gardeshban.ir

سد شهید رجایی که از آن با عنوان سد سلیمان تنگه نیز یاد می‌شود در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری واقع در بخش دودانگه و در نزدیکی روستای افراچال است.
کد خبر: ۵۲۸۲۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱-1401 January 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
سد شهید رجایی که از آن با عنوان سد سلیمان تنگه نیز یاد می‌شود در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری واقع در بخش دودانگه و در نزدیکی روستای افراچال می‌باشد و یکی از دیدنی های استان مازندران است.

در سال ۱۳۷۹ و با راه‌اندازی امکانات برای مسافران و بازدیدکنندگان، این سد به یکی از جاذبه‌های گردشگری در مازندران تبدیل شد. از جمله امکانات گردشگری سد سلیمان تنگه می‌توان به ویلاهای شخصی و اردویی، سالن‌های اجتماعات سرپوشیده و روباز، رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری متنوع، زمین ورزش و پارک بازی، پیست تپه‌پیمایی و جنگل‌نوردی و همچنین آلاچیق‌های متعدد اشاره کرد.

قایقرانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، پدال‌رو در اسکله شیرین‌رود، بازدید از تاج سد (با تهیه بلیط) و نیز ماهیگیری از فعالیت‌های محبوب در این منطقه هستند. بلیط ورودی سد را که بگیرید می‌توانید از بالای تاجش، چشم‌اندازی زیبا از کوه‌های اطراف را ببینید و صدای گوش‌نواز آب را بشنوید. شب‌ها می‌توانید در اطراف رود تجن (که دودانگه شاخه‌ای از آن محسوب می‌شود) اقامت کنید و در دهکده آرامش سد شهید رجایی، کلی خاطره شیرین داشته باشید.

وجود ویلاهای دو خوابه، چهار خوابه، اردویی، سالن‌های اجتماعات سر پوشیده و روباز، رستوران‌ها و سالن‌های غذا خوری به سبک‌های مختلف، زمین ورزش و پارک بازی، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی، آلاچیق از دیگر امکانات و پتانسیل‌هایی است که این مجتمع تفریحی، سیاحتی برای استفاده گردشگران تدارک دیده‌است.

نیروگاه متوسطی که در محل سد شهید رجایی احداث شده‌است و آب مورد نیاز آن از این سد تأمین می‌شود نیز با نام شهید رجایی خوانده می‌شود. این نیروگاه مخزنی-روزمینی که در تیرماه سال ۱۳۸۸ وارد مدار شده با ظرفیت ۱۳/۵ مگاوات می‌تواند سالیانه ۳۱ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولید کند.

ساخت این سد با 138 متر ارتفاع در سال 1370 آغاز شد و در سال 1375 نیز ساخت آن به اتمام رسید. درست است که اهداف بسیار مهم و متعددی برای ساخت این سد وجودداشته است اما امروزه به یکی از نقاط گردشگری بسیار جذاب و محبوب و با امکانات عالی تبدیل شده است.

آدرس سد شهید رجایی ساری (سد سلیمان تنگه): مازندران، ساری، بزرگراه 70 آسیا، جاده فریم









مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار