gardeshban.ir

افراد مبتلا به مشکلات کلیوی باید از مصرف بعضی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها دور بمانند تا مانع از آسیب‌دیدگی دائمی کلیه‌ها شوند.
کد خبر: ۶۱۳۸۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 21
گردشبان (gardeshban.ir) :



افراد مبتلا به مشکلات کلیوی باید از مصرف بعضی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها دور بمانند تا مانع از آسیب‌دیدگی دائمی کلیه‌ها شوند.

کلیه‌ها برای محافظت از سلامت بدن بسیار مهم هستند درحالی که نقش ویژه‌ای هم در دفع سموم از بدن و کنترل فشار خون دارند.

بهداشت نیوز در گزارشی آورده که فقط ژنتیک نیست که در خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سلامت کلیه نقش دارد بلکه انتخاب‌های غذایی ما هم می‌تواند نقش مهمی در سلامت کلیه‌ها داشته باشد. بنابراین، افراد مبتلا به مشکلات کلیوی باید از مصرف بعضی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها دور بمانند تا مانع از آسیب‌دیدگی دائمی کلیه‌ها شوند. البته افراد سالم هم نباید در مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها زیاده‌روی کنند.

در ادامه این مطلب، به معرفی مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که زیاده روی در مصرف آنها می تواند برای کلیه ها آسیب رسان باشد. این خوراکی ها عبارتند از:

۱. گوشت‌های قرمز

اگر می‌خواهید به افزایش سلامت کلیه‌هایتان کمک کنید، میزان گوشت‌ قرمز در رژیم غذایی شما نباید بیشتر از ۳ وعده مصرفی کنترل‌شده در طول هر هفته باشد. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز با پیشروی بیماری‌های کلیوی تا مراحل پیشرفته ارتباط دارد، درحالی که استفاده از خوراکی‌های جایگزین به‌جای گوشت قرمز می‌تواند خطر پیشروی بیماری‌های کلیوی را تا ۶۲ درصد کاهش دهد.

۲. اسفناج

اگر به مشکلات کلیوی مبتلا نشده‌اید و هیچ بیماری خاصی ندارید، لازم نیست درباره مصرف اسفناج نگران شوید بلکه اتفاقا باید اسفناج را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. اما افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی نباید از اسفناج استفاده کنند. هر نصف لیوان از اسفناج می‌تواند حدود ۱۲۶۰ میلی‌گرم اگزالات داشته باشد که قطعا برای بیماران کلیوی مشکل‌ساز است. یکی از مطالعات منتشر شده Journal of the American Society of Nephrology هم نشان می‌دهد که افزایش دریافت اگزالات از طریق مواد غذایی مختلف مانند اسفناج، خطر شکل‌گیری سنگ کلیه را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

۳. فراورده‌های گوشتی

اگر واقعا به محافظت از سلامت کلیه‌ها اهمیت می‌دهید باید مصرف فراورده‌های گوشتی را به حداقل برسانید و اگر مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستید، حتما باید مصرف این خوراکی‌ها را متوقف کنید. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که مصرف فراورده‌های گوشتی با پیشروی بیماری‌های کلیوی تا مراحل پیشرفته ارتباط دارد و حتی می‌تواند باعث ابتلا به سرطان کلیه شود.

۴. چیپس

خوراکی‌های شور مانند انواع چیپس فقط باعث افزایش اندازه دور کمر نمی‌شود بلکه به سلامت کلیه‌ها هم آسیب می‌رساند. یکی از مطالعات منتشر شده در Kidney and Blood Pressure Research نشان می‌دهد که وجود نمک زیاد در رژیم غذایی، احتمال ابتلا به اختلال در عملکرد کلیه را ۲۹ درصد افزایش می‌دهد. نکته مهم این است که افراد سالم هم با زیاده‌روی در دریافت نمک و مصرف منظم و کنترل‌نشده چیپس‌ها، احتمال ابتلا به این اختلالات کلیوی را بیشتر می‌کنند.

۵. نوشابه‌های گازدار و شیرین

اگر به مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار عادت دارید، قطعا باید به‌خاطر سلامت کلیه‌هایتان در این عادت نادرست تجدیدنظر کنید. مطالعات علمی نشان داده‌اند که اگر تعداد دفعات استفاده از این نوشابه‌ها به بیش از ۴ وعده مصرفی در طول هفته برسد، احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی مزمن هم تا حدود زیادی افزایش پیدا میکند. بنابراین، اگر می‌خواهید از ابتلا به مشکلات کلیوی جلوگیری کنید، قطعا باید نوشابه‌ها را از رژیم غذایی روزانهتان کنار بگذارید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار