gardeshban.ir

موزه محلی چابهار (Chabahar Museum) که با نام موزه چابهار نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۲۸۲۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱-1401 January 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
چابهار بندری که به دلیل آب و هوای بهاری‌اش به این نام خوانده می‌شود یکی از شگفت انگیزترین بنادر ایران است. این شهر که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را نیز دارد. 

اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

موزه محلی چابهار (Chabahar Museum) که با نام موزه چابهار نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و اکنون در خیابان دریا و در ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به‌جا مانده است واقع می باشد. این موزه در سال 1389 تاسیس شده است و یکی از جاذبه های دیدنی برای آشنایی با فرهنگ مردم این منطقه است.

برخی از بخش‌های موزه شامل دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران معاصر، بخش مردم‌شناسی و کتابخانه می‌شود. علاوه بر آثار مختلف تاریخی، در این موزه می‌توان تابلوهایی از گیاهان دریایی خلیج فارس و دریای عمان، پرندگان آبزی و کنار‌آبزی خلیج فارس و دریای عمان و تابلوهایی از دیگر جانوران آبزی منطقه را مشاهده کرد.

بنای موزه بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود 650 متر مربع بنا شده است که دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق ها، راهرو و… میباشد. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن به وسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

بخش های مختلف موزه 

طبقه همکف

این قسمت شامل اتاق های مربوط به آثار کشف شده در چابهار و استان است که به سه قسمت تاریخی دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و معاصر تقسیم شده و در هر قسمت آثار مربوطه در ویترین هایی در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته اند.

دوران پیش از تاریخ

این قسمت شامل سفال های منقوش، پیاله، خمره، کوزه دسته دار، لیوان آجری، دیگ مفرغی و کاسه مرمری میباشد.

دوران تاریخی

شامل سفال های منقوش، پیاله آجری، لیوان آجری، قیف، سکه های مربوط به دوران ساسانی و پوشش بام سفالی مربوط به ۱۸۶۵ میلادی میباشد.

دوران معاصر

شامل تاج سردرب ساختمان قدیم فرمانداری، گوشواره، سنجاق سر، تعویذ، چوری، قیف منقوش، مجسمه حیوان، لیوان دسته دار منقوش (سفال کلپورگان) و… میباشد.

طبقه اول

این قسمت شامل بخش مردم شناسی و کتابخانه میباشد.

در بخش مردم شناسی ماکت هایی از زن و مرد بلوچ (مراسم عروسی بلوچی)، کشاورز بلوچ، صیاد بلوچ، سوزن دوز بلوچ و آهنگر بلوچ قرار داده شده است. همچنین در این قسمت زن بلوچ در حال پختن نان صحنه سازی شده است.

علاوه بر موارد فوق سکه، سامان، رومیزی، سبدهای جمع آوری خرما که نشان دهنده گوشه ای از فرهنگ مردم این خطه از ایران هستند به نمایش گذاشته شده اند.

چطور به موزه محلی چابهار برویم؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، این موزه در خیابان دریا در شهر چابهار واقع و در ساختمان فرمانداری سابق این شهر واقع شده است. در سفر به چابهار علاوه بر بازدید از موزه چابهار، دیدن جاذبه های مختلف تاریخی، طبیعی و سواحل بی نظیر این شهر نیز از جذابیت های سفرتان خواهد بود.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، خیابان دریا، ساختمان سابق فرمانداری

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 12:00 و از ساعت 16:00 الی 20:00 – نیمه دوم سال از ساعت 15:00 الی 20:00 (جمعه ها تعطیل می باشد).

شماره تماس: 3335051-0545









مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار