gardeshban.ir

باستان‌شناس بخشی از تزیینات معماری یک معبد ۲,۰۰۰ ساله زئوس را کشف کردند.
کد خبر: ۶۱۳۷۹
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف تزیینات دو هزار ساله معبد زئوس زیر آب


باستان‌شناسان زیر آب از کشف یک بلوک سنگ مرمر غرق شده در سواحل سیسیل ایتالیا خبر دادند.

بر اساس گفته کارشناسان، تزیینات معماری کشف شده، متعلق به معبد زئوس در شهر باستانی «آکراگاس» (یا «آگریجنتو») است. این معبد سبک دوریک در دره معابد واقع شده؛ دره‌ای که معبد کونکوردیا، معبد جونو، معبد هراکلس، معبد کاستور و پولوکس، معبد هفائستوس (ولکان) و معبد آسکلپیوس در آن قرار دارند.

معبد زئوس یکی از بزرگترین معابد دوریک زمان خود بود که بر اساس گزارش‌های تاریخی موجود از «دیودوروس سیکولوس» (Diodorus Siculus)، مورخ یونان باستان، ساخت آن ناتمام مانده و با فتح آکراگاس توسط کارتاژها در ۴۰۶ قبل از میلاد متوقف شده است. 

این معبد در نهایت بر اثر زلزله فرو ریخت و در قرن هجدهم مصالح آن برای ساخت بناهای دیگر استفاده شد. باستان‌شناسان زیر آب این بلوک مرمری را در ۳۰۰ متری ساحل سیسیل در عمق ۹ متری زیر سطح آب کشف کردند.

این بلوک با طول تقریبی ۲ متر و ارتفاع ۱٫۶ متر از سنگ مرمر پروکونزی ساخته شده که معدن این سنگ در جزیره مارمارا ترکیه است.

در یک سوی قطعه کشف شده، اسبی در حال حرکت حکاکی شده و احتمال داده می‌شود که این حکاکی مربوط به تزیینات نمای بیرونی سازه معبد باشد. نقش اسب در سازه‌های مهم یونان باستان، نمادی از قدرت است.

کاشفان اثر، این اکتشاف خارق‌العاده را بلافاصله به مسئولان گزارش دادند و این اثر، برای تحقیقات بیشتر به خشکی منتقل شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار