gardeshban.ir

گزارش/
تبدیل پول در تایلند یکی از چالش‌های اصلی برای گردشگران این کشور محسوب می‌شود که باید حتماً قبل از سفر به این کشور در جنوب شرقی آسیا در مورد آن اطلاعات کسب کنند. واحد پول ملی این کشور ارزش بالایی در مقایسه با دلار و یورو ندارد. خرید کردن با بات برای گردشگران خارجی مقرون به‌صرفه‌تر است.
کد خبر: ۶۰۲۲۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۲-1402 August 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
نکات مهم درباره تبدیل پول در تایلند!


تبدیل پول در تایلند یکی از چالش‌های اصلی برای گردشگران این کشور محسوب می‌شود که باید حتماً قبل از سفر به این کشور در جنوب شرقی آسیا در مورد آن اطلاعات کسب کنند. تایلند یک بهشت رؤیایی در کنار سواحل اقیانوس است که توانسته یکپارچگی فرهنگی خود را به‌ خوبی حفظ کند. در چند سال اخیر به مقصد جذابی برای گردشگران خارجی از جمله ایرانی‌ها تبدیل شود. واحد پولی ملی این کشور بات (Baht) است. ولی به دلیل حضور زیاد گردشگران در این کشور اغلب مردم و مغازه‌دارها از مشتریان خارجی دلار و یورو هم دریافت می‌کنند. البته در این کشور توریستی صرافی‌های زیادی هم برای چنج کردن پول به بات تایلند وجود دارد.

دراین سفر توجه کنید که واحد پول ملی این کشور ارزش بالایی در مقایسه با دلار و یورو ندارد . خرید کردن با پول ملی تایلند یعنی بات برای گردشگران خارجی مقرون به‌صرفه‌تر است. اگر برای کشف جاذبه‌های تایلند قصد سفر به این کشور را دارید، برای آشنایی با نکات مربوط به چنج کردن ارز در تایلند این مقاله را تا انتها دنبال نمایید.


مشکلات تبدیل پول در تایلند برای گردشگران خارجی

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های گردشگران خارجی در زمان سفر به این کشور آسیایی بدون شک تبدیل پول در تایلند است. نرخ تبدیل ارزهای خارجی به بات در این کشور بسیار بالا است. صرافی‌ها کارمزد بسیار زیادی برای تبدیل پول گردشگران به واحد پول محلی یعنی بات دریافت می‌کنند. حتی گردشگرانی که از خودپردازها قصد دریافت پول نقد را دارند، باید مبلغ گزافی را به عنوان کارمزد بپردازند .  برداشت پول نقد از یک دستگاه خودپرداز می‌تواند نیمی از بودجه یک روز برای شما هزینه داشته باشد. بنابراین دانستن ترفندهایی مربوط به تبدیل پول در تایلند می‌تواند برای گردشگران خارجی مفید باشد.

 واحد پول تایلند چیست؟

در سال ۱۹۰۲ واحد پول ملی تایلند به نام بات (Baht) به طور رسمی معرفی و اسکناس‌هایی با این واحد پول چاپ شد. این واحد پول با علامت اختصاری (TBH) در صرافی‌ها معامله می‌شود. بات تایلند به صورت سکه‌های ۱، ۲، ۵ و ۱۰ باتی و همچنین اسکانس‌های چاپی ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ باتی در چرخه پولی این کشور موجود است و در این کشور برای معاملات روزمره از این سکه‌ها و اسکناس‌ها استفاده می‌شود. هر واحد پول تایلند بات در حال حاضر معادل ۱۰۰ ساتن است و سکه‌های ۲۵ و ۵۰ ساتنی، در بازار تایلند موجود بوده و معامله می‌شود. تبدیل پول در تایلند کارمزد بالایی دارد و گردشگران باید در زمان چنج کردن پول خود به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند.

تاریخچه واحد پول تایلند

تایلندی‌ها تا قبل از سال ۱۹۰۲ میلادی یعنی زمانی که بات به صورت رسمی به عنوان واحد پول این کشور معرفی شد از سکه‌های دست‌ ساز مسی به نام "Pot Duang” برای معاملات روزمره خود استفاده می‌کردند. در زمان شاه مونگ کات "Pot Duang” متداول بود، اما با گذشت زمان واحد پول "پی” جایگزین آن شد. شاه چولا لانگ کورن همچنین اسکناس کاغذی کم ارزش به نام "آت کرادات” (Att Kradat) را به  صورت موقتی به جای پی معرفی کرد. در نهایت در سال ۱۸۹۰ تصمیم به استفاده از "Ngoen Kradat Luang” به عنوان واحد پول گرفته شد، اما عدم موفقیت در مدیریت اسکناس‌های کاغذی این اقدام را ناموفق کرد. سرانجام در سال ۱۹۰۲ با افتتاح بخش فناوری‌های بانک مرکزی تایلند، واحد پول رسمی این کشور با عنوان "بات” معرفی و به رسمیت شناخته شد و تا به امروز از آن به عنوان واحد پول ملی تایلند استفاده می‌شود.

چند حقیقت جالب درباره پول تایلند

مردم تایلند فرهنگ خاصی دارند و تا حد زیادی اهل خرافات هستند. آنها در مورد واحد پول خود و نحوه نگهداری از اسکناس باورهای جالبی دارند :

حمل اسکناس در جیب پشتی شلوار در تایلند مرسوم نیست. تایلندی‌ها این کار را نشستن بر روی تصویر پادشاه و نشان از عدم احترام به او می‌دانند.

ایستادن بر روی سکه یا اسکناس‌های تایلند بی‌احترامی به سلطنت محسوب می‌شود و می‌تواند به عنوان توهین تلقین شود. مردم تایلند روی این موضوع حساس هستند و بهتر این است که مطابق باورهای آنها عمل کنیم.

در برخی مناطق روستایی تایلند اسکناس‌های کوچک تایلندی با تصویر پادشاه به عنوان نماد سلامتی او خریداری می‌شوند.


همراه داشتن و حساب کردن روی پول های رایج ایرانی برای سفر در تایلند اصلا توصیه نمی شود. زیرا امکان صرف ریال در تایلند وجود ندارد و این کار فقط توسط ایرانیان ساکن این کشور انجام می شود که پیدا کردن این افراد هم سخت و زمان گیر است و هم کارمزد بالایی در ازای انجام این کار دریافت می کنند.

همچنین تبدیل ریال به بات تایلند در ایران هم چندان آسان نیست و تنها از طریق شعب بانک ملی قابل انجام است. بهترین راه حل این است که ریل خود را به دلار تبدیل کنید و به همراه آن به تایلند بروید.

برای سفر به تایلند دلار بهتر است یا بات؟

به دو دلیل برای سفر به تایلند بهتر است دلار آمریکا را با خود ببرید. اولاً پیدا کردن ارز بات در صرافی‌های ایران معمولاً دشوارتر از یافتن دلار آمریکا است. در ثانی کارمزد تبدیل ریال به بات معمولاً بالا است. تعداد صرافی‌هایی که این کار در کشور تایلند انجام می‌دهند بسیار محدود است. بهترین روش این است که برای تبدیل پول به بات به صرافی‌های موجود در تایلند مراجعه کنید.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که ارزش بات نسبت به دلار آمریکا در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته. در یک دهه گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده است که باعث شده در زمان‌نگارش این مقاله ارزش یک دلار آمریکا بیش از ۵۰ برابر بات تایلند باشد. بنابراین برای سفر به تایلند بهترین راه این است که از ایران دلار آمریکا به همراه داشته باشید و پس از ورود به تایلند در صرافی‌های محلی دلار را به بات تبدیل نمایید.

با این روش شما با قیمت مناسب ‌تری بات تایلند را تهیه کرده و هزینه تبدیل را کمتر کنید. البته با استفاده از ماشین‌های مکانیزه صرافی موجود در تایلند هم می‌توانید اسکناس‌های دلار چنج کنید. همچنین اگر دارای کارت اعتباری بین‌المللی همچون مسترکارت هستید، خرید با کارت‌های اعتباری هم برای شما امکان پذیر است.

نکات مهم در زمان تبدیل پول در تایلند

تبدیل پول در تایلند همچون سایر کشورهای جهان به خصوص شهرهای توریستی دنیا در صرافی‌ها انجام می‌شود. تعداد صرافی‌ها در شهرهای مختلف این کشور بی‌شمار است. توجه به برخی نکات در زمان تبدیل پول در تایلند می‌تواند برای شما نتایج مقرون به صرفه‌ای داشته باشد. کارمزد تبدیل پول را برای شما به کمترین میزان ممکن در این کشور برساند. چند نکته مهم درباره صرافی‌های تایلند که بهتر است در زمان چنج کردن ارز در تایلند نظر داشته باشید، به شرح زیر است:

نرخ تبدیل بات به دلار

صرافی‌های تایلند برای تبدیل دلار به بات معمولاً دو نوع اسکناس ۱۰۰ باتی و ۵۰۰ باتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. نرخ فروش ارز برای این دو نوع اسکناس متفاوت بوده و ارزش این دو اسکناس در کشور تایلند یکسان نیست. با تبدیل دلار به اسکناس ۵۰۰ باتی نرخ بهتری دریافت کنید و کارمزد کمتری برای این تعویض پول بپردازید. بنابراین به گردشگران پیشنهاد می‌شود که با محاسبه دقیق هزینه‌های موردنیاز برای اقامت خود، تصمیمی درست برای پول موردنیاز در زمان مراجعه به صرافی بگیرند.

نرخ تبدیل بات به دلار برای مقادیر کوچک

یک نکته دیگر این است که صرافی‌ها معمولاً نرخ تبدیل بات به دلار برای مقادیر کوچک‌تر از صد دلار، نسبت به مقادیر بزرگ‌تر، به قیمت بیشتری به شما عرضه می‌کنند؛ بنابراین، اگر نیاز به مبالغ کوچک برای خریدهای روزانه داشته باشید، بهتر است که این مقدار را یکباره به بات تبدیل کنید تا از نرخ بهتری بهره‌مند شوید.

درخواست مقدار کمی بات از ایران

بهتر این است که مقدار کمی بات را از ایران به همراه خودتان به تایلند بیاورید تا صرفاً برای چند ساعت اول اقامت در این کشور پول کافی داشته باشید. این به شما اجازه می‌دهد تا بدون فشار زمانی در شهر به دنبال یک صرافی با نرخ مناسب برای تبدیل پول خود باشید.

تبدیل پول در صرافی‌های شهرهای تایلند

هنگامی که وارد کشور تایلند شدید و به شهر و منطقه مورد نظرتان رسیدید، در شهرهای تایلند به دنبال صرافی مناسب بگردید. بهترین راه این است که در یکی از این صرافی‌ها پول خود را به بات تبدیل کنید، زیرا صرافی‌های داخل شهر نرخ بهتری نسبت به صرافی فرودگاه ارائه می‌دهند.

استفاده از خدمات ترانسفر

اگر تور تایلندی را رزرو کرده‌اید، ممکن است خدمات ترانسفر از فرودگاه به هتل به شما ارائه شود. در این صورت می‌توانید پول بات لازم برای پرداخت هزینه تاکسی فرودگاه را داشته باشید و بقیه پول‌هایتان را در صرافی‌های داخل شهر تبدیل کنید.

مورد قبول ترین واحدهای پول در تایلند برای تبدیل به بات پس از دلار, پوند بریتانیا و دلار هستند.

تبدیل پول در تایلند

تایلند کشور بزرگ و پیشرفته ای است و دستگاه های کارتخوان اتوماتیک زیادی در این کشور وجود دارند و کارت های شبکه های بانکی بین المللی مهم مانند پلاس و کروز را پشتیبانی می کنند. اگر کارت های بین المللی معتبر مانند مستر کارت، JBC یا ویزا دارید می توانید از آن ها تقریبا در تمام فروشگاه ها، هتل ها، رستوران ها و مراکز تجاری بزرگ تایلند استفاده کنید. اما انتظار نداشته باشید که بتوان از این کارت ها در فروشگاه های کوچک تر یا دور افتاده تر استفاده کرد. بنابراین همیشه مقداری پول رایج کشور تایلند یعنی بات را به صورت نقدی همراه خود داشته باشید.

اما اگر به قصد خرید به یک مرکز خرید بزرگ و معتبر می روید مطمئن باشید که کارت های بانکی می توانند کارتان را راه بیندازند. اما هزینه و کارمزد استفاده از خدمات بانکی با استفاده از دستگاه های ATM در تایلند کمی بالا است.

  بانک های تایلند

از آنجایی که میزان گردشگری در کشور تایلند بسیار بالا است کیوسک ها و کانترهای بسیار زیادی در شهرهای مختلف این کشور و به تعداد زیاد دیده می شوند که همگی تحت مالکیت بانک های معتبر آن کشور هستند و شما نیز میتوانید برای تبدیل پول در تایلند از این مراکز کمک بگیرید. البته این نکته را فراموش نکنید که کانترهای موجود در هتل ها و فرودگاه ها یا نقاط بزرگ و معروف گردشگری با قیمت بالاتری با مشتری معامله می کنند. قیمت صرف ارز در کانترهای بانکی کشور تایلند به شرح زیر است:

نرخ صرف            بانک

۸۷/۰              بانکوک

۰٫۹۷            کسیکورن

۱٫۰۵            تجاری سیام

به عبارت دیگر، اگر ۱۰۰۰ دلار داشته باشیم و بخواهیم آن را به پول تایلند کنیم، بانک بانکوک ۳۲٬۷۱۰ بات، بانک کاسیکورن ۳۲٬۶۸۰ بات و بانک تجاری سیام ۳۲٬۶۵۰ بات در ازای این پول به ما پرداخت خواهد کرد که در مقایسه با دستگاه‌های  خودپرداز نرخ مناسب تری است.

بانک بانکوک  صرافی‌های تایلند

روش مقرون به صرفه تر برای تبدیل دلار (و دیگر ارزهای رایج در تایلند) به بات استفاده از کیوسک ها و یا دفاتر صرافی در تایلند است. این نکته را به یاد داشته باشید که برای صرف دلار بهتر است از اسکناس های ۵۰ و ۱۰۰ دلاری استفاده کنید چون نسبت به اسکناس های خردتر با نرخ مناسب تری معامله می شوند.  قیمت صرف ارز در کانترها و دفاتر صرافی کشور تایلند به شرح زیر است:

نرخ صرف            صرافی

۰٫۰۶             SuperRich

۰٫۰۷            Twelve Victory Exchange Co. Ltd

۰٫۰۷            MT Exchange

۰٫۱۰            Vasu Exchange

۰٫۱۰            SIA Exchange

۰٫۱۰            Jag Exchange

۰٫۱۷           K79 Exchange

اگر همان مثال ۱۰۰۰ دلار بالا را در نظر بگیریم تبدیل پول در صرافی سوپر ریچ که بهترین نرخ صرافی را دارد در هر تبادل ارز ۳۲۸۰۰ بات به شما می رسد. این رقم نسبت به تبدیل پول از بانک ها و خودپردازها بسیار بهتر و مناسب تر است.

نتیجه گیری

همه می دانیم که برای سفر به یک کشور دیگر باید پول رایج آن کشور را همراه خود داشته باشیم. برای انجام این کار صرافی ها و برخی بانک ها می توانند کمک باشند. اگر شما هم قصد سفر به یک کشور خارجی مثل تایلند را دارید باید از میزان نرخ ارز خبر داشته باشید و پول رسمی این کشور و مقدار کافی ارز به همراه داشته باشید. بهترین توصیه این است که قبل از سفر مدت اقامت و هزینه های خود را به طور تقریبی برآورد کنید و متناسب با آن هزینه ارز, پول رسمی آن کشور را تهیه کنید.

سؤالات متداول

۱. آیا می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری خود در تایلند هزینه‌های روزمره را پرداخت کنید؟

بله در اغلب مراکز خرید، رستوران‌ها، هتل‎ها و سایر مراکز توریستی این شهر می‌توانید به‌راحتی با کارت‌های اعتباری بین‌المللی هزینه‌های خود را پرداخت کنید و از این بابت محدودیتی در کشور تایلند برای گردشگران وجود ندارد.


۲. واحد پول تایلند چیست؟
در حال حاضر بات (Bath)  واحد رسمی پول تایلند است که ارزش آن در مقایسه با دلار آمریکا بسیار پایین بوده و از این نظر گردشگران می‌توانند سفری مقرون به‌صرفه به این کشور توریستی را تجربه کنند.

۳. برای سفر به تایلند دلار با خود ببریم یا بات؟

برای سفر به تایلند بهتر است از دلار آمریکا همراه خود داشته باشید و پس از رسیدن به تایلند در صرافی‌های محلی دلار را به بات تبدیل کنید. این روش به شما امکان تبدیل پول با نرخ بهتری و کاهش هزینه‌ها را در سفر به این کشور می‌دهد.


۴. آیا تبدیل ریال ایران به بات در کشور تایلند امکان‌پذیر است؟

خیر، تبدیل ریال ایران در اغلب صرافی‌های این کشور انجام نمی‌شود و پیداکردن صرافی که این کار را برای شما انجام دهد بسیار دشوار بوده و کارمزد تبدیل ریال به بات مقرون ‌به‌صرفه نیست.




الی گشا
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار