gardeshban.ir

بر اساس نتایج پژوهش‌های منتشرشده، لخته‌های خون ممکن است از لحاظ اندازه کوچک باشند، اما تاثیر مخربی بر سلامت ما دارند.
کد خبر: ۶۱۹۵۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳-1403 January 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
نوشیدنی‌ای که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد

به نقل از هلث، در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) گزارش کرده است که عواملی مانند سیگار کشیدن، بارداری، بستری شدن در بیمارستان یا ابتلا به سرطان می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به لخته شدن خون کند، اما به نظر می‌رسد که نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز ممکن است این خطر را افزایش دهد.

لخته شدن خون عملکرد ضروری برای اطمینان از این مورد است که بدن شما هنگام خونریزی خون زیادی از دست نمی‌دهد، با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده اعلام کرده است که هر ۶ دقیقه یک نفر در اثر لخته شدن خون از بین می‌رود.

کلینیک کلیولند ایالات‌متحده توضیح داد که لخته‌های خون که به‌عنوان ترومبوآمبولی وریدی (VTE) نیز شناخته می‌شود، توده‌های بسته‌شده‌ای هستند که از پلاکت‌ها و فیبرین تشکیل شده‌اند و می‌توانند جریان خون را از طریق سیاهرگ‌ها و شریان‌ها مسدود کنند.

در موارد جدی، لخته‌های خونی که در اندام‌های حیاتی شما مانند مغز یا قلب تشکیل می‌شوند، می‌توانند تهدیدکننده زندگی شما شوند.

اگرچه برخی از عوامل خطر ممکن است خارج از کنترل ما باشند، اما می‌توانیم با عادات سالم خود مانند به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی انرژی‌زا از خود در برابر لخته شدن خون محافظت کنیم.

برخی افراد عاشق کافئین هستند و قهوه می‌نوشند اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند کافئین مورد نظر خود را از منابع جایگزین مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا دریافت کنند. بر اساس نظرسنجی انجام شده از بیش از ۱۰هزار شرکت‌کننده در سال ۲۰۲۳، ۳۳ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله گزارش کردند که به‌طور منظم نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند. همین امر برای ۳۶ درصد از بزرگسالان ۳۰ تا ۴۹ ساله و همچنین ۱۵ درصد از افراد میانسال تا مسن‌تر صادق بود. با این حال، نتایج تحقیقات نشان داده است که نوشیدنی‌های انرژی زا ممکن است شرایط مطلوبی را برای تشکیل لخته‌های خون در بدن ایجاد کنند.

در نتایج تحقیق سال ۲۰۱۵ که در نشریه تحقیقات جراحی منتشر شد، به ۳۲ فرد بزرگسال سالم بین سنین ۱۸ تا ۴۰ سال ۳۰ دقیقه فرصت داده شد تا بطری آب یا نوشیدنی انرژی‌زا بدون قند را بعد از یک شب ناشتا بودن مصرف کنند و آزمایش ۲ بار به فاصله یک هفته انجام شد.

گروه تحقیق انعقاد خون و عملکرد پلاکت‌ها را قبل از آزمایش، همچنین یک ساعت پس از آن تجزیه و تحلیل و ارتباط بین مصرف نوشیدنی انرژی‌زا و افزایش تجمع پلاکت‌ها یا چسبندگی پلاکت‌ها به هم را بررسی کردند در نتیجه، محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممکن است به‌طور بالقوه سلامت قلب شما را به خطر بیندازند.

در این تحقیق، گروه اثرات بیش از حد انعقاد نوشیدنی‌های انرژی‌زا و افزایش خطر لخته شدن خون را برجسته کرد. در حالی که تحقیقات بیشتر مورد نیاز است، کارشناسان بر نیاز به افزایش آگاهی در مورد خطرات بالقوه نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای سلامتی و اهمیت به حداقل رساندن مصرف آنها را تاکید می‌کنند.

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) توصیه کرد که مصرف کافئین را کمتر از ۴۰۰ میلی‌گرم در روز حفظ کنید، زیرا بیش از این مقدار ممکن است عوارض جانبی مضری ایجاد کند.

توجه داشته باشید، نوشیدنی‌های انرژی‌زای مختلف دارای مقادیر متفاوتی کافئین هستند، بنابراین همیشه برچسب محصول را بررسی کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار