gardeshban.ir

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه پس از خوردن غذا جریان خون به سمت دستگاه گوارش حرکت می‌کند، گفت: به همین علت نیز افراد پس از خوردن غذا احساس خواب‌آلودگی پیدا می‌کنند اما باید توجه داشت درحال خوابیده دستگاه گوارش از نظر آناتومیکی در حالتی قرار نمی‌گیرد که توانایی عملکرد صحیح داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود افراد از بلافاصله خوابیدن پس از غذا خودداری کنند.
کد خبر: ۵۸۱۴۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 13
گردشبان (gardeshban.ir) :



یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پس از خوردن غذا جریان خون به سمت دستگاه گوارش حرکت می‌کند، گفت: به همین علت نیز افراد پس از خوردن غذا احساس خواب‌آلودگی پیدا می‌کنند اما باید توجه داشت درحال خوابیده دستگاه گوارش از نظر آناتومیکی در حالتی قرار نمی‌گیرد که توانایی عملکرد صحیح داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود افراد از بلافاصله خوابیدن پس از غذا خودداری کنند.

تینا جعفری در خصوص اشتباهات خطرناکی که افراد پس از خوردن غذا انجام می‌دهند، اظهار کرد: خوردن چایی بلافاصله پس از غذا به ویژه غذاهایی که پایه گیاهی دارند مانند قورمه سبزی، خورشت کرفس، پلوعدس و... موجب می‌شود آهن موجود در غذا جذب بدن فرد نشود این مشکل درخصوص غذاهای گوشتی نیز رخ می‌دهد اما شدت آن کمتر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مصرف بیش از حد ماست همراه با غذا نیز یکی دیگر از عادات غذایی غلط است که می‌تواند برای فرد عوارضی به همراه داشته باشد، درواقع خوردن بیش از سه تا چهار قاشق غذاخوری ماست همراه با غذا از جذب آهن موجود در غذا در بدن فرد جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از خوردن غذا جریان خون به سمت دستگاه گوارش حرکت می‌کند، ادامه داد: به همین علت نیز افراد پس از خوردن غذا احساس خواب‌آلودگی پیدا می‌کنند اما باید توجه داشت درحال خوابیده دستگاه گوارش از نظر آناتومیکی در حالتی قرار نمی‌گیرد که توانایی عملکرد صحیح داشته باشد. همچنین در این حالت معده تحت فشار قرار می‌گیرد و پر بودن معده نیز موجب فشار به قلب و ریه می‌شود بنابراین با وجود اینکه فرد پس از خوردن غذا احساس خواب‌آلودگی پیدا می‌کند اما توصیه می‌شود از خوابیدن بلافاصله پس از غذا خودداری کند.

جعفری با تاکید بر اینکه ورزش کردن نیز یکی دیگر از اقداماتی است که انجام آن بلافاصله پس از خوردن غذا توصیه نمی‌شود، عنوان کرد: همچنین اگر حمام رفتن پس از غذا در یک زمان کوتاه انجام شود مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند اما با توجه به پر بودن معده استفاده از آب گرم زیاد می‌تواند برای فرد بدن درد را به همراه داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود حمام‌های طولانی پس از خوردن غذا انجام نشوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: سیگار کشیدن پس از غذا نیز از دیگر عادات خطرناک برخی افراد است، در حالت کلی ریه افرادی که سیگار استعمال می‌کنند تهویه خوبی ندارند زمانی که معده پر است عمل تهویه نیز به شکل نامطلوب‌تری انجام می‌شود، کشیدن سیگار بعد از غذا در چنین شرایطی اثر منفی مضاعفی بر عمل تهویه ریه‌ها خواهد داشت و این موضوع می‌تواند آسیب‌هایی به فرد وارد کند همچنین نیکوتین موجود در سیگار بر جریان خون فرد اثر گذاشته و فرد احساس تپش قلب و تهوع پیدا می‌کند بنابراین توصیه می‌شود افراد از استعمال سیگار پس از غذا نیز بپرهیزند.

وی تصریح کرد: افرادی که قصد کاهش وزن دارند می‌توانند نیم ساعت قبل از غذا میوه‌هایی که فیبر بالایی دارند مصرف کنند اما خوردن میوه بعد از غذا به ویژه میوه‌های فصل بهار و تابستان که شیرینی بالایی دارند اثرات مخربی بر معده دارد همچنین این کار جذب بسیاری از موادغذایی موجود در غذا را نیز کاهش می‌دهد بنابراین خوردن میوه نیم ساعت پیش از غذا مانعی ندارد و حتی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود اما مصرف میوه به ویژه میوه‌های آبکی و پرحجم همراه با غذا و بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار