gardeshban.ir

مدیر پایگاه سیلک کاشان از کشف یک قطعه سنگ قبر مربوط به دوره صفوی در منطقه کاشان خبر داد.
کد خبر: ۶۲۱۱۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳-1403 January 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف کتیبه سنگ قبر از دوره صفوی در منطقه کاشان

جواد حسین‌زاده‌ساداتی، مدیر پایگاه سیلک کاشان اظهار داشت: سنگ قبری از منطقه‌ای ثبت شده در۳۰ کیلومتری غرب کاشان کشف شده است که مربوط به دوران متاخر اسلامی و دوره صفویه است.

وی بر اساس اطلاعات هک شده روی سنگ، این کتیبه را مربوط به سال ۱۱۲۹ هجری قمری دانست و بیان کرد: سنگ‌ قبر از جنس مرمر است که از وسط شکسته شده و بر سطح آن و دور تا دور صلوات کبیره نوشته شده که نشان‌دهنده شیعه دوازده امامی بودن متوفی است.

حسین‌زاده افرود: در قاب پیشانی سنگ در ۴ سطر نام متوفی و تاریخ وفات این چنین آمده است؛ «وفات یافت سیادت و نجات پناه جنت و رضوان، آرامگاه میرزا محمد ابن سیادت پناه حاجی، الحرمین شریفین حاجی محمدحسین برزکی فی، تاریخ شهر صفر المظفر سنه ۱۱۲۹».

مدیر پایگاه سیلک کاشان اضافه کرد: در زیر کتیبه همانند دیگر نمونه‌ها قوس محرابی با تزیینات اسلیمی و در میان قوس، جوغن با ظرافت کار شده و در پایین آن ساقه سروی آمده اما بیشتر سرو که در طرح گلدانی و نیمه پایینی قرار داشته‌ از میان رفته است.

وی ضمن اشاره به اینکه این آثار جزیی از فرهنگ و تاریخ باشکوه ایران و بخصوص کاشان هستند، متذکر شد: متأسفانه اشخاصی سعی بر شکستن این کتیبه به قصد پیدا کردن گنج و اشیای گرانبها داشته‌اند که از این طریق موجب تخریب و غارت هویت تاریخی کشور می‌شود.

حسین‌زاده ادامه داد: برخی افراد سودجو این کتیبه‌ها را از طریق راه‌های غیر‌قانونی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند و در موزه‌ی آن کشورها به نام تمدن عربی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار