gardeshban.ir

با وجود آن‌که قرار بود در تهران یک موزه مطبوعات ایجاد شود، اما نه تنها این اقدام انجام نشد، بلکه ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات هم واگذار خواهد شد.
کد خبر: ۲۰۱۴۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸-1398 September 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
 دفتر روزنامه اطلاعات در زمان انتشار، در کوچه وثوق خیابان لاله‌زار واقع بود که بعدها به خیابان خیام تهران انتقال داده شد. مدیر روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۷۱ تصمیم گرفت، ساختمان جدیدی در خیابان میرداماد بنا کند به همین دلیل این بنا در سال ۷۹ تخلیه و روزنامه به ساختمان جدید منتقل شد.

این ساختمان که سال ۹۴ جزو آثار ملی قرار گرفت، شاید دارای تزئینات داخلی ویژه ای نباشد ولی نما آجری ویژه‌ای دارد و  به عنوان یکی از ساختمان‌های قدیمی مطبوعات می‌توانست مرمت شده و با نام موزه مطبوعات مورد استفاده قرار گیرد ولی گویا چنین کاربری برای آن مدنظر نیست.
ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات واگذار می‌شود

چون به تازگی سردر ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات در خیابان خیام تهران آگهی واگذاری نصب شده است. در این باره سیدمحمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات با تاکید بر این‌که تنها سرقفلی این ساختمان در اختیار ماست نه خود ملک درباره این‌که این ساختمان چه کاربری خواهد داشت، گفت: بستگی به توافق معامله بین مالک و خریدار دارد. ما تعیین‌کننده کاربری نیستیم. 

وی درباره تخریب این بنا هم گفت: اگر قرار بر این باشد که ساختمان را تخریب کنند باید مجوز آن را از شهرداری و میراث فرهنگی بگیرند به نظر می‌رسد این روند مشکل باشد.

این ساختمان که روزگاری مهمترین ساختمان مطبوعاتی بوده، شاهد اتفاقات مهمی در راسته میدان مشق و سردرباغ ملی بوده است. در جریان کودتای ۲۸ مرداد نیز درب قدیمی آن آتش گرفت و از همان زمان تاکنون یک درب آهنی جای آن را گرفت. دری که خیلی وقت‌ها روی آن قفل و زنجیر است اما حالا ساختمان خاکستری روزنامه اطلاعات به یک مخروبه ای تبدیل شده که هر روز هم وضعیتش بدتر می شود. 

تنها نما آجری آن سالم باقی مانده تا یادآور بافت قدیمی محله خیام تهران باشد. این نما آجری که هویت این ساختمان است هنوز هم زیباست.
 
مهر





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار