gardeshban.ir

شهرستان ساحلی سیریک در شرق هرمزگان هم از قافله طرح توسعه سواحل مَکُران عقب نماند و علاوه بر حوزه‌های مختلف توسعه‌ای، ظرفیت گردشگری این منطقه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت و در همین راستا چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای ایجاد زیرساخت گردشگری آن هزینه شد.
کد خبر: ۶۰۲۱۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲-1402 August 01
گردشبان (gardeshban.ir) :

ظرفیتی به جا مانده؛ قاطعیت در شکوفایی گردشگریِ بندرِ سیریک

شهرستان ۵۳ هزار نفری سیریک یکی از ۶ شهرستان بندری هرمزگان است که به علت واقع شدن در انحنای جغرافیایی استان و مجاورت با دریای مکران و تنگه هرمز ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری و دروازه طلایی سواحل مکران را دارد.

این شهرستان بندری با برخورداری از سواحل منحصر به فرد و مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی و خدادادی با امکانات و تجهیزات رفاهی مناسب یکی از نقاط گردشگری مهم هرمزگان است.

بارها در صحبت‌های مقام معظم رهبری و همچنین برخی از فرماندهان نظامی ارشد در سال‌های اخیر به توسعه سواحل مکران که نقطه اتصال کریدور شمال- جنوب است، مورد تاکید قرار گرفته است که آیت الله رییسی رییس جمهور نیز با فرمایش رهبری همگام شده و با اشاره به اهمیت سواحل مَکُران در بحث تجارت دریایی تاکید کرد که این سواحل می تواند به نقطه ای برسد که مرکز اقتصادی، تجاری، داد و ستد و رونق تولید نه فقط برای هرمزگان و سیستان و بلوچستان؛ بلکه برای کشور شود.

استعداد زیادی در سواحل مکران وجود دارد که می‌تواند این سواحل را به نقطه بسیار مهم و راهبردی اقتصادی و تجاری، گردشگری و تولید در کشور قرار دهد که نه فقط برای مردم روستاها و شهرهای منطقه بلکه برای بسیاری از مردم ما در نقاط کشور رونق ایجاد کند.

شهرستان ۵۳ هزار نفری سیریک که دارای سه شهر، ۲ بخش و ۷۶ روستا بوده و در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شرقهرمزگان قرار دارد، به لحاظ موقعیت جغرافیایی و برخورداری از شرایط مناسب ساحلی و دریایی برای توسعه بخش گردشگری و توریسم و صادرات و واردات باتوجه به نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌تواند ضمن رونق کسب و کار و اشتغالزایی شرایط مناسبی اجتماعی و فرهنگی برای شکوفایی اقتصادی بوجود خواهد آمد.

عباس رییسی معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی هرمزگان نیز بااشاره به تمرکز دولت بر توسعه گردشگری و تقویت و توسعه بخش گردشگری در سیریک گفت: روشنایی ۴۰۰ متر از ساحل پارک ساحل شهر سیریک که به این اداره‌کل واگذار شده با این اعتبار تامین شد.

رییسی ادامه داد: ساحل شرق هرمزگان و به‌خصوص شهرستان سیریک به دلیل بکر و قرارگرفته در حاشیه جاده اصلی به سهولت در دسترس گردشگران قرار گرفته و مزیت ساحل شهر سیریک به دلیل وجود خدمات بیشتر است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآور شد: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به رونق اقتصادی و اشتغال این منظقه کمک می‌کند و امید است بتوان با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری قدمی برای ساکنان آن منطقه برداشت.

ضمنا؛ شهرستان سیریک به زودی صاحب بزرگترین بندرگاه می‌شود که بعد از بندر راهبردی شهید رجایی به دومین بندر در استان تبدیل خواهد شد؛ این، بندر چند منظوره سیریک است.

این بندرگاه با کاربری تجاری، صیادی و گردشگری درحال حاضر طرح احداث مسیرهای دسترسی داخلی و خارجی آن از پیشرفت ۹۱ درصدی برخوردار است و این میزان پیشرفت عملکرد مثبت و نوید بخش روزهای رو به رشد مراودات اقتصادی و رونق تجارت دریایی در شرق هرمزگان است.

مَکُران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در غرب جاسک تا جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌است.

«۹ آذرماه ۱۳۹۳ رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمودند «مسئله آبادسازی سواحل مکران جزو همین کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود»

گفتنی است؛ شهرستان‌ ۴۵ هزار نفری سیریک در ۶۰ کیلومتری شرق میناب و ۱۶۵ کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد و بندر چندمنظوره این شهرستان که نزدیک‌ترین بندر ایران به بندر خصب عمان با فاصله ۵۲ مایل دریایی است و علاوه بر حوزه گردشگری نقش مهمی در اقتصاد دریامحور و رونق معیشت ساحل‌نشینان این منطقه دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار