gardeshban.ir

سوغات و یادگاری‌هایی که از سوئیس به خصوص از بزرگ‌ترین شهرِ آن یعنی زوریخ می‌توانید بخرید را در این مقاله خواهید خواند.
کد خبر: ۴۴۷۳۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 18
گردشبان (gardeshban.ir) :

زوریخ  با اینکه کلان‌شهری پر جنب‌ و جوش در سوئیس   بوده، اما آرامش کوه‌های آلپ بر سنگفرش خیابان‌هایش جاری است. بیشتر فروشگاه‌های این شهر در ایام هفته از ساعت 9 صبح تا 8 شب باز هستند. البته شکلات و سوغاتی فروشی‌هایی که در نزدیکی ایستگاه اصلی قطار قرار گرفته‌اند، ساعات کار طولانی‌تری دارند. اگر مسافر  تور سوئیس  هستید، حتما در ادامه مقاله همراهمان باشید.

1. شکلات

همه عاشق شکلات‌های «لینت» (Lindt) هستند و به خاص بودن شکلات‌های سوئیسی واقف‌اند. زوریخ قلب معروف‌ترین شکلات‌سازهای این کشور بوده که هرهفته محصول تولید می‌کنند. شکلات‌های سوئیسی انواع و اقسام بسیار زیادی دارد. یک جعبه‌ی ترافل از «اشپرونگلی» (Sprungli)، از اولین شکلات سازان زوریخ، قطعاً یک سوغاتی عالی محسوب می‌شود.

سوغات سوئیس

2. ساعت‌ مچی سوئیسی

از قرن 16 میلادی، سوئیسی‌ها در زمان‌سنجی تبحری فوق‌العاده داشته‌اند. به همین دلیل ساعت‌های سوئیسی با طراحی دقیق خود در جهان معروف هستند. همین‌ که روی ساعت نوشته شده باشد «ساخت سوئیس»، اعتبار و ارزش آن دو چندان می‌شود. برای انتخاب نیز گزینه‌های زیادی دارید؛ از سوآچ گرفته تا تیسوت و مارک‌های دیگری همچون رولکس، کارتیه، اومگا، تگ هویر و رادو.
سوغات سوئیس

3. چاقوهای ویکتورینوکس

سفر به زوریخ بدون خرید یک چاقوی سوئیسی کامل نخواهد بود. از طرفی هم این ابزار پیچیده فقط مختص جنگلبانان و کمپ زدن نیست. «ویکتورینوکس» (Victorinox)، معروف‌ترین سازنده چاقوهای سوئیسی، حالا محصولاتی تولید می‌کند که علاوه بر داشتن خصوصیات کلاسیک چاقوهایش، چندین ابزار جانبی نیز برای مهندسان یا خوره‌های دنیای تکنولوژی و کامپیوتر دارد.

سوغات سوئیس

4. جعبه موسیقی

به واسطه تبحر در ساخت ساعت، سوئیسی‌ها در ساخت جعبه‌های موسیقی نیز معروف‌ شدند. کارخانه‌های ساخت این جعبه‌های گوش‌نواز و زیبا از اوایل قرن 19 در سوئیس آغاز به کار کردند و حتی بعد مدتی از صنعت ساعت‌سازی نیز پیشی گرفتند. امروزه می‌توانید این جعبه‌ها را با مدل‌های کلاسیک تا مدل‌ها و طرح‌هایی که با دست نقاشی شده‌اند، خریداری کنید. برخی از طرح‌های جدید ساختاری شفاف دارند که می‌توان ساز و کار اجزای درونشان را دید.

سوغات سوئیس

5. اسباب بازی های چوبی

اسباب‌بازی‌های چوبی دست‌ساز این کشور هنوز هم برای کودکان جذابیت بسیار دارد. این اسباب بازی‌ها با شکل‌های مختلف از چوب راش، افرا، لیمو و توس ساخته شده‌اند و معمولاً به رنگ قرمز و سفید هستند یا نقش یک صلیب سفید را بر رویشان می‌بینید.پس، این اسباب‌بازی‌ها هدایایی فوق‌العاده برای کودکان یا کلکسیونرهای اسباب‌بازی‌های کلاسیک است.

سوغات سوئیس

6. ساعت دیواری کوکو

«ساعت دیواری کوکو» (Cuckoo Clock) با آن صدای پرنده کوچکش برای اعلام زمان، چیزی است که همه دوست خواهند داشت. خیلی‌ها فکر می‌کنند این ساعت‌ها اختراع آلمانی‌ها است، اما ساعت کوکوی مدل سوئیسی متفاوت از نوع آلمانیست و شبیه به کلبه‌های چوبیِ سنتی سوئیسی می‌باشد. ساعت‌های کوکوی سوئیسی به ظرافت در طراحی، نوای دلنشین و جذابیت وسوسه کننده‌شان شناخته می‌شوند. این ساعت‌ها از لحاظ کیفیت و قیمت متفاوت‌اند و شما انتخاب‌های متنوعی را پیش رو خواهید داشت.

سوغات سوئیس

7. لباس‌ های سنتی دخترانه

اگر می‌خواهید برای یک دختربچه سوغات بگیرید، می‌توانید یک دست لباس دخترانه سنتی سوئیس بخرید که شامل بلوز سفید آستین‌کوتاه، سارافون قرمز گل‌دوزی شده به‌ همراه یک کیف قرمز و یک جفت کفش سنتی سوئیسی می‌شود. البته این کفش‌ها که «تیگر فینکلی» (Tiger Finkli) نامیده می‌شوند، با طرح پلنگی و یک گلوله‌ی قرمز رویش، اصلاً سنتی نیستند. تقریباً همه دختربچه های سوئیسی از قدیم الایام تا کنون اولین قدم‌هایشان را با این کفش‌ها برداشته‌اند.

سوغات سوئیس

8. محصولات آلتا ترا

«آلتا ترا» (Alta Terra) که یک خط تجاری خانوادگی در  برن  است، روغن، سرکه، عسل و دیگر محصولات را با بیس گل‌ها و گیاهان کوه‌های آلپ تولید می‌کند. محصولات آلتا ترا به‌ صورت سنتی و از مواد اولیه ارگانیک این مزرعه خانوادگی به دست می‌آید که در آن به هیچ وجه از سموم آفت‌کش استفاده نمی‌گردد. می‌توانید خاطره سفرتان به سوئیس را با یک فنجان چای شیرین شده با عسل وحشی جاودان کنید یا در یک شام، با سرو غذا به همراه محصولات این شرکت، مهمانانتان را تحت تأثیر قرار دهید.

سوغات سوئیس

9. زنگوله تریچل

هرکس که به سوئیس سفری داشته، حتماً تایید می‌کند طنین زنگوله‌‌ی دام‌ها، موسیقی کوه‌های آلپ است. برای اینکه چوپانان گله‌هایشان را در بلندی‌های آلپ گم نکنند، تقریباً تمامی گاوها و گوسفندها زنگوله‌ای به گردن دارند. زنگوله‌های سنتی سوئیسی از جنس خاصی به نام تریچل (Trychel) هستند و به همین خاطر زنگشان متفاوت است. به خاطر طراحی خاصشان، زنگوله‌های تریچل تبدیل به بخش مهمی از فرهنگ سوئیس شده‌اند.می‌توانید حتی این یادگاری را در سایز کوچک برای دسته کلیدتان بخرید.

سوغات سوئیس

10. کتاب‌ های هایدی

اگر هایدی و کارتون بچه‌های کوه آلپ را به خاطر بیاورید، خوب است بدانید این کارتون بر اساس رمان هایدی (Heidi) که نویسنده‌ای سوئیسی آن را نوشته، ساخته شده است و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید هایدی نه فقط در ایران بلکه در کل جهان شخصیتی شناخته شده است و مجموعه کتاب‌های هایدی یکی از سوغاتی‌هایی است که از سوئیس خریداری می‌شود.

سوغات سوئیس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار