gardeshban.ir

شيريني دانمارکي يک شيريني‌ چند لايه است که در ايران به شيرني گل محمدي هم معروف است.
کد خبر: ۵۹۲۰۴
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 07
گردشبان (gardeshban.ir) :



شيريني دانمارکي يک شيريني‌ چند لايه است که در ايران به شيرني گل محمدي هم معروف است. از اين شيريني مي‌توانيد هم براي مهماني‌ها و هم به عنوان صبحانه و عصرانه استفاده کنيد.

 شيريني دانمارکي يک شيريني‌ چند لايه است که در ايران به شيرني گل محمدي هم معروف است. 

اصالت اين شيريني دانمارکي است و گفته مي‌شود کانسپت آن توسط نانوايان و شيريني‌پزان اتريشي وارد دانمارک شده است. شيريني دانمارکي جزو شيريني‌هاي خشک دسته‌بندي مي‌شود. اما در ميان بافت آن کرم وجود دارد که آن را شبيه پيراشکي مي‌کند و از اين منظر با شيريني‌هاي خشک ديگر متفاوت است. از اين شيريني مي‌توانيد هم براي مهماني‌ها و هم به عنوان صبحانه و عصرانه استفاده کنيد.

مواد لازم براي خمير شيريني دانمارکي

آب يا شير ولرم    نصف پيمانه
 خميرمايه     ۱ قاشق غذاخوري
 شکر     ۱ و ربع قاشق غذاخوري
 تخم مرغ     ۱ عدد
سفيده تخم مرغ    ۱ عدد
وانيل     نصف قاشق چاي‌خوري
روغن     نصف پيمانه
نمک     ۱ پنس
 زعفران دم‌کرده    ۲ قاشق غذاخوري
آرد قنادي    سه و نيم پيمانه

مواد لازم براي کرم شيريني دانمارکي

آرد قنادي    نصف پيمانه
شکر     نصف پيمانه
شير يا آب    نصف پيمانه
 گلاب     ۱ قاشق غذاخوري
وانيل     نصف قاشق چاي‌خوري

مواد لازم براي رومال شيريني دانمارکي

زرده تخم مرغ    ۱ عدد
زعفران دم‌کرده    ۲ قاشق چاي‌خوري

مواد لازم براي شهد شيريني دانمارکي

شکر     نصف پيمانه
آب     نصف پيمانه
گلاب     ۱ قاشق غذاخوري

زعفران دم‌کرده    ۲ قاشق غذاخوري

مراحل طرز تهيه شيريني دانمارکي

۱- براي درست کردن شهد شيريني ابتدا روي شعله گاز شکر را با آب جوش خوب با هم حل مي‌کنيم. سپس گلاب و زعفران را اضافه مي‌کنيم. بعد از به جوش آمدن شهد آماده است. 

۲- براي تهيه خمير شيريني در يک ظرف در دار مناسب آب يا شير و خميرمايه و ۱ قاشق از شکر را به خوبي با هم مخلوط مي‌کنيم تا يک‌دست شود. در ظرف را به مدت ۱۰ دقيقه مي‌بنديم و اجازه مي‌دهيم تا عمل بيايد و حجيم شود. بعد از ۱۰ دقيقه در ظرف را برداشته و ۱ عدد تخم مرغ کامل و ۱ عدد سفيده ، ۱/۴ پيمانه شکر، وانيل، روغن، نمک و زعفران (براي خوش‌رنگ شدن شيريني) را به مواد اضافه کرده و خوب هم مي‌زنيم. 

۳- آرد قنادي الک‌شده را کم کم به مواد خمير اضافه مي‌کنيم و به طور مداوم با همزن مخلوط مي‌کنيم. اينکار را تا زماني که خمير چسبناکي به دست بيايد ادامه مي‌دهيم.

۴- به دستمان کمي آرد پاشيده و خمير را ورز مي‌دهيم. براي ورز دادن راحت‌تر خمير به آن کمي آرد مي‌زنيم و اين کار را تا زماني انجام مي‌دهيم که خمير به دست نچسبد و وقتي به خمير دست مي‌زنيم سريع به حالت اولش برگردد.

خمير را در ظرف چرب‌شده قرار مي‌دهيم و روي آن را با سلفون و بعد با يک ‌پارچه مي‌پوشانيم و اجازه مي‌دهيم حجم خمير ۲ برابر شود.

۵- براي تهيه کردن کرم شيريني آرد قنادي را تفت مي‌دهيم تا بوي خامي آن از بين برود. سپس شکر و شير سرد و گلاب را به آن اضافه مي‌کنيم.

۶- براي جلوگيري از گلوله شدن مدام مواد را هم مي‌زنيم. اين کار را تا زماني که مواد غليظ شود ادامه مي‌دهيم. بعد از آماده شدن کرم شيريني، وانيل را به آن اضافه کرده و اجازه مي‌دهيم کرم سرد شود. بعد از عمل آمدن خمير، با ورز دادن پف اضافه آن را مي‌گيريم تا بتوانيم راحت آن را پهن کنيم.

۷- خمير را به ۲ قسمت مساوي تقسيم مي‌کنيم. روي يک سطح صاف و تميز آرد مي‌پاشيم و خمير را روي آن پهن کرده و با وردنه صاف مي‌کنيم. ‌خمير را به صورت يک مستطيل بزرگ مي‌بريم.

۸- حالا کرم را با يک قيف روي لبه خمير مي‌ريزيم. بعد شروع به رول کردن خمير مي‌کنيم .لبه هاي شيريني را به خوبي با انگشت مي‌بنديم. سپس در اندازه دلخواه شيريني را برش مي‌دهيم.

۹- قطعه‌هاي شيريني را با فاصله در سيني فر روي کاغذ روغني مي‌چينيم و روي آن‌ها يک پلاستيک چرب‌شده و روي آن يک پارچه مي‌کشيم و اجازه مي‌دهيم ۲۰ دقيقه استراحت کنند. سپس روي شيريني‌ها را رومال مي‌زنيم و کنجد و خلال بادام مي‌پاشيم.

۱۰- شيريني‌ها را در فر که از قبل در دماي ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد گرم شده قرار مي‌دهيم تا به مدت ۲۵ تا ۳۰‌ دقيقه بپزند. بعد از پخته شدن مي‌توانيم شيريني‌ها را با شهدي که آماده کرديم رومال کنيم. اين قسمت سليقه‌اي است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار