gardeshban.ir

کلیسای مارسرگیز در کوه سیر داغی ارومیه که متشکل از نقوش دلفریب و روح نواز معنویت شرقی و بر جای مانده از دوره‌های متعدد تاریخی است که گردشگران زیادی را به خود بر می‌انگیزاند.
کد خبر: ۵۱۵۹۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
کلیسای مارسرگیز؛ جاذبه تاریخی و مهم آذربایجان غربی+ عکس


آذربایجان غربی پر است از بناهای مذهبی مسیحیان و کلیساهای شگفت انگیزی مانند کلیسای ننه مریم، کلیسای سیر، پطروس پولیس، سورپ گئورگ، هوانس مقدس و غیره. کلیسای سیر که به مارسرگیز نیز شهرت دارد بنایی است سنگی با داستان‌های زیبای آمیخته با اساطیر ایرانی. 

می‌گویند شیرین، همسر خسرو پرویز در زمان غلبه ایرانیان به رومیان دستور ساخت این کلیسا را داده است. همچنین در تاریخ آورده‌اند مارسرگیز (حضرت سرگیس) و ماربرگوس (حضرت برگوس) که به ترتیب فرمانده کل ارتش روم و معاونش بوده‌اند پس از گرویدن به دین مسیحیت و تبلیغ برای آن، توسط پادشاه احضار و به ایران تبعید می‌شوند.

منطقه می‌گوید در صورتی که این دو شخص به مکان کنونی کلیسای سیر بیایند آن‌ها را اعدام کند. مارسرگیز و ماربرگوس که اصرار به ماندن در این مکان را داشتند به طرز فجیعی کشته می‌شوند. سه قرن بعد که حکومت روم، به حکومتی مسیحی تبدیل می‌شود، دستور ساخت کلیسای مارسرگیز را در جوار آرامگاه این شهیدان راه مسیحیت می‌دهد. 

کلیسای مارسرگیز؛ جاذبه تاریخی و مهم آذربایجان غربی+ عکس

این مکان اکنون یکی از زیارتگاه‌های مهم مسیحیان در سرتاسر جهان به شمار می‌رود و روزهای یکشنبه مراسم عبادی باشکوهی حتی در سردترین و گرم‌ترین روزهای سال در آن برگزار می‌شود.

برای ورود به این کلیسا باید سر تعظیم فرود بیاورید چرا که دری با ارتفاع کوتاه برای آن ساخته‌اند. با این نوع ورود به کلیسا، همان طور که در اکثر کلیساهای تاریخی مرسوم است، کبر و غرور را در برابر خدای بزرگ فراموش می‌کنید. 

کلیسای مارسرگیز؛ جاذبه تاریخی و مهم آذربایجان غربی+ عکس

سالن‌های ساده نیایش با گچ اندود و سپس رنگ‌آمیزی شده‌اند. پوشش سالن‌ها که یادآور معماری دوره باستان است به صورت طاق و گهواره‌ای است. یک اتاق و دخمه پشت ساختمان کلیسا قرار گرفته که از آن به عنوان چله خانه یاد می‌شود. 

خوشبختانه این اثر تاریخی پس از 18 قرن هنوز به همان شکل اولیه باقی مانده و از نظر ظاهری تغییری در آن به وجود نیاورده‌اند. از آنجا که این کلیسا در دامنه‌های کوه سیرداغی یا سارداغی واقع شده به کلیسای سیر مشهور شده است.

کلیسای مارسرگیز در ۱۲ کیلومتری ارومیه، در دامنه‌ی کوه سیر قرار دارد. این کلیسای از نظر مذهبی، بسیار ارزشمند است و عموم مسیحیان، اعم از آشوری و ارامنه، آن را به عنوان زیارتگاه می‌شناسند. 

همچنین کلیسای مارسرگیز یکی از آثار سنگی استان آذربایجان غربی است که تمام دیوارها و سقف آن را با سنگ‌های نامنظم، به شکل ماهرانه‌ای و کاملا مستحکم ساخته‌اند.

کلیسای مارسرگیز؛ جاذبه تاریخی و مهم آذربایجان غربی+ عکس

با توجه به سبک معماری این بنا و کتب مورخان آشوری، قدمت کلیسای مارسرگیز به قبل از اسلام می‌رسد. گفته می‌شود زمانی که خسروپرویز بر رومیان پیروز شد، همسرش شیرین که مسیحی بود، دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد. این اثر امروزه از دیدنی های ارومیه محسوب می‌شود و در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۵۴، با شماره ثبت ۱۱۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


کلیسای مارسرگیز؛ جاذبه تاریخی و مهم آذربایجان غربی+ عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار