gardeshban.ir

اگر دوست دارید طرز تهیه دمی ماش یا ماش پلو مجلسی را یاد بگیرید و با روش‌های مختلف طرز تهیه دمپخت ماش آشنا شوید، بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید.
کد خبر: ۶۰۷۸۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲-1402 September 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
طرز تهیه دمی ماش به روش سنتی؛ خوشمزه و ساده


اگر دوست دارید طرز تهیه دمی ماش یا ماش پلو مجلسی را یاد بگیرید و با روش‌های مختلف طرز تهیه دمپخت ماش آشنا شوید، بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید.

دمپخت یا همان دمی ماش یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که معمولا برای درست کردن آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی افراد در طرز تهیه دمی ماش از شوید خشک استفاده می‌کنند و برخی دیگر این غذا را به صورت ساده و تنها با ترکیب پیاز، کره محلی و زردچوبه درست می‌کنند. اما اگر دوست دارید طرز تهیه دمی ماش یا ماش پلو مجلسی را یاد بگیرید و با روش‌های مختلف طرز تهیه دمپخت ماش آشنا شوید، بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه ماش پلو ساده:

ماش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ایرانی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره محلی ۱۰۰ گرم
پیاز ۳ عدد متوسط
نمک و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه ماش پلو ساده

در طرز تهیه دمی ماش خوشمزه به روش سنتی معمولا از هیچ ادویه یا چاشنی خاصی استفاده می‌شود. یکی از ساده‌ترین و لذیذترین روش‌های درست کردن دمپخت ماش ترکیب کردن ماش، برنج، پیاز، کره و مقداری زردچوبه است. می‌توانید این برنج خوش طعم را در کنار مرغ یا ماهی سرو کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه دمی ماش ساده آشنا شوید.

مرحله اول؛ برنج و ماش را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه دمی ماش ساده باید ماش و برنج را بشویید و همراه با آب در ظروف جداگانه بریزید و بخیسانید. به خاطر داشته باشید که برای خیساندن برنج حتما ۱ قاشق نمک نیز به آن اضافه کنید.

مرحله دوم؛ ماش را بپزید

در این مرحله باید ماش را همراه با مقداری نمک، زردچوبه و ۱ قاشق کره محلی در قابلمه بریزید. در ادامه قابلمه را با آش جوش پر کنید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید ماش برای حدود ۴۵ دقیقه بپزد.

مرحله سوم؛ برنج را به ماش پخته اضافه کنید

بعد از این که ماش به طور کامل پخت و نرم شد، برنج را به آن اضافه کنید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که مقدار آب باید در حدود ۱ بند انگشت بالاتر از سطح برنج و ماش باشد.

مرحله چهارم؛ دمی ماش را آماده کنید

در این مرحله باید صبر کنید تا برنج بجوشد و آب قابلمه تبخیر شود. سپس ۵۰ گرم کره محلی به قابلمه اضافه کنید و برنج را به آرامی هم بزنید تا کره ذوب شود. برنج را به صورت گنبدی در قابلمه جمع کنید و بعد یک دمکنی روی درب قابلمه قرار دهی. شعله گاز را کم کنید تا دمی ماش بپزد. دم کشیدن برنج حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

مرحله پنجم؛ پیازها را سرخ کنید

در این فرصت باید پیازها را به صورت خلالی خرد و در کره سرخ کنید. بعد از این که پیازها سرخ شدند، زردچوبه را اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله ششم؛ پلو ماش را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دمپخت ماش ساده باید صبر کنید تا برنج دم بکشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید. پیاز داغ را همراه با کره به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را محکم ببندید. در انتها برنج را کمی هم بزنید و آن را با مقداری پیاز داغ تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مواد لازم جهت تهیه دمی ماش خوشمزه با گوشت تکه‌ای:

برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماش ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت تکه‌ای ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
کره به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم

مراحل تهیه دمی ماش با گوشت

برای تهیه دمی ماش می‌توانید از گوشت تکه‌ای استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه دمپخت ماش با گوشت تکه‌ای آشنا شوید.

مرحله اول؛ گوشت را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه دمی ماش باید پیاز را نگینی خرد کنید و با کمی کره تفت دهید. در ادامه زردچوبه را اضافه کنید و زمانی که پیاز طلایی شد، گوشت را اضافه کنید. اجازه دهید گوشت تغییر رنگ دهد، سپس ۲ لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید گوشت برای چند ساعت بپزد.

مرحله دوم؛ ماش را بپزید

در این مرحله باید ماش‌ها را بشویید و برای ۱ تا ۲ ساعت در آب و نمک بخیسانید. سپس ماش را همراه کمی آب در یک قابلمه کوچک بریزید و بپزید. زمانی که ماش نیم‌پز شد، آن را به گوشت پخته شده اضافه کنید.

مرحله سوم؛ چاشنی‌ها را به ترکیب گوشت و ماش اضافه کنید

در این مرحله باید مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به ترکیب گوشت و ماش اضافه کنید. یک عدد پیاز را نگینی خرد و در کره تفت دهید و به قابلمه گوشت و لپه اضافه کنید. ۳ قاشق زعفران دم کرده در قابلمه بریزید تا غذای شما خوشمزه و معطر شود.

مرحله چهارم؛ دمی ماش را آماده کنید

در این مرحله باید برنج خیسانده شده را به ترکیب گوشت و ماش اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله مقدار آب نباید زیاد باشد، زیرا موجب له شدن برنج می‌شود. بهتر است مقدار آب کمتر از یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. صبر کنید تا آب برنج تبخیر شود، سپس یک دمکنی روی درب قابلمه بگذارید و درب را روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج برای ۴۵ تا ۵۰ دقیقه بپزد.

طرز تهیه ماش پلو با شوید خشک

برای تهیه ماش پلو با شوید باید در زمان دم کشیدن برنج مقداری شوید به برنج اضافه کنید و بعد برنج را روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. در طرز تهیه دمپخت ماش و شوید می‌توانید از شوید خشک یا تازه استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ماش پلو

در این بخش به چند نکته طلایی نیز برای تهیه ماش پلو اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای تهیه دمی ماش می‌توانید از مقداری هل، دارچین و فلفل سیاه استفاده کنید.

در طرز تهیه دمی ماش باید از کره محلی یا روغن حیوانی استفاده کنید تا برنج شما لذیذتر شود.

می‌توانید دمی ماش را به تنهایی میل کنید و یا آن را در کنار گوشت قلقلی، گوشت تکه‌ای، مرغ، ماهی یا تخم مرغ سرو کنید.

برای طعم دار کردن دمی ماش می‌توانید از ادویه‌هایی مثل زنجبیل، ادویه کاری، پودر تخم گشنیز و زیره نیز استفاده کنید.

در طرز تهیه ماش پلو مجلسی می‌توانید این دمی را در کنار پیاز داغ، گوشت قلقلی، گوشت چرخ کرده سرخ شده، خرما، کشمش و مرغ ریش ریش شده و گردو سرو کنید.

برای این که دمی ماش بهتر دم بکشد حتما از شعله پخش‌کن و دمی استفاده کنید.

برای معطر شدن دمی ماش می‌توانید مقداری زیره به آن اضافه کنید.

در طرز تهیه دمی ماش باید به ازای هر پیمانه برنج از نصف پیمانه ماش استفاده کنید.

برای تهیه دمپخت ماش با گوجه باید از مقداری گوجه رنده شده یا رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

طرز تهیه دمپخت ماش با مرغ درست مثل دمپخت ماش ساده است. تنها باید دمپخت ماش را به صورت جداگانه تهیه کنید و بعد مرغ را به صورت ریش ریش یا سرخ شده روی آن قرار دهید.

می‌توانید دمی ماش بدون گوشت را همراه با خرما، کشمش یا نیمرو میل کنید.

در طرز تهیه ماش پلو ساده کته‌ای حتما از برنج باکیفیت ایرانی و کره محلی استفاده کنید تا برنج شما لذیذتر شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار