gardeshban.ir

خستگی زیاد می‌‌تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد و بیانگر یک بیماری زمینه‌‌ای باشد؛ اما با یک رژیم غذایی خوب حاوی خوراکی‌‌های متنوع می‌‌توان بر آن غلبه کرد.
کد خبر: ۵۹۴۷۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 30
گردشبان (gardeshban.ir) :



خستگی زیاد می‌‌تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد و بیانگر یک بیماری زمینه‌‌ای باشد؛ اما با یک رژیم غذایی خوب حاوی خوراکی‌‌های متنوع می‌‌توان بر آن غلبه کرد.

خستگی باعث کاهش عملکرد شما در طول روز می‌‌شود. هر کسی ممکن است از خستگی رنج ببرد اما احساس خستگی بدون هیچ دلیل ظاهری و علت مشخصی می‌‌تواند زندگی شخصی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و حتی می‌‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌‌ای باشد. رژیم غذایی برای کاهش خستگی می‌‌تواند در فرد حس نشاط و انرژی ایجاد کند و عملکرد شغلی فرد را بهبود ببخشد.
 
 زمینه‌‌های بروز خستگی

مصرف زیاد کافئین، فعالیت بدنی بیش از حد، نداشتن تحرک عمومی، بی‌‌خوابی، کمبود وزن، همچنین برخی بیماری‌‌های روانی مثل اضطراب، افسردگی و... می‌‌توانند زمینه‌‌های خستگی مفرط فرد باشند. در مواردی هم بروز برخی بیماری‌‌ها در فرد ممکن است باعث ایجاد خستگی شود مثل نارسایی کبد، سندروم خستگی، کم خونی، سرطان، بیماری‌‌های کلیوی، بیماری های قلبی، اختلالات تیرویید، چاقی، آپنه خواب، دیابت و...

 رژیم غذایی برای مبارزه با خستگی
 
به گزارش «پزشکت» یک رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین، چربی‌‌ها و کربوهیدرات‌‌های پیچیده و همچنین ویتامین‌‌ها و مواد معدنی، بدن را برای عملکرد صحیح و مقابله با علایم خستگی آماده می‌‌کند. برای رعایت چنین رژیم غذایی بهتر است این خوراکی‌‌ها را بخورید.

موز:  موز حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که بدن برای تبدیل قند به انرژی به آن نیاز دارد. همچنین موز سرشار از بسیاری از مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌‌های گروهB، ویتامینC، اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و کربوهیدرات هاست که به رفع خستگی، کم آبی و سایر علایم خستگی کمک می کند.

چای سبز:  نوشیدن یک فنجان چای سبز تازه ممکن است با خستگی، به خصوص خستگی ناشی از ورزش نیز مقابله کند.

تخم کدو تنبل: این تخم‌‌ها حاوی پروتئین مرغوب، اسیدهای چرب امگا 3 سالم و انواع ویتامین B و همچنین مواد معدنی شامل منگنز، منیزیم، فسفر، آهن و مس هستند که در تأمین انرژی و مبارزه با علایم خستگی مفیدند.

بلغور جو دوسر: بخشی از غذای مناسب برای مبارزه با خستگی، جو دوسر است. این ماده حاوی کربوهیدرات‌‌های باکیفیت است که به عنوان گلیکوژن در بدن ذخیره می‌‌شود و در طول روز انرژی مورد نیاز مغز و ماهیچه‌‌های شما را تأمین می‌‌کند. فیبر موجود در جو دوسر باعث آزاد شدن انرژی در جریان خون می‌‌شود. به علاوه، مواد مغذی مهم بسیاری مانند پروتئین، منیزیم، فسفر و ویتامین B 1 دارد که به تقویت سطح انرژی شما کمک می کند.

ماست پروبیوتیک: مقدار زیاد پروتئین، کربوهیدرات و پروبیوتیک‌‌های سالم در ماست می‌‌تواند کمک بزرگی برای مقابله با علایم خستگی باشد.

 آب هندوانه: اگر در روز گرم یا بعد از تمرین به دلیل کمبود آب بدن احساس خستگی می‌‌کنید، می‌‌توانید انرژی خود را با یک تکه هندوانه برگردانید. هندوانه سرشار از آب و الکترولیت است که باعث جبران کمبود آب بدن می‌‌شود و به شما در فعال نگه داشتن و رفع خستگی کمک می‌‌کند.

گردو: گردو حاوی پروتئین و فیبر است که به تأمین انرژی پایدار کمک می‌‌کند. این آجیل همچنین دارای مقدار مناسبی از مواد معدنی مانند منگنز، منیزیم، فسفر، آهن، مس و ویتامین‌‌هاست.

فلفل قرمز: فلفل قرمز یکی از بهترین منابع ویتامین C است. این آنتی اکسیدان می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در مبارزه با احساس خستگی بسیارموثر است. فلفل قرمز همچنین سرشار از اسید فولیک، فیبر و ویتامین A، B 6 و C است.

 اسفناج: اسفناج یک منبع گیاهی خوب آهن برای انتقال اکسیژن به سلول‌‌های بدن است. همچنین، اسفناج سرشار از منیزیم، پتاسیم و ویتامین های C و B است.

دانه‌‌های فیبر چیا:  دانه‌‌های چیا به عنوان یک پروتئین کامل است که حاوی پتاسیم، فیبر، کلسیم، فسفر، آهن و منگنز است. با توجه به این‌‌که یک قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی ۵ گرم فیبر است، مصرف این دانه‌‌های پر مصرف راهی عالی برای بالا بردن روزانه فیبر شماست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار