gardeshban.ir

همزمان با بازگشایی تدریجی اماکن گردشگری و احتمال از سرگیری سفرها بعد از ماه رمضان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پروتکلی، نحوه برخورد با موارد مشکوک به کرونا را در اماکن توریستی تشریح کرده است.
کد خبر: ۲۶۴۴۹
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
پیش‌بینی شده موج سفر در تعطیلات عید فطر خیز بردارد، نگرانی‌هایی هم مطرح است که این سفرها، موج دوم شیوع ویروس کرونا را تشدید کند. دبیر کمیته اماکن گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا از استان‌ها و سایر دستگاه‌ها خواسته آمادگی کامل داشته باشند و نظارت‌ها را بیشتر کنند تا با غفلت، زمینه انتشار مجدد ویروس کرونا ایجاد نشود. در دستورالعملی هم که همزمان با رفع محدودیت‌های ترددهای بین استانی صادر شده از مردم خواسته هوشمندانه و به وقت ضرورت و با رعایت الزامات بهداشتی و فاصله‌گذاری، سفر بروند.

این دستورالعمل که با عنوان «سفر هوشمند در دوران کرونا» صادر شده ضمن این‌که تاکید می‌کند از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز شود و در سفرهای ضروری الزامات بهداشتی و سلامت و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، درباره نحوه برخورد با موارد مشکوک به کرونا توصیه می‌کند: در صورت برخورد با پرسنل مشکوک به بیماری کرونا و دارای علائم مربوطه از ادامه فعالیت ایشان جلوگیری شود و بازگشت به کار به ارایه گواهی سلامت از پزشک معتمد متخصص طب کار یا سایر متخصصان معین شده از سوی وزارت بهداشت، منوط باشد.

همچنین در صورت مشاهده فرد مشکوک در بین گردشگران برای پیشگیری از انتقال احتمالی آلودگی به دیگران، ایشان را به استفاده از وسایل حفاظت فردی، از جمله ماسک و دستکش توصیه کرده و اقلام لازم در اختیار ایشان قرار داده شود.

در موارد پیشرفته و علایم شدید از طریق سامانه تلفنی بهداشت به شماره‌های ۱۹۰ (ستاد فوریت‌های سلامت محیط و کار) و  ۴۰۳۰ (سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پاسخگویی به سئوالات مردم درخصوص ویروس کرونا) راهنمایی لازم دریافت شود.

دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معین کرده که وظیفه تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز برای حفاظت فردی و بهداشتی کارکنان و گردشگران شامل انواع دستکش یکبار مصرف، انواع ماسک، شیلد محافظ، محلول ضدعفونی دست و سطوح در واحدهای اقامتی به عهده مدیر واحد، در پایانه‌ها، راه آهن و فرودگاه فقط برای کارکنان به عهده مدیران این مراکز است.

لازم است در فضاهای عمومی مانند آسانسور در واحدهای اقامتی، میز پذیرش، صندوق رستوران، سرویس عمومی لابی، کنار دستگاه حضور و غیاب کارکنان، سالن‌های ورودی فرودگاه و پایانه‌های حمل و نقل و محل تحویل بار و امثالهم، ماده ضدعفونی دست نصب شود.

برای ایجاد فاصله ایمن بین گردشگران و کارکنان شاغل در تاسیسات گردشگری توصیه شده در وهله اول با گذاشتن میزهای بزرگ یا موانع و اجسام، فاصله بین کارکنان و گردشگران را به بیش از یک متر رسانده شود.

در مرحله دوم از موانع طلقی، شیشه‌ای یا پلاستیکی برای محفوظ کردن واحدهایی چون صندوق، گیشه، پذیرش هتل‌ها و امثالهم استفاده شود.

تمام پرسنل شاغل در تاسیسات گردشگری برای حفاظت فردی موظفند هنگام کار از ماسک، دستکش و لباس کار تمیز استفاده کنند و بر اساس نوع شغل و لزوم نزدیکی به گردشگران، مانند خانه‌دار هتل‌ها، استفاده از شیلد محافظ هم توصیه می‌شود. افرادی که در واحدهای اداری و مالی و امثالهم مشغول هستند به شرط وجود فاصله مناسب بین کارکنان و ارباب رجوع از انجام این عمل مستثنی هستند. پرسنل واحدهای دارای ارتباط مستقیم با گردشگران هم موظفند قبل از خروج از محل کار دوش بگیرند.

گردشگران هم برای حفظ سلامت موظف‌اند در وسایل نقلیه اعم از تاکسی‌های بین شهری، اتوبوس‌ها، قطار، هواپیما، ترمینال‌ها، فرودگاه، راه آهن و دیگر فضاهای عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنند و تاسیسات گردشگری برای خدمت‌رسانی می‌توانند این اقلام را در اختیار گردشگران قرار دهند.

کمیته اماکن گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا، نظارت بر اجرای دستورالعمل سفر هوشمند را به اداره‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها واگذار کرده و خواسته که کمیته‌ای متشکل از ناظران خصوصی و کارشناسان بهداشت تشکیل دهند تا نظارت‌های دوره‌ای و حداقل یک بار در ماه انجام شود. مردم و مسافران هم در صورت مشاهده تخلفات می‌توانند به شماره تلفن ۰۹۶۲۹ گزارش دهند. الزاما در هر استان باید شماره تماسی برای پیگیری شکایت‌ها و گزارش تخلفات اختصاص داده شود و در ترمینال، راه‌آهن و فرودگاه به اطلاع مسافران برسد.

این دستورالعمل به سفرهای داخلی مربوط می‌شود و  درباره غربالگری مسافران در ورودی شهرها و یا قرنطینه و یا بازگرداندن مسافران دارای علائم کرونا، اشاره‌ای نداشته اما استان‌ها، مقاصد سفر و تاسیسات و اماکن گردشگری و حمل و نقل را به رعایت همه پروتکل‌های ستاد ملی کرونا و اجرای روش‌های علمی تایید شده، ملزم کرده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار