gardeshban.ir

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از ایجاد واحدهای تولیدی صادرات محور برای بازارهای پاکستان و افغانستان در سال جهش تولید خبر داد.
کد خبر: ۲۶۴۴۶
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
عبدالرحیم کُردی اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و جهش تولید تلاش کرده‌ایم 2 موضوع را پیگیری کنیم. بخش اول مربوط به مراکز تجاری بود که از طریق اعتبارات مناطق با کمک بانک‌ها، تسهیلات با سود صفر درصدی را برای پرداخت حقوق نیروهای کار آنها پرداخت شد.

وی ادامه داد: در بحث معافیت‌های حقوق، عوارض و اجاره تمام اجاره‌بهای مربوط به منطقه آزاد چابهار طی دوره شیوع کرونا بخشیده شد، ضمن این‌که چک‌ها و ضمانت‌نامه‌هایی که سر رسید آنها اسفند 98 و فروردین 99 بود را به مدت سه ماه تعلیق کردیم.

وی تصریح کرد: اخیرا بحثی را در دولت مطرح شده و پیشنهادی را از طریق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارائه‌ کرده‌ایم که بر اساس آن تعلیق و امهال‌ها تا پایان شهریور 99 ادامه داشته باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: در بخش تولید نیز گارگروه رفع موانع تولید در منطقه فعال شده است. بسیاری از واحدهای تولیدی منطقه آزاد چابهار در ایام شیوع کرونا تعطیلی شدند. در منطقه 270 واحد تولیدی با پروانه بهره‌برداری داریم که از این تعداد به جز واحدهایی که در بخض تولید اقلام بهداشتی مقابله با شیوع کرونا فعالیت داشتند سایر واحدها تعطیل بودند.

کُردی یادآور شد: خوشبختانه واحدهای تولیدی به تدریج در حال از سرگیری فعالیت‌ها هستند. قطعا برای تسهیلات بانکی این واحدها و چک‌هایی که دارند دچار مسئله خواهند شد. در این راستا پیشنهادی را از طریق دبیرخانه شورا عالی مناطق آزاد به دولت ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم 6 ماه تعلیق و امهال تسهیلات و چک‌های این واحدها را نیز عملیاتی کنیم.

وی با بیان این‌که برای کمک به واحدهای تولید به‌صورت هفتگی جلسه کارگروه رفع موانع تولید برگزار می‌شود به نامگذاری سال 99 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "جهش تولید" اشاره و اضافه کرد: برای جهش تولید یک برنامه کامل در گام اول برای استفاده حداکثری از ظرفیت موجود واحدهای تولید منطقه تدوین شده است. در گام دوم نیز برای واحدهای تولیدی در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد (حدود 70 واحد) برنامه مشخصی داریم که تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

وی ادامه داد: سال گذشته رشد قابل توجهی در تولیدات منطقه داشتیم، انتظار می‌رود با برنامه‌ تدوین شده حجم تولیدات منطقه به لحاظ ریالی جهش قابل توجهی در سال 99 داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که منطقه آزاد چابهار بدون تردید ظرفیت جهش تولید را دارد، یادآور شد: طی دوره حدود 3 سال گذشته با توجه به تغییر سیاست‌گذاری از تجارت به تولید، بیش از 480 قرارداد در واحدهای تولید امضا شده است. از سوی دیگر سیاستگذاری را برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در این‌باره توضیح داد: در واقع ما واحدهای تولیدی را با هدف صادرات در منطقه مستقر کرده‌ایم. به عبارت دیگر بازار را فقط برای مصرف داخلی ندیده‌ایم و بازار اصلی تولید برای کشور پاکستان با وزن بیشتر و بعد از آن افغانستان بوده است. به همین دلیل واحدهای پایین دستی پتروشیمی به واسطه تکمیل زنجیره این بخش مورد توجه قرار گرفته است. در حوزه فولاد و مواد غذایی نیز واحدهای تولیدی متعددی در منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی شده یا در حال راه‌اندازی است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار