gardeshban.ir

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو گفت: وجود سایت های کشاورزی و قنات‌های ایران ظرفیتی در جاده ابریشم است و بناهای تاریخی کمتر دیده شده در این مسیر باید موردتوجه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۷۵۵۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸-1398 July 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
جینگ فنگ پیش از ظهر سه شنبه در ششمین نشست کمیته هماهنگی میراث برای ثبت های زنجیره ای در کشورهای مسیر جاده ابریشم با اشاره به مطالعات موردی و موضوعی از سوی اکوموس تاکید کرد: اکوموس از سال ۲۰۰۶ در این زمینه ورود پیدا کرده است.

وی با بیان این که اولین مطالعه موضوعی اکوموس در مورد جاده ابریشم با هدف بررسی محدوده زمانی و جغرافیایی راه ابریشم بوده است، ادامه داد: در این زمینه مرکز میراث جهانی کار هماهنگی را شروع کرد و خواستار تحویل مستندات راه ابریشم از سوی کشورهای در مسیر آن شد.

فینگ تصریح کرد: با چنین اقدامی به عنوان اولین مطالعه کتابخانه ای و موضوعی کریدورها شناسایی و تحلیل مستندات آغاز شد.

وی با اشاره به این موضوع عنوان کرد: بر مبنای این مطالعات سایت های مختلف و حتی سایت ها و بناهای تاریخی که کمتر مورد توجه بودند، مشخص شدند.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با بیان اینکه چند نکته طی این مطالعات مطرح شده است، تشریح کرد: ایجاد راه های بهتر برای کریدورهایی که از جاده اصلی راه ابریشم برخورد دارند و همچنین افزایش تعداد سایتها باید مدنظر باشد.

اطلاعات سایت های فرهنگی و تاریخی مفقود است

وی با ابراز تاسف بیان کرد: در خیلی از موارد اطلاعات در مورد سایت های فرهنگی و تاریخی مفقود بود و اطلاعاتی وجود ندارد.

فنگ در این خصوص تاکید کرد: نباید تنها جاده های اصلی و بناهای اصلی پوشش داده شود بلکه سایتها و بخش های مغفول نیز باید دیده شود.

وی با اشاره به این که برخی از فعالیت ها و تجارت ها و تبادلات کالایی منجر به تغییر چشم اندازهای جغرافیایی شده است و باید بدان ها توجه داشته باشیم، اظهار کرد: وجود سایتهای کوچکی چون اقدامات کشاورزی و مدیریت اب و حتی قنات هایی که در کشور ایران است، باید در جاده ابریشم مدنظر باشند.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو در این خصوص به لزوم توجه به حریم پروژه های مدنظر پرداخت و گفت: باید به توپوگرافی محیط توجه کنیم و تلاش کنیم تا کریدورهای میراث در برگیرنده بناهای بزرگ و کوچک بوده و به نوعی در کنار بناهای بزرگ برج و باروها و کاروان سراها نیز دیده شوند.

لزوم ایجاد راه های بهتر برای تبادل داده ها در خصوص جاده هایی که به مسیر اصلی راه ابریشم وصل می شوند
فنگ در ادامه بر لزوم ایجاد راه های بهتر برای تبادل داده ها در خصوص جاده هایی که به مسیر اصلی راه ابریشم وصل می شوند، تاکید کرد و افزود: در این بین مستندسازی لازم است.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه ای که کشورها برای نامزدی و امتداد جاده ابریشم دارند باید نکات مطروحه طبق مطالعه اکوموس از سوی سوزا دنیر مدنظر باشد و کشورها سایت های بالقوه خود را اعلام کنند.

فنگ بر لزوم توجه به ارتباط جاده های زمینی و دریایی در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: برخی از جاده ها از سوی امپراتوری ها و تجار توانمند ایجاد شده اند و همان جاده ها محرک تجارت بوده اند بدین سان جاده های سرویس دهنده به راه ابریشم نیز باید مدنظر قرار گیرد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار