و آثار یک دژ کوهستانی دیده می‌شود. در نزدیکی روستا محلی شبیه غار وجود دارد که مردم محلی آن را کونه پیست می‌نامند. این حفره در تمام ایام سال خنک است و در تابستان هم برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود. 

خورنج دارای آب‌های زلال و معدنی است که خاصیت دارویی دارد و برای درمان سنگ کلیه نیز استفاده می‌شود. متأسفانه امروزه نسبت به ظرفیت‌های این روستای ارزشمند بی‌توجهی شده و فعالیت‌های روزافزون صنایع و معادن به طبیعت بکر و آثار تاریخی آسیب رسانده است.

جاده زیبای پیرانشهر به سرشت

از صحبت روستاهای تاریخی و خوش آب و هوای پیرانشهر که بگذریم به یکی از زیباترین جاده‌های کشورمان می‌رسیم. جاده زیبای پیرانشهر به سردشت که به دلیل قرار گرفتن در میان جنگل‌های زاگرس و عبور از رودخانه‌های خروشان منظره‌ای بی‌مانند دارد. این جاده حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و اگرچه خودش به تنهایی یک جاذبه است اما در طول مسیر هم جاذبه‌های تفریحی و گردشگری متنوعی دارد.

جنگل پردانان

یکی از زیباترین جاذبه‌های پیرانشهر وجود جنگل‌های وسیع و سرسبز پردانان است. این جنگل‌ها در ۲۷ کیلومتری جنوب پيرانشهر و بر سر راه جاده پيرانشهر به سردشت قرار گرفته‌اند. در دل این جنگل‌ها رودخانه‌های دائمی جریان دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. در فصل بهار بسیاری از اهالی پیرانشهر و شهرهای اطراف برای وقت‌گذرانی و طبیعت‌گردی به این جنگل می‌آیند. این منطقه امکانات موردنیاز برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه را دارد و گزینه مناسبی برای یک روز تعطیل به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی پیرانشهر؛ گشتی در طبیعت بکر و کارت پستالی غرب کشور


کوهستان‌های قندیل

منطقه پیرانشهر در فصل بهار و تابستان بهشت کوهنوردان و صخره‌نوردان می‌شود. چراکه رشته‌کوه‌های مرتع قندیل را در خود جای داده است. قندیل یکی از کوهستان‌های رشته‌ کوه‌های زاگرس است که در مرز کردستان ایران و کردستان ترکیه واقع شده و بخشی از آن در شهرستان پیرانشهر قرار دارد. هرساله ورزشکاران و گردشگران بسیاری به کوه‌های مرتفع و دره‌های زیبای پیرانشهر سفر می‌کنند. کوه مرتفعی که کوهنوردان آن را قندیل بزرگ می‌نامند سیا کیو یا همان سیاه کوه است که ۳۶۱۰ متر ارتفاع دارد. کوه قندیل کوچک نیز ۳۲۵۰ متر است و دیواره‌ای با ارتفاع ۴۵۰ متر دارد. کوهستان قندیل پربرف است و یخچال‌های طبیعی بسیاری دارد. این منطقه پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد. انواع حیوانات کل و بز کوهی، پرندگان شکاری، گرگ، کفتار، خرس و پلنگ در آن زندگی می‌کنند.

تپه‌های باستانی پیرانشهر

پیرانشهری شهری است با قدمت دیرینه که آثار تاریخی ارزشمندی را در دل خود جای داده است. بر اساس آمار بیش از ۱۰۰ تپه باستانی در این منطقه وجود دارد که خبر از وجود تمدن‌های دوران قبل از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا، اورارتو، مادها، زاموا و تمدن اسلامی می‌دهد. یکی از معروف‌ترین تپه‌های موجود در این منطقه تپه باستانی سیلوه است که به هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره مس و سنگ تعلق دارد. انواع سفال‌های کهن، ابزار و ادوات سنگی، فلزی و استخوانی در این منطقه کشف شده است. جدیدترین آثار محوطه باستانی سیلوه شامل قبوری از سده‌های میانی اسلامی (سلجوقی_ ایلخانی) تا قبور معاصر می‌شود و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان و پژوهشگران قرار داده است.

بازارچه مرزی پیرانشهر

اگر اهل خرید و گشت و گذار در بازار باشید پیرانشهر مقصد جذابی برای شما خواهد بود، زیرا یک بازار مرزی با اجناس متنوع و قیمت‌های استثنایی دارد. از آنجا که پیرانشهر در نزدیکی عراق قرار دارد و دارای مبادلات اقتصادی با این کشور است بسیاری از اجناس و کالای برند در بازارچه مرزی تمرچین به فروش می‌رسد. تنوع کالاها و قیمت‌های مناسب آن باعث شده تا گردشگران بسیاری برای خرید سالانه بلیط هواپیما ارومیه را به مقصد پیرانشهر تهیه کنند. شما می‌توانید انواع لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، قطعات ماشین‌آلات و سایر کالاهای وارداتی را به صورت عمده یا تک خریداری کنید.

جاهای دیدنی پیرانشهر؛ گشتی در طبیعت بکر و کارت پستالی غرب کشور


سد جلدیان و پسوه

سدهای آبی پیرانشهر از جمله مکان‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌روند. سد تازه تأسیس جلدیان در یک کیلومتری غرب روستای جلدیان واقع شده است. این سد در فصل بهار و تابستان منظره زیبایی دارد و گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

جاذبه دیگر سد پسوه است که ۴ کیلومتر تا پیرانشهر فاصله دارد. آب این سد از کوهستان‌های مرتفع سرازیر می‌شود و در فصل بهار به بیشترین میزان خود می‌رسد. به همین دلیل در فصول بهار و تابستان گردشگران بسیاری برای تفریح به نزدیکی این سد می‌آیند. در آخر باید بگوییم که طبیعت پیرانشهر و جاذبه‌های تاریخی‌اش آن قدر زیباست که خاطره خوش سفر به آن تا مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار