gardeshban.ir

سرای مشیر شیراز در سال ۱۲۶۸ خورشیدی توسط میرزا علی‌اکبر خان مشیرالملک، وزیر ناصرالدین شاه قاجار، به عنوان محل اقامت خود و خانواده‌اش ساخته شد.
کد خبر: ۵۹۵۶۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
سرای مشیر شیراز یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای تاریخی ایران است که در دوره قاجار ساخته شده است. این مکان به دلیل معماری منحصربه‌فرد، تزئینات بسیار زیبا و آثار هنری گوناگون، یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز محسوب می‌شود. در تور شیراز می‌توانید از سرای مشیر دیدن کنید و با صنایع دستی شیرازی‌ها بیشتر آشنا شوید. به طور کلی سرای مشیر بخشی از بازار تاریخی شیراز است که گشت و گذار در آن حال و هوای متفاوتی دارد.

سرای مشیر شیراز


تاریخچه سرای مشیر شیراز

سرای مشیر شیراز در سال ۱۲۶۸ خورشیدی توسط میرزا علی‌اکبر خان مشیرالملک، وزیر ناصرالدین شاه قاجار، به عنوان محل اقامت خود و خانواده‌اش ساخته شد. این خانه تاریخی در مجاورت باغ نارنجستان قوام و در کنار رودخانه رخشان واقع شده است. سرای مشیر شیراز در سال ۱۳۰۵ خورشیدی به دستور رضا شاه پهلوی به عنوان موزه بازسازی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از بخش‌های مجموعه موزه‌ پارس در خدمت علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران است. بازار سرای مشیر شیراز محل فروش انواع صنایع دستی، پارچه‌های رنگین، گلاب، عطر و ادویه است که می‌توانید در آن خرید کنید و از صدای پیوسته فروشندگان و خریداران لذت ببرید. بازار سرای مشیر شیراز نه تنها یک مرکز تجاری، بلکه یک بخش از تاریخ و فرهنگ شیراز است که حتماً باید با خرید بلیط هواپیما از آن بازدید کرد.

زیبایی‌های معماری سرای مشیر

سرای مشیر شیراز با استفاده از مصالح محلی مانند چوب، آجر، گچ و آهک ساخته شده است. اما آنچه که این سرای را به یک شاهکار هنری تبدیل کرده است، تزئینات فراوان و منحصربه‌فرد آن است. از جمله این تزئینات می‌توان به نقاشی‌های دیواری، آینه‌کاری‌های برجسته، کاشی‌کاری‌های رنگین، گچ‌بری‌های ظریف، نقش‌برجسته‌های چوبی و نقوش هندسی اشاره کرد. همچنین در تالار اصلی سرای مشیر شیراز، تابلوهای نقاشی با موضوعات تاریخی، دینی و فرهنگی نصب شده‌اند که نمونه‌های بارز هنر نقاشی قاجار را نشان می‌دهند. سرای مشیر شیراز دارای دو بخش اصلی است: بخش اندرونی که برای خانواده مشیرالملک و نزدیکانش مخصوص بود و بخش بیرونی که برای ملاقات با مهمانان و انجام امور رسمی استفاده می‌شد. هر دو بخش دارای حیاط، آب‌انبار، حمام، اتاق‌های متعدد و تالارهای زینت‌دار هستند.

جاذبه‌های دیدنی اطراف سرای مشیر شیراز

اطراف سرای مشیر نیز جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید در سفر خود به شیراز از آن‌ها دیدن کنید. برخی از این دیدنی‌ها عبارتند از:

بازار وکیل: بازار وکیل شیراز یکی از قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین بازارهای ایران است که در مرکز شهر شیراز واقع شده است. این بازار که در دوره صفویه ساخته شده است، دارای بیش از ۱۰۰۰ مغازه و کارگاه است که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. از جمله کالاهایی که در بازار وکیل شیراز به فروش می‌رسند می‌توان به قالی، گلاب، عطر، لباس، زیورآلات، سفال، میناکاری، چوب‌بافی، نقاشی و غیره اشاره کرد. بازار وکیل شیراز نه تنها یک مرکز تجاری است بلکه یک آثار تاریخی و فرهنگی نیز محسوب می‌شود. این بازار دارای ساختمان‌های زیبا و معماری خاصی است که با توجه به آب و هوای گرم و خشک شیراز طراحی شده‌اند. برخی از این ساختمان‌ها عبارتند از: سرای مشیر، حمام وکیل، مسجد وکیل، تیمچه عطاران و ... . بازار وکیل شیراز همچنین دارای چندین رواق و کوچه است که هر کدام نام خود را از کالای مورد فروش در آن دارند.

سرای مشیر شیراز



بازار روح‌الله: بازار روح‌الله شیراز یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازارهای ایران است که در مرکز شهر شیراز واقع شده است. این بازار که به نام امام خمینی (ره) نیز شناخته می‌شود، دارای تعداد زیادی از فروشگاه‌ها، کاروانسراها، مساجد، حمام‌ها و بناهای تاریخی است. بازار روح‌الله شیراز در طول تاریخ نقش مهمی در تجارت، سیاست و فرهنگ شیراز و ایران داشته است. این بازار همچنین یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌آید که هر ساله تعداد زیادی از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

مدرسه خان: مدرسه خان شیراز یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مدارس تاریخی شیراز است که در دوره زندیه ساخته شده است. این مدرسه در محله سنگ سیاه واقع شده و به دلیل معماری زیبا و منحصربه‌فرد خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌آید. مدرسه خان شیراز دارای دو باغ و دو حوض آب است که باعث ایجاد فضای خنک و آرام در آن می‌شود. مدرسه خان شیراز همچنین دارای کتابخانه‌ای با ظرفیت بالا و مجموعه‌ای از کتب نفیس و کمیاب است که برای علاقه‌مندان به تاریخ و ادبیات ایران ارزشمند است.

موزه پارس (باغ نظر): موزه پارس (باغ نظر) شیراز یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر است که در محله قدیمی سنگ سیاه واقع شده است. موزه پارس در باغ نظر، که یکی از باغ‌های تاریخی قاجار است، قرار دارد و شامل چندین بخش مختلف است. بخش‌های موزه پارس عبارتند از: بخش باستان‌شناسی، بخش سکه‌شناسی، بخش تاریخ معاصر، بخش هنر اسلامی، بخش هنر معاصر، بخش کتابخانه و مرکز اسناد. هر یک از این بخش‌ها دارای مجموعه‌ای از آثار و اشیاء با ارزش تاریخی و فرهنگی هستند که نمایانگر تمدن و فرهنگ ایران در دوره‌های مختلف است. موزه پارس یکی از مقاصد گردشگری شیراز است که بازدید از آن به هر علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایران توصیه می‌شود.

ارگ کریم خان زند: ارگ کریم خان زند شیراز یکی از بناهای تاریخی و معماری شهر شیراز است که در دوره زندیه ساخته شده است. این ارگ در مرکز شهر واقع شده و دارای چهار برج مستطیلی است که یکی از آن‌ها به عنوان ساعت‌خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارگ کریم خان زند به عنوان محل اقامت و حکومت کریم خان زند و بعضی از پادشاهان قاجار ساخته شده و در طول تاریخ نقش‌های مختلفی داشته است. این ارگ با سبک معماری ایرانی-اسلامی طراحی شده و دارای حیاط داخلی، اتاق‌های بزرگ، حمام، مسجد و موزه است. این بنای تاریخی یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که هر ساله افراد زیادی را به خرید آنلاین بلیط هواپیما شیراز ترغیب می‌کند.

سرای مشیر شیراز


مسجد شاهچراغ: مسجد شاهچراغ شیراز یکی از زیباترین و مهم‌ترین آثار معماری و تاریخی ایران است که در قلب شهر شیراز واقع شده است. این مسجد به دلیل تزئینات بسیار زیبا و براق از شیشه‌های رنگی و آینه‌های کوچک، به نام مسجد شاهچراغ یا مسجد چراغ شناخته می‌شود. این مسجد در سال ۶۵۳ هجری قمری توسط برادران امام رضا (ع)، احمد بن موسی و محمد بن موسی، که به ترتیب به عنوان شاهچراغ و صاحب النور معروف هستند، بنا شده است. این دو برادر در راه حج به شیراز آمده بودند و در آنجا به دست عباسیان شهید شدند. پیکر مطهر آنها در کنار هم در این مسجد به خاک سپرده شده است.

ساعت کاری و هزینه ورودی به سرای مشیر

سرای مشیر یکی از زیباترین بناهای تاریخی شیراز است که در دوران قاجار ساخته شده است. در این سرای می‌توانید معماری ایرانی را با جزئیات زیبا و منحصربه‌فرد به صورت رایگان و در ساعات کاری ببینید.

نشانی سرای مشیر شیراز: شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی به سمت بازار وکیل.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار