gardeshban.ir

«پیشنهاد سفر یک روزه از تهران» یک مجموعه سریالی است که در نظر دارد تمامی ظرفیت‌های گردشگری اطراف شهر تهران را به شما معرفی کند تا بتوانید با آشنایی با آنها برای یک سفر یک روزه و جذاب برنامه‌ریزی کنید.
کد خبر: ۱۳۰۱۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

در این قسمت روستاهای اطراف تهران در بخش غربی این شهرستان یعنی به سمت کرج را برایتان معرفی کرده‌ایم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرد. با روزیاتو همراه باشید.

۱- روستای آتشگاه کرج

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

روستای آتشگاه کرج، یکی از زیباترین روستاهای این شهر است که در ۲۰ کیلومتری شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت واقع شده است.


پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهراناین روستا، با داشتن مساحتی برابر با ۲۵۰۰ هکتار، شامل انواع زمین‌های کشاورزی، خانه‌های مسکونی، چراگاه، باغ و کوه می‌باشد. چشم‌اندازهای آرامش‌بخش و زیبا آتشگاه، آن را به یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح و گردش مردم تبدیل کرده است.

باید بدانید که این روستا آب و هوایی معتدل داشته و با دارا بودن مجتمع‌های رفاهی و رستوران‌ها در تعطیلات آخر هفته و روزهای گرم سال پذیرای گردشگران بسیاری از سرتاسر این شهر و حومه است.

روستای آتشگاه، از دوران گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده و آتش‌کوه یا آتشکده نامیده می‌شده است. همچنین، نشانه‌های تاریخی برجای‌مانده از دوران اشکانیان و ساسانیان در گوشه و کنار این روستا، اهمیت تاریخی آن را می‌رساند.

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

در مورد وجه‌تسمیه نام آتشگاه، دو باور مختلف در میان مردم وجود دارد. بعضی بر این باورند که اسم این روستا برگرفته از نام آتشکده بزرگ واقع در تل مهدیخان می‌باشد. برخی دیگر، نام آتشگاه را به سنگ‌های آتش‌زنه یافت شده در این منطقه پیوند می‌دهند. باید بدانید که این روستا، آب و هوایی دلچسب و دلنشین داشته و درختان گردو، توت سفید و گیلاس به وفور در آن یافت می‌شوند.

۲- روستای ارنگه کرج

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

روستای ارنگه کرج، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای این منطقه محسوب می‌شود. روستایی در ۱۸ کیلومتری جاده زیبای چالوس که هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

حضور در روستای ارنگه، با دارا بودن طبیعتی زیبا و چشم‌نواز می‌تواند به خاطره‌ای شیرین و به‌یاد‌ماندنی برای شما عزیزان تبدیل شود. جایی که در ابتدای ورود قبرستانی تاریخی را می‌بینید که آثار و بقایای قبرهای قدیمی زرتشت را در خود جای داده است. ویژگی جالب و مثبت این قبرستان، دنج و باصفا بودن آن می‌باشد. وجود حوضی پر از آب زلال، درخت‌های توت بلند و نیمکت‌هایی آبی رنگ برای استراحت و رفع خستگی مهر تأییدی بر این ادعاست.

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

باید بگوییم که رودخانه‌ای پرآب و زیبا نیز در این روستا به چشم می‌خورد. اگر تا اواخر مرداد ماه بازدیدی از ارنگه داشته باشید، می‌توانید لذت شنا در این رودخانه را نیز تجربه کرده و لحظاتی شاد و پر از هیجان را برای خود رقم بزنید.

یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا، وجود دره‌ای به نام هفت چاه یا هفت چشمه است که واقعاٌ ارزش دیدن را دارد. تپه قلعه‌ها، یکی از مکان‌های تاریخی روستای ارنگه کرج است که برطبق گفته‌های مردمان محلی قدمت آن به دوره زرتشتیان باز می‌گردد.

کنده‌کاری‌های انجام شده بر روی سنگ و قبرهای این منطقه این موضوع را تأیید می‌کنند. اما علت معروفیت اصلی تپه قلعه‌ها، وجود منظره‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز بوده که با حضور در بالای این تپه می‌توانید آن را نظاره‌گر باشید.

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز روستای ارنگه کرج، از شما استقبال گرمی به عمل آورده و به صرف میوه‌های خوشمزه در باغ‌های خود دعوتتان می‌کنند. توصیه ما به شما در هنگام بازدید از این روستا، کمک گرفتن از راهنمایی محلی است. این‌گونه، محال ممکن است که در میان باغ‌های فراوان این منطقه گم شوید.

۳- روستای نشترود

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

نشترود نام یکی از روستاهای اطراف شهر کرج در استان البرز است که آب و هوای بسیار خوب و مطبوعی دارد. این روستا در کیلومتر ۳۵ محور گردشگری کرج-چالوس و در جوار دره زیبایی واقع شده‌است.

مردمش به زبان تاتی سخن می‌گویند. اکثر مردم روستا در شهر زندگی می‌کنند اما در فصل های بهار و تابستان با توجه به اینکه روستا دارای آب و هوای خنکی است جمعیت روستا افزون تر می‌گردد. پیشه اصلی بیشتر مردم روستا باغداری است و محصولاتی از قبیل گیلاس، آلبالو، انواع سیب، گلابی، هلو، گردو، فندق، انواع آلو و بسیاری از میوه های متنوع را تولید می‌کنند.

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

از روستاها و آبادی‌های همجوار نشترود می‌توان به پل خواب، سیرا، ورزن، حرین، لیلستان، کلوان، اویزر، آیگان و از جنوب به کوههای روستای دروان اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های اصلی اهالی این روستا که زبانزد خاص و عام است همدلی و یکپارچگی آنهاست. ولیکن میتوان از جمله اشتباهاتی که اخیراً موجب هر چه بسته تر شدن این آبادی شده است را اختصاصی نمودن مسیر ورودی از سمت جاده چالوس ذکر کرد. این امر با وجودی که می تواند به دست نخورده تر ماندن و حفظ اصالت این بافت کمک کند ولی از لحاظ کلی بعلت غیر اصولی بودن و کمک به ساخت و ساز های غیر قانونی در دراز مدت تبعات ناخوشایندی در پی خواهد داشت.

۴- روستای همه جا

روستای همه جا

روستای همه جا یکی از روستاهای کرج واقع در محور کرج چالوس است که کمتر از یکصد خانوار جمعیت دارد، این روستا به لحاظ واقع شدن در محور کرج چالوس از آب و هوای خنک و مطلوبی برخوردار است و چون به لحاظ موقعیت جغرافیایی برفراز کوه قرار گرفته دورنما و چشم انداز زیبایی نیز دارد.

برخی از ساکنان این روستا با تولید فرآورده های لبنی همچون قره قوروت و ماست محلی در کنار دامداری و …،‌ روزگار می گذرانند.

گفته می شود بسیاری از ساکنان روستاهای واقع در کرج چالوس، فصلی هستند یعنی ساکن شهر هستند و در روستاها اما خانه دارند، گذران زندگی در فصل زمستان در این روستاها بسیار سخت و دشوار است، روستای همه جا از قابلیتهای زیادی برای گردشگری برخوردار است.

۵- روستای سنقر آباد

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

سنقرآباد روستایی سرسبز و خوش آب و هوا با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت و در غرب کرج (استان البرز) واقع شده. وجود بقعه متبرکه امام زاده بی بی سکینه خاتون از نوادگان جعفر صادق در روستا و وجود درخت چنار با عمر تقریبی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قدمت و درختان پر بار میوه از جاذبه‌های این روستا است.

۶- روستای برغان

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج، روستای برغان است؛ روستایی که علاوه بر زیبایی های طبیعی و گردشگری، از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا به دلیل قرارگیری در رشته کوه های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج قرار دارد.

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

رودخانه های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد، از کنار این روستا می‌گذرد. روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد و به دوره قاجاری برمی‌گردد.

برای رفتن به روستای برغان ۲ مسیر وجود دارد؛ یا از کرج ـ گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان را که دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید.

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران

در مورد سوغاتی های معروف روستا هم می توان به آلوی برغان، عسل، توت و لبنیات اشاره کرد.

بازدید از این در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد. در فصل بهار، زیبایی های این روستا با شکوفه های درختان میوه و گل های زیبا تزیین می شود، در فصل تابستان برای فرار از گرما، در فصل پاییز برای دیدن پاییز هزار رنگ روستا و در فصل زمستان برای برف بازی.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار