gardeshban.ir

پارک جنگلی بزچفت یا پارک جنگلی بابلکنار یکی از جاهای دیدنی بابل با طبیعتی بکر است و مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی و عکاسی از طبیعت محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۶۶۶۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
پارک جنگلی بابلکنار که به پارک جنگلی بزچفت نیز شهرت دارد، در فاصله ۲۲ کیلومتری شرق بابل واقع شده است و یکی از جاذبه های طبیعی بکر و کمترشناخته‌شده‌ی این شهر و استان مازندران محسوب می‌شود. بزچفت با وسعت ۷۶۰ هکتار از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به‌عنوان منطقه‌ی نمونه گردشگری انتخاب شده است.

در بزچفت ۱۵۰ گونه گیاه درختی و بوته‌ای وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به شمشاد، راش، زبان‌گنجشک، بلوط، نارون و توسکا اشاره کرد. به برخی از این گیاهان فسیل زنده یا موزه‌ی طبیعی نیز گفته می‌شود؛ زیرا تاریخ ایجاد آن‌ها به میلیون‌ها سال قبل و دوران دایناسورها بازمی‌گردد. در این مقاله از کجارو، شما را بیشتر با این پارک جنگلی بکر و زیبا آشنا می‌کنیم.

آبشار و چشمه‌ی کوچکی که در دل این پارک جنگلی قرار دارد، اصلی‌ترین جاذبه‌ی آن محسوب می‌شود و توصیه می‌کنیم حتماً از آن بازدید کنید. بدون تردید طبیعت پاییزی این پارک جنگلی نیز شما را شیفته خود می‌کند و قدم‌زدن روی فرشی از برگ‌های پاییزی با رنگ‌های آتیش و بازی با آن‌ها شما را به وجد می‌آورد. در بخشی از پارک که درختان انبوه به‌صورت متراکم در کنار یکدیگر قرار دارند، سایه‌های گسترده ایجاد شده‌اند که در فصل تابستان می‌توانید از خنکای آن‌ها لذت ببرید.
پارک جنگلی بابلکنار طبیعت وصف‌ناپذیری دارد. اگر عاشق طبیعت‌گردی و عکاسی از سوژه‌های طبیعی ناب و بی‌بدیل هستید، حتماً از این جاهای دیدنی بابل بازدید کنید.

اگر می‌خواهید آرامش مطلق را تجربه کنید و با شنیدن صدای گوش‌نواز پرندگان خوش‌الحان روحتان را جلا دهید، کمی پیاده‌روی کنید تا به قسمت انتهای پارک برسید و مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

امکانات پارک جنگلی بابلکنار

متأسفانه در این پارک امکانات رفاهی چندان زیادی وجود ندارد؛ اما حداقل امکانات در آن فراهم شده است که از میان آن‌ها می‌توان به آلاچیق، سرویس بهداشتی، مسجد، پارک بازی کودکان، باربیکیو، زمین فوتبال رستوران، قهوه‌خانه، آبخوری و چراغ‌های متعدد اشاره کرد. در ضمن خدماتی نیز نظیرِ پارکینگ و نگهبانی نیز در این پارک ارائه می‌شود؛ البته اقامت شبانه در این مکان بکر، امکان‌پذیر نیست.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی بابلکنار

شما می‌توانید از طریق دو جاده فیروزکوه و هراز خود را به این پارک جنگلی برسانید. اگر مسیر جاده فیروزکوه را در پیش‌گرفته‌اید، ابتدا باید خود را به قائم‌شهر و سپس به بابل برسانید و پس از آن مسیرتان را به‌سمت فلکه‌ی شهید کارگر و جاده‌‌ی گنج افروز ادامه دهید. پس از طی ۲۲ کیلومتر در جاده‌ی گنج‌ افروز، تابلوی پارک جنگلی بابلکنار (بزچفت) را در سمت چپ خود می‌بینید.

چنانچه جاده‌ی هراز را انتخاب کرده‌اید، پس از رسیدن به بابل باید مسیرتان را به‌ترتیب به‌سمت میدان ولایت و میدان دانشگاه ادامه دهید و پس از رسیدن به این میدان به‌سمت جاده‌ی گنج افروز حرکت کنید. فاصله‌ی زمانی پارک تا بابل حداکثر ۲۹ دقیقه و مسیر منتهی به پارک آسفالت است. درصورتی‌که جاده فیروزکوه را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید در مسیرتان از جاذبه‌های زیبایی مثل تنگه واشی، پل ورسک و منطقه‌ی سرسبز سوادکوه نیز لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی بابلکنار

پارک جنگلی بابلکنار در هر چهار فصل سال زیبا است، این پارک بهاری رویایی و تابستانی خنک و دلپذیری دارد. در پاییز و زمستان هم می‌توانید از مناظر سحرانگیز آن نیز لذت ببرید. درکل بهترین زمان سفر به این پارک ماه‌های اردیبهشت و آبان است؛ البته ماه‌های پر بارش زمان مناسبی برای بازدید از آن نیست؛ زیرا ممکن است زمین‌ گل‌آلود شما را آزار دهد و حرکت در مسیر برای افرادی که توانایی جسمی کمتری دارند، دشوار شود. پارک جنگلی بابلکنار هر روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ پذیرای عموم مردم است و بازدید از آن هزینه‌ای ندارد

دیدنی‌های نزدیک پارک جنگلی بابلکنار

از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک به پارک جنگلی بابلکنار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.:

مسجد چهارسوق بابل

زمان ساخت این مسجد تاریخی به دوران صفویه بازمی‌گردد؛ اگرچه تاریخ ساخت بنای اولیه این مسجد مشخص نیست، ظاهراً در سال ۱۲۱۱ هجری قمری بازسازی شده است. مسجد چهارسوق بابل از صحنی کوچک و یک شبستان تشکیل شده است.

این آبشار که در ۲۸ کیلومتری جنوب بزچفت قرار دارد و فاصله‌ی زمانی آن با پارک جنگلی ۴۴ دقیقه است، یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران محسوب می‌شود. تیرکن با ارتفاعی در حدود ۹ متر از هفت آبشار کوچک تشکیل شده است. برای بازدید از این آبشار زیبا ابتدا باید خود را به روستای تیرکن برسانید (جاده‌ی روستا آسفالت است) و پس از دو ساعت پیاده‌روی به آبشار می‌رسید. برای رسیدن به روستای تیرکن ابتدا باید خود را به درازکلا برسانید و سپس از طریق جاده‌ای که در سمت راست پادگانی در آن حوالی قرار دارد، راهی تیرکن شوید.

آبشار تیرکن

درصورت بازدید از روستای تیرکن، می‌توانید از مراتع کالبکوشت با مساحتی در حدود دویست هزار مترمربع بازدید کنید. در کالبکوشت گونه‌های گیاهی متعددی از جمله کهلو، ممرز، توسکا، ازگل، درخت انجیل و گونه‌های متنوع دیگری دیده می‌شود.

از دیگر دیدنی‌های بابل می‌توان به آبشار درازکش، آبشار کیمون، آبگرم ازرود، روستای فیلبد، جنگل نارنجلو، جنگل شیاده، سد شیاده، دریاچه کامی کالا، پل محمد حسن خان، موزه‌ بابل، موزه ننه مکرمه، کاخ سلطنتی بابل و امام‌زاده قاسم اشاره کرد.

اقامتگاه‌های مناسب در نزدیکی پارک جنگلی بابلکنار

در اطراف بابل اقامتگاه‌های زیاد و متنوعی وجود دارد و چند اقامتگاه بوم‌گردی با معماری و بافت سنتی نیز در آن حوالی ساخته شده است. از میان این اقامتگاه‌ها می‌توان به کلبه عادل در ۲۷ کیلومتری جنوب بزچفت و اقامتگاه بوم‌گردی افضل روآر در ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی بزچفت اشاره کرد.

در ضمن در شهرها و روستاهای اطراف پارک مثل سوادکوه، روستای لفور و روستای تیرکن، اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی کلبه‌های جنگلی زیبایی نیز ساخته شده است که با قیمت مناسب می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید و از دیدن مناظر بکر و تماشایی اطرافتان لذت ببرید.


پارک جنگلی بزچفت یا  بابلکنار از مکان های دیدنی بابل+تصاویر

پارک جنگلی بزچفت یا  بابلکنار از مکان های دیدنی بابل+تصاویر

پارک جنگلی بزچفت یا  بابلکنار از مکان های دیدنی بابل+تصاویر

پارک جنگلی بزچفت یا  بابلکنار از مکان های دیدنی بابل+تصاویر

پارک جنگلی بزچفت یا  بابلکنار از مکان های دیدنی بابل+تصاویر

پارک جنگلی بزچفت یا  بابلکنار از مکان های دیدنی بابل+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار