gardeshban.ir

باستان‌شناسان با کاوش در محوطه باستانی «ایزگام دشت» در شهرستان رامسر استان مازندران، ۱۷ گور متعلق به عصر مفرغ میانی و «دوره آهن I» را کشف کردند.
کد خبر: ۵۹۴۷۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف ۱۷ گور تاریخی در رامسر


محمدرضا خلعتبری ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی ایزگام دشت ـ در این‌باره گفت: کاوش این محوطه باستانی بی‌بدیل در غرب مازندران در سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود که کشف آثاری از عصر مفرغ میانی، دوره آهن، دوره تاریخی و اسلامی را به دنبال داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی افزود: نتایج فصل نخست کاوش این محوطه باستانی در قالب کتابی با عنوان «رامسر در بستر تاریخ» منتشر و با اقبال فراوانی از سوی جوامع فرهنگی شهرستان رامسر روبه‌رو شد.

او ادامه داد: دومین فصل کاوش این محوطه باستانی با توجه به اهمیت موضوع پس از یک وقفه شش‌ساله به دلایل مختلف، از جمله بروز و رواج ویروس کرونا در سال جاری پی گرفته شد.

خلعتبری گفت: تا کنون هیأت اعزامی توانسته با شناسایی بخش‌های مختلف این گورستان باستانی از نظر دوره‌ای، ۱۷ گور از نوع قبور کلان سنگی، چهارچینه سنگی، دلمن و ... متعلق به عصر مفرغ میانی (۱۶۰۰-۲۰۰۰ پیش از میلاد) و «دوره آهن I» مربوط به سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۰۰۰ پیش از میلاد را شناسایی کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی با اشاره به اینکه کاوش یکایک این قبور شناسایی‌شده در حال انجام است، افزود: هیأت اعزامی را در سال جاری متخصصان باستان‌شناس، انسان‌شناس زیستی، مهندس معمار، نقشه‌بردار، طراح و ... همراهی می‌کنند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی ایزگام دشت بیان کرد: امیدواریم با پایان گرفتن کار پژوهش میدانی این محوطه گورستانی و انجام مطالعات آزمایشگاهی در زمینه سالیابی مطلق، ژنتیک، تغذیه و ... نتایج کاوش این فصل را چون گذشته در قالب کتابی با عنوان «رامسر در بستر تاریخ ۲» منتشر کنیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار