گردشبان (gardeshban.ir) :
با تصویب و اجرا قانون بند «ب» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و ابلاغ آن در آذر ۹۳ از سوی علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، یکی از مشکلاتی که همواره برای مردم وجود داشته، افزایش چشمگیر بلیت هواپیما در ایام پیک سفرها بوده است.
اعتراضات مردم و مسئولان برخی دستگاهها از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نمایندگان مجلس سبب شد تا از آذر سال گذشته شرکت های هواپیمایی توافقنامهای میان خود امضا و دامنه کف و سقف نرخ بلیت را تعیین کنند.
این توافقنامه در تیرماه امسال بار دیگر بهروزرسانی شد و در برخی مسیرها شاهد افزایش سقف قیمتی بودیم اما د رمسیر تهران مشهد به دلیل وجود تقاضا بسیار بالا، سقف نرخ پروازی از ۸۵۰ به ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافت. به معنا دیگر، شرکتهای هواپیمایی حتی در ایام پیک مسافرتی نیز حق ندارند بلیت مسیرهای مختلف پروازی از جمله تهران مشهد را بالاتر از نرخ مصوب در این توافقنامه (مثلا برای مسیر تهران مشهد، ۷۵۰ هزار تومان) به فروش برسانند.
با این حال هستند آژانسها یا سایتهای فروش اینترنتی بلیت هواپیما که این دامنه و سقف قیمت پروازی را رعایت نمیکنند.
مسئولان صنعت هوانوردی میگویند این متخلفان را به نهادهای مربوطه از جمله سازمان هواپیمایی کشور در مراحل اولیه و سپس مراجع قضایی در مراحل بعدی معرفی می کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی: برخی سایت ها قیمت بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مورد توافق ایرلاین ها می فروشند
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص عدم رعایت رقم کف و سقف نرخ بلیت برخی پروازها از سوی سایتهای فروش آنلاین بلیت هواپیما، گفت: متأسفانه برخی سایت های فروش آنلاین بلیت هواپیما، تفاهم نامه شرکت های هواپیمایی برای فروش بلیت هواپیما در دامنه قیمتی مصوب در انجمن شرکت های هواپیمایی را رعایت نمی کنند و بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسانند.
وی افزود: به همه سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما تأکید می کنیم که باید این دامنه قیمتی را رعایت کنند و در غیراین صورت تخلف محسوب شده و این تخلفات به مراجع قضایی ارسال خواهد شد تا برخورد لازم با آن صورت گیرد.
اسعدی سامانی ادامه داد: برخی سایتهای فروش اینترنتی، بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مندرج در سایت خود شرکتهای هواپیمایی میفروشند که اگر این مابهالتفاوت بیشتر از نرخ مصوب در نرخ نامه انجمن شرکتهای هواپیمایی باشد، قطعا تخلف بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.
سازمان هواپیمایی کشوری: آژانسهای بند «ب» حق تک فروشی بلیت هواپیما را ندارند
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره تخلفات برخی آژانسهای مسافرتی و سایتهای فروش اینترنتی بلیت هواپیما، اظهار کرد: نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستمر ادامه دارد و رسیدگی به تخلفات به این صورت است که در مرحله اول تذکر داده شده و در مراحل بعدی به لغو مجوز منجر می شود.
وی ادامه داد: درباره آژانسهای خدمات مسافرتی که زیر نظر سازمان هواپیمایی نیستند و مجوز بند «ب» دارند، تخلفات را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارجاع می دهیم؛ سایتهای متخلف نیز به پلیس فتا یا دستگاه قضایی ارجاع داده میشوند.
سخنگو سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: آژانسهای خدمات مسافرتی دارای بند «ب» حق فروش تک بلیت را ندارند و باید به صورت پکیج سفر (تورهای گردشگری) اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند. اما اگر تک فروشی بلیت هواپیما از سوی آژانسهای دارای مجوز بند «ب» به صورت نمایندگی از آژانسهای مسافرتی دارای بند «الف» باشد، تخلف نیست. ولی آژانسهای دارای بند «ب» حق امضای قرارداد مستقیم با شرکت های هواپیمایی را ندارند.
وی افزود: سازمان هواپیمایی اعلام کرده است که دفاتر خدمات مسافرتی و سایتها حق فروش بلیت چارتری غیرقابل استرداد را ندارند و در صورت فروش بلیت چارتری، باید مانند سایر بلیتها، امکان استرداد آنها وجود داشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: برخی رسانهها در زمان پیک مسافرت که شرکتهای هواپیمایی کشوری اقدام به فروش بلیت با سقف نرخی مورد توافق ایرلاینها میکنند، از چند برابر شدن قیمت بلیت هواپیما انتقاد میکنند؛ در حالی که این موضوع، چند برابر شدن نرخ بلیت پرواز نیست بلکه در دامنه قیمتی قرار دارد و سقف قیمتی همواره رعایت میشود.
وی تأکید کرد: اما اگر هر مرکز فروش بلیت هواپیما اعم از آژانسهای مسافرتی یا سایتهای فروش بلیت هواپیما اقدام به فروش بالاتر از نرخ توافقنامه کنند، از سوی شرکتهای هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی شده و سازمان بدون ملاحظه با آنها برخورد خواهد کرد.
مهر