gardeshban.ir

شیوع ویروس کرونا باعث تعلیق گردشگری در سراسر دنیا شده است که به دنبال آن میلیون‌ها آدم در سراسر دنیا بیکار شده و ضررهای مالی بسیاری را دیده‌اند.
کد خبر: ۲۶۶۶۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
در همین راستا، افراد فعال در سازمان جهانی گردشگری ایده‌هایی را مطرح کردند که به از سرگیری گردشگری نیز کمک کنند. در این بین من به‌همراه چند تن از همکاران به‌عنوان فعالان گردشگری که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده و با سازمان جهانی گردشگری در مادرید اسپانیا ارتباطاتی داریم طرحی را برای برون‌رفت از بحران فعلی به این سازمان ارائه کرده که با استقبال و تایید مواجه شده است. 

سازمان جهانی گردشگری اصرار دارد که این طرح به‌صورت پایلوت در مناطق مطرح گردشگری به‌خصوص اسپانیا به اجرا درآید که ما به‌عنوان طراح، مخالف آن هستیم. درواقع ما به‌عنوان طراحان این طرح خواهان اجرای آن در ایران بوده که این مستلزم حضور دولت و پیگیری آن از سوی مراجع دولتی است.

ذهنیت ما یک ذهنیت سنگربانی است. ما نباید تا اتمام شیوع این ویروس در سنگرها بمانیم و شرکت‌ها را تعطیل کنیم. بلکه الان زمان آن است که کانال‌هایی را ایجاد و با دیگران به رقابت بپردازیم. یکی از این کانال‌ها طراحی بسته‌های گردشگری خاصی است که آلودگی را نه برای گردشگر و نه برای محیط ایجاد کند.

بسته‌ها و طرح‌های مطرح شده در این استراتژی کاملا با WHO (سازمان جهانی بهداشت) مطابقت دارد. WHO با سازمان جهانی گردشگری قراردادی مبنی بر سلامتی گردشگران باتوجه به شیوع ویروس‌های مختلف که طی‌ سال‌ها در دنیا منتشر شده، منعقد کرده است.

این طرح سال گذشته در حوزه گردشگری کشتیرانی چین اجرا شده و بسیار موفق بوده است. این خود می‌تواند به‌تنهایی گواهی به امنیت این طرح باشد.

اولین قدم برای اجرای این طرح، در هتل‌ها است. در راستای این طرح هتل‌ها باید محیط‌های کاملا استریل شده‌ای باشند تا گردشگر با اطمینان خاطر کامل در آنجا اقامت کنند. حتی اگر گردشگر آلوده به ویروس باشد، با شرایط موجود، ویروس به شخص دیگری انتقال پیدا نخواهد کرد. اجرای طرح‌های این چنینی نیازمند مدیریت صحیح و البته جرات است؛ زیرا ممکن است مدیر یک هتل از آنکه شخصی در هتلش دچار بیماری شود بترسد و بگوید این برای برند هتل خوب نیست. البته ناگفته نماند که این طرح به همه این موارد پرداخته و براساس آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است. متاسفانه مدیران در همه سطح‌ها منتظر آن هستند تا ببینند در خارج از ایران چه اتفاقی رخ می‌دهد تا براساس آن برنامه‌ریزی کنند. این درحالی است که در ایران موارد بسیاری که می‌تواند به شرایط موجود کمک کند، نادیده گرفته می‌شود.

یکی از این موارد سبک زندگی است. سبک زندگی ایرانی براساس رنج‌ها و مشکلات فراوانی بوده که طی صدها سال به مردم تحمیل شده است. اگر به تاریخ ایران نگاهی بی‌اندازیم، ایران سال‌ها درگیر بیماری‌های مختلفی مانند وبا بوده. اما سبک زندگی ایرانیان باعث شده است که همیشه شاهد کمترین مرگ‌ومیر به نسبت سایر کشورها باشد.

برای نمونه در خانه‌های قدیمی ایران، دو قسمت اندرونی و بیرونی وجود داشت. محیط اندرونی یک محیط کاملا خصوصی بوده که مهمان به آن ورود پیدا نمی‌کرد و مهمانان تنها مجاز به حضور در بیرونی بودند. متاسفانه بسیاری از این نوع سب و عادات زندگی در ایران تغییر کرده است. اما ایرانیان همچنان سبک زندگی سالمی را داشته که می‌تواند مبلغ بسیار خوبی برای ما باشد. یکی از آن‌ها رعایت بهداشت فردی است که در کشورهای دیگر چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مانند نشستن دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی، که این خود عامل بزرگی در انتقال انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها است.

متاسفانه ما در ایران از این موارد برای تبلیغ و معرفی استفاده نکرده و آن را مانند یک فرصت در نظر نمی‌گیریم.

یادداشتی از مصطفی عزیزیان، دکتری مدیریت توسعه گردشگری


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار