gardeshban.ir

بازدید از لدفانس یا لادفانس شبیه به این است که در چند دقیقه از پاریس در دنیای قدیم به یک مرکز تجاری در دنیای جدید رفته باشید.
کد خبر: ۲۸۰۶۳
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۹-1399 April 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
محله‌ی «لدفانس» (La Défense) مهم‌ترین ناحیه‌ی اداری پاریس است و بسیاری از ساختمان‌های بلند این شهر را در آن می‌توانید پیدا کنید. اگر فکر می‌کنید دیدن محله‌ای بدون ماشین‌ها در پاریس یک رؤیای بیهوده است، در اشتباه هستید. محله‌ی لادفانس از پیاده‌رو‌هایی تشکیل شده که در میان آسمان‌خراش‌ها، مجسمه‌ها، فواره‌ها و باغ‌های گلکاری شده قرار گرفته‌اند. لدفانس که ۵۶۰ هکتار را در بر می‌گیرد، بزرگ‌ترین ناحیه‌‌ی تجاری در اروپا است که به این منظور ساخته شده است. هر روز ۱۸۰,۰۰۰ کارمند به دفاتر خود در یکی از ۷۲ آسمان‌خراش این منطقه می‌روند. لدفانس نه تنها خانه‌ی ۱۵ شرکت از ۵۰ شرکت برتر فرانسه است، بلکه ۲۵,۰۰۰ نفر از مردم و بیش از ۸ میلیون بازدیدکننده در سال را هم میزبانی می‌کند که برای دیدن مراکز خرید، معماری و موزه‌های فضای باز آن می‌آیند.


۱. راه پیروزی

در پایان جنگ جهانی اول، طرح‌ریزی برای تغییر محور تاریخی از طاق پیروزی در «ایتوئل» (Etoile) به لدفانس که منطقه‌ای در مرز نواحی مرکزی پاریس بود، صورت گرفت. نقشه‌های فراوانی برای آنچه که به عنوان «راه پیروزی» (Voie Triumphale) شناخته می‌شد، ارائه گشت. اکثر طرح‌ها ردیف‌های بی انتهایی از آسمان‌خراش‌های شگفت‌انگیز به سبک مدرنیسم را در بر می‌گرفتند. بسیاری از آن نقشه‌ها  را در سال ۱۹۳۰ میلادی، معماران مشهوری مانند «له‌کوربوزیر» (Le Corbusier) و «آگوسته پرت» (Auguste Perret) ارائه کردند. هیچ‌ یک از طرح‌ها به مرحله‌ی اجرا نرسیدند که عمدتاً دلیل آن «رکود بزرگ» در سال‌های ۱۹۳۰ بود.

لدفانس، محله اداری پاریس بر فراز ابرها+تصاویر


۲. شکل گیری لدفانس

در سال ۱۹۳۱ میلادی اگرچه مقامات رقابت جدیدی را ترتیب دادند، اما هدف آن‌ها کم کردن ارتفاع ساختمان‌ها در امتداد «راه پیروزی» بود. تنها در انتهای خیابان طولانی در لدفانس، اجازه‌ی ساختن برج وجود داشت. به این دلیل آن‌ها چنین توصیه‌ای را کردند که برج‌های نزدیک به مرکز شهر چشم‌انداز ایتوئل را کور نکنند. اغلب شرکت‌کنندگان در رقابت در معماری کلاسیک یا مدرنیسم بودند؛ اما دوباره هیچ‌ کدام از نقشه‌ها عملاً تحقق نیافتند که دلیل آن فقدان سرمایه‌ی لازم بود. پس از آن تمرکز اصلی از راه پیروزی به محله‌ی لدفانس تغییر پیدا کرد. نام «دفانس» از بنای «لدفانس دو پریس» (La Défense de Paris) نشأت گرفت که در سال ۱۸۸۳ در این مکان در یادبود جنگ سال ۱۸۷۰ ساخته شد و هنوز هم در آن‌جا قرار دارد.

لدفانس، محله اداری پاریس بر فراز ابرها+تصاویر

۳. جنگل برج ها

در سال ۱۹۵۱ اقتصاد رو به پیشرفت فرانسه، نیازمند یک فضای اداری جدید بود. لدفانس به عنوان یک مرکز اداری انتخاب شد. در ۱۹۵۸ توسعه‌ی منطقه توسط یک سازمان ویژه به نام «مؤسسه عمومی توسعه لدفانس» (Etablissement Public d'Aménagement de la Défense) آغاز شد. اولین نقشه دو ردیف از آسمان‌ خراش‌های هم ارتفاع را در نظر گرفته بود. در سال ۱۹۶۴ طرحی با بیست برج اداری که هر کدام ۲۵ طبقه داشته باشند، تصویب شد. 

بخش کمی از توسعه‌ی لادفانس عملاً بر اساس این طرح انجام شد؛ چرا که شرکت‌ها برای ساخت برج‌های اداری بلندتر فشار می‌آوردند. نتیجه‌ی آن ترکیبی از برج‌های کم‌بها با ارتفاع‌های متفاوت شد. بلندترین آن‌ها، برج «گان» (GAN tower)، با صد و هفتاد و نه متر ارتفاع بود. ارتفاع چندین برج، به خصوص برج گان، موجب اعتراضات مردمی شد که می‌گفتند این «جنگل برج‌ها» چشم انداز طاق پیروزی از ایتوئل را بر هم زده است. در پاسخ به این انتقادات بنای جدیدی در ورودی لدفانس ساخته شد تا جایگزینی برای طاق پیروزی باشد. این بنا به نام «تت دفانس» (Tête Défense) یا طاق بزرگ لدفانس شناخته می‌شود.

لدفانس، محله اداری پاریس بر فراز ابرها+تصاویر

۴. طاق بزرگ لادفانس

پروژه‌ی ساخت «طاق بزرگ لدفانس» (Grande Arche de la Défense) را «میتراند»، رئیس جمهور فرانسه حمایت کرد و قصد داشت ورژن قرن بیستمی طاق پیروزی را نمایش دهد. طراحی معمار دانمارکی، «اوتو وانس‌پرکلسن» (Otto von Spreckelsen)، بیشتر به بنای مکعبی شکل شبیه است تا طاق پیروزی! این بنا ۱۰۶ متر عرض و گذرگاه طاقدار مرکزی دارد. جوانب مکعب دارای دفاتری مستقر هستند و بر بام آن پاویونی وجود دارد که تا سال ۲۰۱۰ به روی بازدیدکنندگان باز بود. امروز اگرچه امکان بازدید از بام نیست، اما نمایی که از بالای پله‌ها می‌بینید، دیدنی است.

لدفانس، محله اداری پاریس بر فراز ابرها+تصاویر

۵. مراکز خرید و گشت و گذار

همه‌ی ترافیک لادفانس در زیر زمین جریان دارد و روی زمین برای عابران پیاده طراحی شده است. توصیه می‌کنیم از خط مترو ۱ به سمت طاق بزرگ پیاده راه بروید و جاذبه‌های میان راه، مانند تاکستان کوچک، گیاهانی که در یک ردیف مرتب کاشته شده‌اند، مجسمه‌ها و دیگر ساخته‌های هنرمندانه را کشف کنید. 

از مجسمه‌های برجسته‌ی این مسیر می‌توان آثار «سسار» (César) و «میرو» (Miró) را نام برد. لدفانس همچنین محلی فوق‌العاده برای خرید است. در «مرکز خرید فور تمپس» (4 Temps shopping mall) که یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید فرانسه است، همه‌ی برندهای مد روز پوشاک، آرایشی، هدایا، اسباب‌بازی و غیره را خواهید یافت. 

اگر گرسنه باشید رستوران‌های بسیاری با منو‌های متنوع بین‌المللی وجود دارند. البته در ساعت ناهار ادارات سعی کنید مراجعه نکنید. مرکز خرید لذت‌بخش دیگر «سی‌ان‌آی‌تی» (CNIT) است که از فور تمپس کوچک‌تر بوده، اما معماری بی‌نظیر آن حتماً توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

لدفانس، محله اداری پاریس بر فراز ابرها+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار