gardeshban.ir

وجود ۳۰۰ کیلومتر پهنه آبی و نوار ساحلی در گیلان نه تنها به عنوان یک ظرفیت تجاری دریایی با همسایگان مرزی حاشیه خزر و اوراسیا محسوب می شود بلکه یک فرصت استثنایی در بخش گردشگری دریاپایه است.
کد خبر: ۵۹۳۰۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
حلقه‌های مفقوده گردشگری ساحلی


وجود نوار ساحلی با ارزش در گیلان فرصت کم نظیری در حوزه اقتصاد گردشگری دریا پایه فراهم کرده است. داشتن ظرفیتی چون دریا، کوه، جنگل و جلگه به صورت یکجا در گیلان سبب شده تا این استان پیش نیاز توسعه اقتصاد گردشگری را داشته باشد.

آنطور که متولیان میراث‌فرهنگی آمار داده‌اند فقط در نوروز سال جاری حدود ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر به گیلان سفر و حدود ۲۴ میلیون نفر شب نیز در استان اقامت کرده‌اند که این آمار اگر بر مبنای صحت و صداقت استوار باشد گواه ظرفیت ارزشمند گردشگری است که به اقتصاد منجر می‌شود.

علاوه بر حضور میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی به گیلان و نوار ساحلی این استان، قرارگیری این استان در کنار همسایگان خزری و اوراسیایی فرصت مناسب را برای جذب گردشگران خارجی فراهم کرده است که البته در این بخش بویژه در حوزه گردشگری دریایی غافل شده‌ایم.

وجود قابلیت‌های گردشگری، تاریخی، صنعتی و کشاورزی در گیلان فرصت ارزشمندی در شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی است تا جایی که دیگر نباید حتی یک نفر بیکار در این استان وجود داشته باشد اما نه تنها این قابلیت‌ها درست و بهینه بکارگیری نشده بلکه طبق داده‌های آماری، گیلان در زیر پوشش سبز، فقیر و محروم قائم شده است.

وجود ۷ کشتی مکشوفه در سواحل گیلان

«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار کرد: گیلان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی شماری در حوزه گردشگری دریا محور دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت مؤثر تأسیسات گردشگری در کنار سواحل گیلان افزود: گیلان دارای ۲ رستوران دریایی در حال ساخت در شهرستان‌های آستارا و رودسر است که در صدد افزایش تعداد رستوران‌های دریایی در استان هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از وجود ۷ کشتی مکشوفه در سواحل استان خبر داد و بیان کرد: لاشه کشتی‌های کشف شده در سواحل گیلان به عنوان جاذبه تاریخی و گردشگری شناخته می‌شوند.

جهانی با اشاره به راه اندازی محور تاریخی و گردشگری در سواحل گیلان اضافه کرد: اقدامات خوبی در راستای فعال سازی این محور صورت گرفته اما برخی عدم هماهنگی‌ها و همراهی‌ها سبب شد تا این مسئله مسکوت بماند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت پارک‌های ساحلی در گیلان افزود: گیلان قابلیت‌های خوبی در برخورداری از پارک‌های ساحلی دارد و می‌طلبد این پارک‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تأسیسات صیادی و شیلاتی قدیمی، کاربرد گردشگری دارند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه تأسیسات صیادی و شیلاتی قدیمی، کاربرد گردشگری دارند، گفت: ایجاد موزه شیلات در نوار ساحلی گیلان موجب جذب گردشگر و رونق اقتصاد گردشگری می‌شود.

جهانی از فعالیت ۳ کشتی گردشگری در سواحل گیلان خبر داد و بیان کرد: این کشتی‌ها در حال حاضر در سواحل درون مرزی اقدام به فعالیت گردشگری می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۱۰ شهر ساحلی در گیلان افزود: حرکت کشتی‌های گردشگری در محدوده درون استانی بین شهرهای ساحلی گیلان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان از اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در حوزه سواحل استان خبر داد و بیان کرد: این اعتبار از منابع سفر هیئت دولت به گیلان اختصاص یافت.

جهانی از مرمت و بازسازی پل چوبی بندر کیاشهر با اعتبار بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان خبر داد و اضافه کرد: این پل چوبی که جاذبه گردشگری بالایی هم دارد که تالاب را به دریا متصل می‌کند.

وی از اختصاص ۳ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی بندر چمخاله خبر داد و افزود: بندر چمخاله یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در حوزه گردشگری گیلان است.

اختصاص ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در حوزه اقتصاد گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از اختصاص ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در حوزه اقتصاد گردشگری این استان در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: این اعتبار که قرار است از منابع سفر ریاست جمهوری تأمین شود در راستای تجهیز و تقویت زیرساخت‌های گردشگری سواحل هزینه می‌شود.

جهانی با بیان اینکه گیلان به سرزمین رویدادهای فرهنگی معروف است، گفت: تنوع اقلیمی و قومی و برگزاری انواع جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در گیلان سبب شده تا جزو استان‌های برتر در این بخش باشد.

وی با اشاره رونق برپایی جشنواره‌های فرهنگی در سواحل افزود: برپایی جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در سواحل ضمن ایجاد شور و نشاط اجتماعی، سبب رونق گردشگری می‌شود.

لزوم قانونمند سازی اماکن اقامتی و خدماتی در حوزه گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با تاکید بر لزوم قانونمند سازی اماکن اقامتی و خدماتی در حوزه گردشگری بیان کرد: ساماندهی و قانونمندسازی اماکن تفرجگاهی، اقامتی و گردشگری در سواحل گیلان در دستور کار قرار دارد.

جهانی با اشاره به ساماندهی نمازخانه‌ها و سرویس بهداشتی کنار ساحل اضافه کرد: ایجاد و ساماندهی سرویس بهداشتی و نمازخانه‌های کنار سواحل گیلان در اولویت میراث فرهنگی قرار دارد.

وی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ساحلی در لاهیجان خبر داد و افزود: راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در لاهیجان، تأثیر بسزایی در اقتصاد سواحل و دریا خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه منطقه ساحلی منطقه آزاد کاسپین (انزلی) که در بخش گردشگری و تجاری در اقتصاد استان تأثیر بسزایی داشته است، گفت: رونق و شکوفایی اقتصاد گردشگری در گیلان سرلوحه کار میراث فرهنگی قرار دارد.

جهانی با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی سفر و ۱۳۰ درصدی ماندگاری مسافران در گیلان بیان کرد: برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی با ایجاد غرفه‌های صنایع دستی تأثیر بسزایی در اقتصاد جامعه محلی روستایی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی بین عموم بویژه مسافران و گردشگران دارد.

وی از فراهم سازی مقدمات صدور مجوز برای ۳ شناور بالای ۱۲ نفر در شهر انزلی خبر داد و افزود: صدور مجوز برای اسکله‌های قایقرانی و تفریحی، پلاک بندی قایق‌های موتوری جهت گردش و سفر مسافران در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به شاخصه‌های توسعه گردشگری دریایی در استان بیان کرد: جز مقوله ساحل در داخل دریا روی موارد نامحدودی از جمله گردشگری سلامت و تن آرامی، توریسم ورزشی و غواصی، رستوران دریایی، جانوران منحصر به فرد مثل فک کاسپین، دیدن گونه‌های ماهیان نایاب مانند ماهی‌های خاویاری یا ماهی در قفس در پیوند با مناطق روستایی و شهری پس کرانه‌ای قرار گیرد که هرکدام جاذبه‌های خاص خود را دارند که باید به آنها پرداخت.

گیلان مملو از قابلیت‌های گردشگری دریا پایه است

«رضا حسن پور» معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ظرفیت شگفت انگیز بندر چمخاله افزود: ساحل شنی و زیبای چمخاله در شمال کشور کم نظیر بوده و روستاهای گیلان دارای ظرفیت ساحلی گسترده‌ای است.

حسن پور با تاکید بر زیرساخت‌های گردشگری دریایی در گیلان بیان کرد: وجود نوار ساحلی گیلان فرصت ارزشمندی برای اقتصادی سازی گردشگری در این حوزه فراهم کرده است.

وی با اشاره به وجود جنگل‌های هیرکانی در نزدیکی سواحل گیلان، این ظرفیت را یک فرصت کم نظیر در حوزه گردشگری دریایی برشمرد و افزود: روستای قاسم آباد که در مسیر قرارگیری به عنوان دهکده جهانی گردشگری است یکی از ظرفیت‌های بالقوه در حوزه اقتصاد گردشگری است که باید به فعلیت برسد.

لزوم قانونمند کردن شناورهای گردشگری

معاون اداره کل میراث فرهنگی گیلان با تاکید بر لزوم قانونمند کردن شناورهای گردشگری این استان بیان کرد: ساماندهی و شناسنامه دار کردن شناورهای گردشگری سواحل گیلان به رونق بخشی اقتصاد این حوزه کمک می‌کند.

حسن پور با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه گردشگری دریایی در گیلان، اضافه کرد: اقتصاد گردشگری دریایی در گیلان هنوز به طور کامل شکوفا نشده است.

وی با اشاره به قرارگیری گیلان در هم مرزی با کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا، افزود: در طول سال گیلان مقصد تعداد بیشماری از گردشگران خارجی است که منشأ رونق اقتصادی برای این استان زَرپرور است.

فعالیت ۷۰۰ واحد تأسیسات گردشگری ساحلی در گیلان

این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر لزوم ورود و حمایت بخش خصوصی در سرمایه گذاری گردشگری دریایی اضافه کرد: نوار ساحلی گیلان گنجینه‌ای ناب برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریا پایه است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی گیلان از فعالیت ۷۰۰ واحد تأسیسات گردشگری ساحلی در استان خبر داد و بیان کرد: این تعداد واحدها در نوار ساحلی گیلان به گردشگران خدمات می‌دهند اما برای شکوفایی اقتصاد گردشگری نیازمند زیرساخت‌های بیشتر هستیم.

وی از احداث ۱۰۰ واحد گردشگری دیگر در گیلان خبر داد و افزود: این تعداد واحدها از جمله هتل، هتل آپارتمان، رستوران و دیگر امکانات در نوار ساحلی گیلان در حال ساخت است.

این کارشناس حوزه گردشگری با بیان اینکه گیلان مقصد ثابت سفر است، گفت: ورود ۱۹ میلیون مسافر و اقامت حدود ۲۴ میلیون نفر شب در گیلان نشان دهنده ظرفیت خوب گردشگری این استان است.

حسن پور از ارائه ۷۰ طرح موافقت اصولی برای اجرای پروژه‌های گردشگری خبر داد و اضافه کرد: گیلان استان معین و مطمئن برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.

وی با تاکید بر لزوم همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه اقتصاد گردشگری دریا پایه افزود: بسیاری اقدامات در بخش گردشگری دریایی، فرا دستگاهی است.

به نظر می‌رسد وجود ۳۰۰ کیلومتری پهنه آبی و نوار ساحلی در گیلان نه تنها به عنوان یک ظرفیت تجاری و داد و ستد دریایی با همسایگان مرزی حاشیه خزر و اوراسیا بوده بلکه یک فرصت استثنایی در بخش گردشگری دریا پایه بوده که به نحوی مورد غفلت واقع شده و یا کمتر مورد بهره برداری اقتصادی قرار گرفته و فراهم سازی زیرساخت‌های گردشگری در حوزه دریا و ساحل می‌تواند گامی مؤثر در شکوفایی اقتصادی گردشگری دریایی باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار