gardeshban.ir

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی از مرمت در سال گذشته خبرداد.
کد خبر: ۳۹۷۱۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 13
گردشبان (gardeshban.ir) : محمد حدادی گفت: اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۵ هزار و ۸۰۰ برگ از اسناد تاریخی، کتب خطی و چاپی نفیس را مرمت کرد که می‌توان به مرمت و بازسازی ۱۱۰ برگ وقفنامه های مربوط به سال‌های ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ هجری قمری، مرمت ۴۱ عدد جلد کتاب خطی و نفیس چاپی که از شاخص ترین آنها می‌توان به آلبوم عکس ملکه‌ها و شاهزاده‌های اروپایی مربوط به دهه ۱۸۸۰ میلادی، مرمت ۶۴ شیت نقشه و همچنین ۴ جلدآلبوم بیوتات حاوی مکاتبات و نامه‌های مهم مربوط به دوران قاجار اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره تهیه و تدوین شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظت و نگهداری اسناد و دست نوشته‌ها گفت: در سال گذشته کتابچه راهنمای عمومی حفاظت و نگهداری اسناد و دست‌نوشته‌ها تدوین شد، این کتابچه برای ارتقای آگاهی و دانش مراجعین متقاضی مرمت اسناد به این اداره کل، جهت نگهداری اسناد خود در فضا و شرایط محیطی مناسب تهیه و تدوین شده است تا با استفاده از این راهنما بتوانند اسناد خود را از آسیب‌های احتمالی مصون نگاه دارند، ضمن اینکه هم اکنون شیوه نامه حفاظت و نگهداری از منابع دیداری و شنیداری در حال تدوین است.

حدادی افزود: ساخت ۳۹ عدد جلد برای کتاب‌های فاقد جلد و همچنین ساخت ۴۰ جعبه حفاظتی برای نگهداری کتاب و اسناد نفیس که از مهمترین آن می‌توان به ساخت قاب حفاظتی برای حفاظت و نگهداری بهینه سند آرم سازمان صدا وسیما و ساخت ۲ جعبه حفاظتی برای دو نسخه نفیس خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیگر اقدامات حفاظتی انجام شده این اداره کل در سال گذشته است.

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد، همچنین در سال گذشته تعداد ۲۴ میلیون برگ از منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضدعفونی و ۲۰۳ هزار برگ از اسناد موجود آسیب زدایی شده‌است.

وی با اشاره به پایش محیطی منابع و مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در راستای حفاظت پیشگیرانه و نگهداری صحیح منابع، در سال ۹۹ تمامی مخازن موجود در ساختمان اسناد و کتابخانه ملی در هر فصل پایش شد. همچنین به منظور ارتقای دانش برخی دانشجویان و متقاضیان علاقه‌مند به این حوزه، پنج دوره آموزشی کوتاه مدت «تئوری و عملی حفاظت و مرمت آثار کاغذی» برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته ارائه خدمات حفاظتی و مرمتی و مشاوره به افراد حقیقی و حقوقی بوده است که بر اساس درخواست‌های دریافتی و با توجه به قوانین و مقررات موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی صورت پذیرفته و در سال جاری نیز در صورت دریافت درخواست نسبت به بررسی و انجام آن اقدام خواهد شد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار