gardeshban.ir

گزارش/
سفر خانوادگی با ماشین شخصی می‌تواند یک تجربه شیرین و به‌یاد‌ماندنی باشد. شهرهای مختلف ایران به دلیل تفاوت آب و هوایی و طبیعت بکر و جذابش، بدون شک می‌تواند بهترین انتخاب گردشگران باشد.
کد خبر: ۵۹۵۳۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
نکات مهم برای سفر خانوادگی با ماشین شخصی


سفر خانوادگی با ماشین شخصی می‌تواند یک تجربه شیرین و به‌یاد‌ماندنی باشد. شهرهای مختلف ایران به دلیل تفاوت آب و هوایی و طبیعت بکر و جذابش، بدون شک می‌تواند بهترین انتخاب گردشگران باشد. 

انتخاب نوع وسیله نقلیه به شدت می‌تواند در گردش شما تاثیر گذار باشد. رعایت نکات ایمنی در سفر خانوادگی با ماشین شخصی می‌تواند سفری ایمن برای شما به ارمغان آورد. گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان، ایستادن در کنار هر جای زیبایی که در مسیر می‌بینید و نوشیدن یک فنجان چای داغ از جذابیت‌های سفر با ماشین شخصی است. در ادامه همراه باشید تا با جاذبه‌‌‌های گردشگری کشور عزیزمان ایران بیشتر آشنا شوید.

آماده سازی ماشین شخصی

همیشه قبل از هرگونه مسافرتی با ماشین شخصی باید وضعیت خودرو بررسی شود تا در مسیرتان دچار دردسر نشوید. تعویض روغن، بررسی باتری و چرخش لاستیک، از جمله مواردی هستند که حتماً باید مورد معاینه فنی قرار گیرند. اگر قرار است از مسیرهایی عبور کنید که احتمال برف و باران زیاد در آن وجود دارد، باید زنجیر چرخ، لاستیک های نو یا برس برف تهیه کنید. فراموش نکنید که لاستیک زاپاس را در صندوق خود قرار دهید. همچنین سعی کنید در مورد دیگر مسائل ایمنی خودرو مانند شیشه پاک کن، دزدگیر، باتری و ردیاب خودرو سهل انگاری نکنید تا سفری ایمن و خاطره‌انگیز در کنار عزیزانتان داشته باشید. در ادامه به معرفی چند اشیای ضروری که باید در خودروی خود نگهداری کنید، می‌پردازیم. حتی ممکن است اصلا به کارتان نیاید اما به همراه داشتن آن‌ها قوت قلب شما خواهد بود:

فکرش را بکنید در میان سفر، طوفانی غیر منتظره پدیدار شود. قطعا استرس و اضطراب شدیدی شما را در بر می گیرد که سفر را به کامتان تلخ می‌کند. پیش بینی دقیق آب و هوا یکی از ضروری‌ترین مسائل در سفر است، اینگونه شما برای هر نوع آب و هوایی، آمادگی ذهنی خواهید داشت. سرویس ملی هواشناسی، پیش بینی‌های آب و هوای آینده و همچنین گزارش‌های آب و هوای سالهای گذشته را برای کل کشور ارائه می‌دهد. شما نیز میتوانید از این گزارشات استفاده کنید و برای هر نوع آب و هوایی، خودتان را از نظر ذهنی و تجهیزاتی آماده کنید.

آمادگی برای هر نوع آب و هوایی 

یکی از جدی‌ترین خطرات در حین رانندگی‌های طولانی با ماشین شخصی، خستگی و خواب آلودگی راننده می‌باشد. طبق آمار پلیس راه کشورمان، بیش از نیمی از تصادفات جاده‌ای مربوط به خواب آلودگی است. ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه به شما کمک می‌کند هنگام رانندگی تمرکز کافی داشته باشید و از مسیرتان لذت ببرید. اگر خسته شدید توقف کنید و پس از یک استراحت جانانه به مسیر خود ادامه دهید. در سفر خانوادگی با ماشین شخصی سعی کنید به جای تمرکز بر روی زودتر به مقصد رسیدن از زیبایی‌های مسیر و کنار هم بودن‌تان لذت ببرید.

سفر خانوادگی با ماشین شخصی یا خودروی اجاره ای؟

شما می‌توانید با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس، ماشین شخصی یا خودروی اجاره‌ای سفر کنید. تمام این تصمیم برعهده شما خواهد بود که از کدام وسیله نقلیه استفاده کنید. هر کدام از این وسایل نقلیه مزایا و معایبی دارند مثلا استفاده از وسیله نقلیه عمومی به صرفه‌تر است اما هرگز آسایش و راحتی ماشین شخصی خودتان را ندارد. بازار اجاره خودرو این روزها به شدت رونق گرفته است، چرا‌که در قبال گرفتن هزینه نه چندان زیاد، ماشین و همچنین خدمات در اختیارتان قرار می‌گیرد. از دیگر مزایای اجاره خودرو این است که ماشین شخصی شما دچار استهلاک و فرسودگی نمی‌شود. شاید اجاره خودرو در نگاه اول کمی هزینه‌بر به نظر برسد اما مطمئن باشید که در دراز مدت شاهد صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهید بود.

انتخاب خودروی اجاره بر اساس مسیر و مقصد

اگر تصمیم گرفتید با خودروی اجاره‌ای به سفر بروید، بی‌درنگ باید تصمیم بگیرید که با توجه به مسیر و مقصد سفرتان چه خودرویی اجاره کنید. آیـا دوست دارید با ماشین‌های لوکس به سفر بروید؟ آیا هزینه‌های سفر برای شما اهمیت دارد و به دنبال اجاره خودروهای اقتصادی‌تر و مقرون‌به‌صرفه می‌باشید؟ آیــا می‌خواهید به صورت خانوادگی سفر کنید و تنها یک ماشین نمی‌تواند پاسخگوی تعداد نفرات شما و وسایل مورد نیاز تان باشد و شاید نیاز به اجاره ون داشته باشید. برای اجاره خودرو با توجه به شرایط و بودجه خودتان باید تصمیم بگیرید.

خودرو مخصوص جاده

آیا میدانید بهترین خودرو برای مسافرت کدام است؟ در جواب باید گفت که نمی‌توان یک نسخه کلی برای همه پیچید، چرا‌که انتخاب خودرو اجاره‌ای باید با توجه به مسیر، بودجه و دیگر شرایط تعیین گردد. خودروهایی مانند پژو، مقرون‌به‌صرفه هستند اما اگر تمکن مالی دارید، می‌توانید با بهترین و لوکس‌ترین خودروها به دل جاده بزنید.

بهترین جاده‌های ایران برای سفر خانوادگی با ماشین شخصی

ایران زیباترین جاده‌ها را دارد. طبیعت بکر و مناطق گردشگری ایران فراوان هستند و نمی‌توان با قطعیت گفت کدام جاده بهترین است؟ شما با توجه به علایق و سلیقه‌تان می‌توانید بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد تان انتخاب کنید. در ادامه به معرفی دو تا از جاده‌های زیبا و معروف کشورمان می‌پردازیم:

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال یکی از دیدنی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران و یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر خانوادگی با ماشین شخصی است. نقطه شروع این جاده در شهرستان اسالم در استان گیلان است که به شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل ختم می‌شود. فاصله این جاده رویایی با تالاب انزلی تنها ۶۰ کیلومتر است و در مسیرتان می‌توانید از این تالاب بی‌نظیر هم دیدن کنید. این جاده به عنوان یکی از پنج جاده برتر ایران برای سفرهای جاده معرفی شده است.

اسالم به خلخال به دلیل داشتن محدوده جغرافیایی منحصر‌به‌فرد و جاذبه‌های طبیعی، همواره مورد توجه مسافران قرار گرفته است. برای انتخاب خودرو در چنین جاده‌هایی بهتر است با توجه به بودجه‌تان سراغ ماشین‌هایی بروید که مشکل فنی نداشته باشد، چرا‌که در صورت داشتن مشکلات فنی در این جاده پرپیچ و خم به دردسر خواهید افتاد. دقت داشته باشید که از خودروهای مقرون ‌به ‌صرفه مثل پژو گرفته تا خودروهای لوکس می‌توانند برای این جاده مناسب باشد.

جاده چالوس

معمولاً اگر بخواهید سفری جاده‌ای داشته باشید اولین جاده‌ای که به ذهنتان خطور می‌کند، جاده چالوس است. این جاده یکی از پرتردد‌ترین مسیرها می‌باشد که شما را به شهرهای شمالی ایران و دریای خزر می‌رساند. این جاده پر پیچ و خم قبل از انقلاب به دستور رضاخان ساخته شد و در تمام فصول سال جذابیت خاصی دارد. اگر دوست دارید تعطیلات خود را در مناطق سرسبز با آب و هوای دلپذیر بگذرانید، پیشنهاد ما این است که از جاده چالوس سفرتان را شروع کنید. جاده چالوس، مسیر پر پیچ و خم با جنگلها و درختان سرسبز و خیره کننده دارد که به شدت روحتان را نوازش می‌کند.

سفر خانوادگی با ماشین شخصی

قبل از شروع سفرتان، هزینه‌هایی مانند اسکان، خورد و خوراک و… باید برنامه ریزی شوند تا سفری مدیریت شده داشته باشید. وقتی هم قرار باشد با ماشین شخصی خود سفر کنید می‌توانید به‌راحتی زمان سفر خود را مدیریت کنید، مثلاً مدیریت زمان حرکت از سمت مبدا یا زمان برگشت به شهر خودتان را مدیریت کنید و با توجه به مدت زمانی که در سفر هستید، لباس و تجهیزات بردارید.

مدیریت سفر

برای تجربه لذت بخش یک سفر خانوادگی با ماشین شخصی، باید هزینه‌هایتان را مدیریت کنید و تا جای ممکن بهینه خرج کنید. همه‌ی ما می‌دانیم که قیمت بنزین و قطعات مصرفی خودرو افزایش یافته و در نتیجه هزینه سفر با ماشین شخصی بیشتر از گذشته شده است، اما با این وجود هنوز هم سفر با ماشین شخصی یکی از ارزان‌ترین راه‌های رسیدن به مقصد میباشد. برای سفر با اتوبوس، قطار یا هواپیما مجبورید برای هر نفر بلیط جداگانه بخرید و در نهایت هزینه حمل و نقل شما بیشتر از هزینه بنزین و قطعات مصرفی اتومبیلتان خواهد شد.

سفر با حمل و نقل عمومی

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی آداب خاصی دارد، چرا‌که به غیر از ما و خانواده‌مان افراد دیگری هم آنجا حضور دارند و باید به حقوق آنها احترام گذاشته شود. سفر خانوادگی با ماشین شخصی آزادی بیشتری دارد و می‌توانید راحت با هم صحبت کنید، از خاطراتتان بگویید، بلند بلند بخندید و نگران اذیت شدن مسافران دیگر نباشید یا به هر موزیکی که دوست دارید گوش دهید. اما وقتی که با وسایل حمل و نقل عمومی سفر می‌کنید باید به فضای خصوصی دیگران احترام بگذارید.

مسیر بخش جذاب سفر است. شما در مسیر سفر جاذبه‌های فراوانی می‌بینید و در صورتی‌که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید نمی‌توانید از این زیبایی‌ها به اندازه کافی لذت ببرید. در کنار همه این مسائل به خاطر داشته باشید سفر کردن، رسیدن به یک مقصد خاص و اقامت چند روزه در یک شهر دیگر نیست. سفر وقتی معنا پیدا می‌کند که از تک تک لحظات لذت ببرید. مهم نیست که با هواپیما سفر می‌کنید یا قطار یا خودروی شخصی‌تان، مسئله قابل اهمیت این است که چند روزی از همه دغدغه‌های زندگی فاصله بگیرید و یک نفس عمیق و پر از آرامش بکشید.

نتیجه گیری

سفر خانوادگی با ماشین شخصی یا خودروی اجاره‌ای، در کشور زیبای ایران با طبیعت بکر و آب و هوایی متفاوت قطعا لذت بخش خواهد بود. برای زدن به دل جاده و یک ایرانگردی جانانه، فقط کافی است نقشه راه را پیش چشمانتان بگیرید و سفر خود را آغاز کنید. از زیباترین جاده‌های ایران عبور کنید و لذت کنار هم بودن را غنیمت شمارید. فراموش نکنید که برنامه ریزی برای سفر، مدیریت مالی و زمانی، رعایت نکات ایمنی از جمله مواردی هستند که سفری امن و به یاد ماندنی را برایتان رقم می‌زنند. 
سوالات متداول

۱. قبل از سفر، چه مواردی را برای ماشین بررسی کنم؟

تعویض روغن، بررسی باتری و چرخش لاستیک، شیشه پاک کن، دزدگیر، باتری و ردیاب خودرو حتما مورد معاینه فنی قرار گیرند.

۲. برای سفر خانوادگی با ماشین شخصی، چه تجهیزاتی به همراه داشته باشم؟

زنجیر چرخ، لاستیک های نو و برس برف برای مسیرهای کوهستانی که احتمال برف دارد، ضروری است. لاستیک زاپاس، کیت تعویض، کپسول آتش نشانی، کابلهای جامپر، چراغ قوه همراه با باتری اضافی نیز به همراه داشته باشید.

۳. زیباترین جاده‌های ایران برای سفر خانوادگی با ماشین شخصی کدام‌ند؟



الی گشت

جاده چالوس و جاده اسالم به خلخال از زیباترین جاده‌های ایران هستند.

 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار