gardeshban.ir

گزارش/
قوانین و ممنوعیت‌های ترکیه جز نکاتی است که افراد باید حتماً قبل از سفر به این کشور نسبت به آن‌ها آگاهی کافی داشته باشند تا در زمان سفر کارهای غیرقانونی و ممنوع را انجام ندهند.
کد خبر: ۶۰۷۳۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲-1402 September 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
 آشنایی با ۱۱ مورد از مهم‌ترین قوانین و ممنوعیت های ترکیه

قوانین و ممنوعیت‌های ترکیه جز نکاتی است که افراد باید حتماً قبل از سفر به این کشور نسبت به آن‌ها آگاهی کافی داشته باشند تا در زمان سفر کارهای غیرقانونی و ممنوع را انجام ندهند. ترکیه یکی از کشورهای توریستی جهان است و سالانه میلیون‌ها گردشگر از کشورهای مختلف برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به این کشور می‌کنند، رعایت مقررات برای همه مردم محلی و گردشگران خارجی در زمان سفر به ترکیه الزامی است. کسانی که به مقررات و باورهای مردم مسلمان کشور ترکیه در زمان سفر احترام نگذارند در این کشور با آن‌ها برخوردهای قانونی مختلفی می‌شود. ممنوعیت‌ها در ترکیه بر اساس قوانین محلی و ملی این کشور تعیین شده و افراد ملزم به رعایت آن‌ها هستند. 


قبل از سفر به ترکیه شما باید حتماً اطلاعات مربوط به قوانین و ممنوعیت‌های ترکیه را داشته باشید تا در زمان سفر به دلیل سهل‌انگاری مشکلی برای شما ایجاد نشود. ترکیه کشور قانون‌مداری است و با همه افراد حتی گردشگران در مقابل قانون این کشور رفتار یکسانی می‌شود. قوانین مربوط به پوشش در مکان‌های عمومی برای زنان و مردان، ممنوعیت استفاده از دخانیات در برخی از مکان‌های عمومی، قوانین رانندگی و مقررات ترافیکی، قوانین مربوط به حقوق بشر و آزادی‌های شخصی، مقررات مربوط به مهاجرت و اقامت برای خارجی‌ها و قوانین دیگر از جمله مواردی است که در زمان سفر به ترکیه باید آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات و قوانینی که در زمان سفر به ترکیه باید رعایت کنید را با شما در میان می‌گذاریم تا سفر خاطره‌انگیزی به این کشور داشته باشید.

۱- قوانین مربوط به گذرنامه

اتباع ایرانی برای سفر به کشور ترکیه نیازی به ویزا ندارند و فقط باید گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ماهه داشته باشند تا به‌راحتی از طریق مرزهای زمینی و یا هوایی وارد این کشور همسایه شوند. افرادی که گذرنامه آن‌ها در هنگام ورود به ترکیه کمتر از ۵ ماه اعتبار داشته باشد، باید در این کشور مبلغی را به‌عنوان جریمه بپردازند. همچنین در زمان ورود به کشور ترکیه توجه کنید که حتما مهر ورود به ترکیه در پاسپورت شما درج شود، زیرا بعضا به‌دلیل سهل انگاری ماموران گذرنامه در ترکیه این مهر در پاسپورت مسافران درج نمی‌شود و شما در هنگام خروج دچار دردسر خواهید شد. طبق قوانین و ممنوعیت های ترکیه در صورت عدم ثبت مهر ورود در گذرنامه، مسافر متهم به ورود غیر مجاز به این کشور می‌شود و باید به‌صورت قانونی با وی برخورد شود.

۲- قوانین اقامت در ترکیه

اتباع ایرانی می‌توانند فقط با داشتن گذرنامه وارد خاک ترکیه شوند و حداکثر ۹۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند. مسافر باید قبل از اتمام این مدت خاک ترکیه را ترک کند و یا برای دریافت اقامت دائم این کشور از قبل اقدام نماید، در غیر این صورت اقامت او غیر مجاز تلقی شده و مشمول مجازات خواهد بود. اقامت غیر مجاز در ترکیه برای اتباع خارجی جریمه نقدی دارد و اگر بیش از حد باشد، علاوه بر جریمه نقدی، ممنوعیت ورود به ترکیه را هم به دنبال خواهد داشت.

۳- آداب بازدید از مساجد و مکان‌های مذهبی

در ترکیه رعایت آداب و احترام به مکان‌های مذهبی به عنوان یک بخش مهم از فرهنگ و رسوم محلی محسوب می‌شود. هنگام بازدید از مساجد لازم است لباس‌های مناسبی به تن کنید که با آداب و فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد. به منظور نشان دادن احترام به این مکان‌ها، اجتناب از سروصدا و حفظ سکوت در داخل مسجد الزامی است. همچنین جداسازی بخش‌های مختلف برای بانوان و آقایان و رعایت این تقسیم‌بندی نیز از اهمیت بالایی دارد. از خوابیدن یا دراز کشیدن در داخل مسجد جدا خودداری کنید، زیرا این مکان‌ها به عنوان مکان‌های عبادی محترم شناخته می‌شوند. همچنین زیبایی‌های معماری مساجد ترکیه بخشی از جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شوند، بنابراین رعایت این نکات در بازدید از این مکان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مهم‌ترین قوانین و ممنوعیت های ترکیه در زمان بازدید از اماکن مذهبی عبارتند از:

در ضمن زنانی که قصد ورود به مساجد را دارند باید موهایشان را پوشانده و لباس‌های مناسب و پوشیده به تن داشته باشند.

ورود به مساجد با کفش نیز مجاز نیست و باید کفش‌ها را پیش از ورود به داخل مسجد درآورد.

مساجد، علاوه بر اینکه مکان‌های گردشگری هستند، بیشتر به عنوان مکان‌های عبادی تلقی می‌شوند، بنابراین رعایت احترام و سکوت در این مکان‌ها و احترام به عبادت‌کنندگان حائز اهمیت است.

۴- خارج کردن سنگ‌های قیمتی و کالاهای عتیقه

اگر در زمان سفر به کشور ترکیه قصد خرید سنگ‌های آنتیک و یا کالاهای عتیقه را داشته باشید، باید به قوانین مربوط به خریدوفروش این کالاها در ترکیه توجه کنید. زیرا خارج‌کردن سنگ‌های قیمتی، فسیل‌ها و کالاهای عتیقه از این کشور غیرقانونی است و با افراد متخلف برخوردهای شدیدی در این زمینه می‌شود. این اقلام جزو آثار باستانی و فرهنگی هستند و خروج آن‌ها از کشور جزو کارهای غیرقانونی در ترکیه محسوب می‌شود. طبق قوانین و ممنوعیت‌های ترکیه افرادی که قصد خارج‌کردن سنگ‌های قیمتی و کالاهای عتیقه را داشته باشند در برابر قانون مجرم شناخته شده و بین ۵ تا ۱۲ سال محکوم به زندان خواهند شد.

۵- خرید فرش در ترکیه

در کشور ترکیه همچون ایران، فروش انواع فرش دستباف رونق زیادی دارد و یک کالای ارزشمند به‌عنوان سوغاتی محسوب می‌شود. خرید و فروش انواع فرش در ترکیه ملزم رعایت قوانین و مقررات خاصی است، اگر قصد خرید فرش از کشور ترکیه را دارید، باید قوانین این کشور در مورد فرش را بدانید تا در زمان خروج از ترکیه دچار دردسر نشوید و گمرک مجوز خروج کالا را به شما بدهد. در صورتی که فرش نو خریداری می‌کنید، برای خروج آن از کشور نیاز به گواهی دارید و اگر فرش کهنه باشد، باید گواهی از مراکز دولتی و موزه در کشور ترکیه دریافت نمایید.


۶- مصرف مشروبات الکلی

طبق قوانین و ممنوعیت‌های ترکیه مصرف مشروبات الکلی در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی این کشور یک امر غیرقانونی محسوب می‌شود. مردم این کشور مجاز نیستند در خیابان‌ها مشروبات الکلی مصرف کنند. همچنین بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها در ترکیه اجازه سرو مشروبات الکلی در فضای باز را ندارند و نباید مشروب را در محل دید عموم مردم قرار دهند. علاوه بر این موارد فروش انواع مشروبات الکلی از ساعت ۱۰ شب به بعد ممنوع و غیرقانونی است. همچنین افراد زیر ۱۸ سال مجاز به خرید مشروبات الکلی و یا ورود به محل‌های سرو نوشیدنی‌های الکلی همچون بارها و کلاب‌ها نیستند. این مقررات به منظور حفظ نظم عمومی و کنترل مصرف مشروبات الکلی در جوامع ترکیه تعیین شده است. گردشگران و مسافرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، باید این قوانین را رعایت کرده و به آن‌ها احترام بگذارند تا مشکلات حقوقی یا قانونی برای آن‌ها ایجاد نشود.

۷- عکس گرفتن بی‌اجازه از افراد، نمازگزاران یا اماکن نظامی

کسانی که به عکس‌گرفتن در سفر علاقه زیادی دارند باید به قوانین و ممنوعیت‌های ترکیه برای عکاسی توجه کامل داشته باشند. عکس‌گرفتن جزو کارهای غیرقانونی ترکیه نیست، اما شما هر جایی هم اجازه عکاسی ندارید. باید در زمان عکس‌گرفتن حتماً به حریم خصوصی افراد دیگر احترام بگذارید و از مردم بدون اجازه عکس نگیرید. فرق نمی‌کند فردی که در قاب دوربین خود قرار می‌دهید شهروند ترکیه است یا یک توریست خارجی است. بی‌اجازه عکس‌گرفتن در این کشور یک امر غیرقانونی است که با افراد متخلف برخوردهای شدیدی در این زمینه می‌شود. در زمان عکاسی از مساجد حتماً به کادربندی عکس‌های خود توجه کنید و بانوان محجبه را بدون اجازه در عکس‌های خود قرار ندهید.


۸- قوانین رانندگی در ترکیه

درصورتی‌که قصد رانندگی در ترکیه را دارید، باید به قوانین رانندگی این کشور آشنا باشید و آن‌ها را به‌دقت رعایت کنید. برای رانندگی در این کشور داشتن گواهینامه بین‌المللی الزامی است، همچنین بر اساس قوانین ترکیه هر گواهینامه‌ای که در خارج از این کشور صادر شده باشد، تنها به مدت ۶ ماه اعتبار دارد. اگر بیش از ۶ ماه در ترکیه اقامت دارید، باید برای دریافت مجدد گواهینامه اقدام کنید. برخی از نکات مهم شامل رعایت سرعت مجاز، استفاده از کمربند ایمنی، رعایت نشانه‌های راهنمایی و رانندگی مطمئن در شرایط جاده‌ای مختلف است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که اسناد رانندگی همچون گواهینامه و بیمه خودرو همواره در دسترس شما باشند. همچنین، پیش از سفر به ترکیه بهتر است اطلاعات مربوط به قوانین رانندگی و مقررات جاده‌ای این کشور را از منابع رسمی یا وب‌سایت‌های معتبر به‌دست آورید تا از مسائل قانونی در این زمینه آگاهی کامل داشته باشید.

۹- توهین به آتاتورک

مصطفی کمال پاشا آتاتورک بنیان‌گذار جمهوری ترکیه برای مردم این کشور یک فرد بسیار مهم و تاثیرگذار است که برای وی ارزش و احترام خاصی قائل هستند. مردم ترکیه علاقه زیادی به آتاتورک دارند و هرگونه توهین به وی در این کشور ممکن است با رفتارهای خشونت آمیزی پاسخ داده شود. مقبره آتاتورک یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور ترکیه در شهر آنکارا است و گردشگران در هنگام بازدید از این مقبره باید به باورهای مردم شهری از ترکیه احترام بگذارند. در غیر این صورت رفتارهای خشونت‌آمیزی از طرف مردم این کشور خواهند دید. همچنین توهین به آتاتورک طبق قانون ترکیه مجازات‌هایی را هم برای فرد مجرم به دنبال دارد.

۱۰- بحث در مورد مسائل اعتقادی و دینی

در زمان معاشرت روزمره با مردم ترکیه در زمان سفر به این کشور بهتر است از بحث درباره مسائل اعتقادی و دینی خودداری کنید. بسیاری از ترک‌ها در این زمینه‌ها بسیار حساس هستند و ممکن است به‌شدت عکس‌العمل نشان دهند اگر نظری مخالف با اعتقاداتشان ابراز شود. به‌خصوص باید توجه داشت که بخشی از مردم ترکیه مسلمان هستند و در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند. اگرچه روزه برای مسافران واجب نیست، اما این موضوع به‌هیچ‌وجه به این معنی نیست که می‌توانید در مکان‌های عمومی و خیابان‌ها آزادانه غذا بخورید و از ماه مبارک رمضان بی‌توجهی کنید. افراد مسلمان ترکیه دراین‌خصوص بسیار حساس هستند و ممکن است با واکنش‌های خشونت‌آمیزی مواجه شوید.

۱۱- قوانین مربوط به حمل دارو

طبق قوانین و ممنوعیت‌های ترکیه حمل برخی داروها و مواد مخدر به این کشور ممنوع است و با افراد متخلف در این زمینه برخوردهای بسیار شدیدی می‌شود. اگر دارویی همراه خود دارید که در فهرست داروهای ممنوعه کشور ترکیه است، باید حتماً نسخه رسمی پزشک را برای استفاده آن همراه خود داشته باشید تا دچار دردسر نشوید. حمل داروهای ترک اعتیاد همچون متادون ممنوع است و ممکن است با مشکلات قانونی در فرودگاه یا محیط‌های دیگر مواجه شوید.

حمل، نگهداری و فروش مواد مخدر در ترکیه غیرقانونی بوده و مجازات سنگینی را برای افراد محلی و خارجی به دنبال دارد. افرادی که آسیب‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند یا به طرق غیرقانونی درآمد کسب می‌کنند معمولاً از ترکیه اخراج می‌شوند. در صورت بازداشت درخواست کمک از سفارت یا کنسولگری ایران را داشته باشید و در صورت عدم مسلط بودن به زبان ترکی از امضای هرگونه سند خودداری کنید و منتظر نماینده کشور خود بمانید.


سوالات متداول

۱. آیا در ترکیه مصرف الکل مجاز است؟

بله مصرف الکل در ترکیه مجاز است. البته برخی محدودیت‌ها و مقررات برای فروش و مصرف الکل در مکان‌های خاص وجود دارد و شما از ساعت ۱۰ شب به بعد در این کشور مجاز به خرید نوشیدنی الکلی نیستید.

۲. آیا مصرف دخانیات در ترکیه مجاز است؟

خیر، مصرف دخانیات در مکان‌های عمومی در ترکیه ممنوع است و فقط افراد در محل‌های تعیین شده اجازه استعمال هرگونه سیگار و دخانیات را دارند.

۳. آیا می‌توانم با گواهینامه رانندگی بین‌المللی در ترکیه رانندگی کنم؟

بله می‌توانید با گواهینامه رانندگی بین‌المللی در ترکیه رانندگی کنید، به‌شرط اینکه شما خودتان یا یکی از افراد حاضر در خودرو مالک آن خودرو باشند.

۴. گواهینامه رانندگی خارج از ترکیه چه مدت اعتبار دارد؟

گواهینامه رانندگی خارج از ترکیه تنها به مدت ۶ ماه معتبر است و اگر شما بیش از ۶ ماه در ترکیه اقامت دارید، باید برای دریافت مجدد گواهینامه رانندگی اقدام کنید.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار